Ga naar inhoud

Waarom stappen investeerders niet veel eerder in?

Geplaatst:

spruce

Het valt me op dat investeerders pas instappen als iemand een goed doordacht ondernemingsplan heeft liggen.

Kijk maar naar bijv een programma zoals Dragons Den. Daar kan het nog zo'n geweldig idee zijn, als er geen waterdicht plan is, gaat het feest niet door. Vanuit de investeerder gezien is dat ook wel logisch, maar aan de andere kant worden interessante ideeën in no time in de gootsteen gegooid.

Tot die laatste groep reken ik mijzelf ook.

Dagelijks doe ik ideeën op die ik dan maar netjes allemaal in een schriftje uitwerk.

Meestal laat ik deze een paar maanden bezinken en ga ik voorzichtig in mijn omgeving informeren naar de reactie van kennissen. Een klein deel van deze ideeën blijven je na die periode nog steeds fascineren en dan weet ik voor mezelf dat ik die ideeën verder moet gaan uitwerken.

Doordat ik student ben, heb ik helaas geen financiële middelen om gelijk te beginnen.

Natuurlijk moet je wel een ondernemingsplan hebben, maar als "uitvinder" zijnde zie/maak je dit plan vaak mooier dan het in de praktijk zal gaan uitvallen.

Waar zijn de investeerders gebleven waar je onder geheimhouding je idee aan presenteert (nog zonder een uitgebreid ondernemingsplan). Deze investeerders hebben vaak een veel beter beeld van hoe de markt in elkaar steekt.

Als een investeerders wel geloofd in je idee, dat hij dan je wat zakgeld geeft om je bedrijf op te starten en dat je met dit geld ook nog voor zorgt dat er thuis brood op de plank komt.

De investeerder kan je dan ook gelijk voorzien van een groot netwerk aan mensen die je kunnen helpen bij het opbouwen van de onderneming.

Dat is toch een geniale constructie?

Weliswaar voor de investeerder een groter risico, maar die kan in de eerste paar maanden al besluiten om de investering terug te trekken. Bovendien kan hij zijn eigen contacten aandragen waar hijzelf het volste vertrouwen in heeft.

Deze constructie zou voor mij DE oplossing zijn.

Ik ben dus opzoek naar investeerders die bereidt zijn om al vroegtijdig in te stappen en mij willen helpen bij het eventueel opbouwen van een onderneming rondom het idee.

De combinatie investeerder+startercoach is vrij zeldzaam, maar met de combinatie investeerder+netwerk moet het zeker ook lukken.

Of heb ik nu een totaal verkeert beeld over hoe dit soort zaken in zijn werk gaat?

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Featured Replies

Geplaatst:

Nano Hendrik

Hoi Spruce,

bekijk het ook eens van de andere kant: jij bent investeerder, hebt een zak met geld, weinig tijd en zin om durfkapitaal in een bedrijf te steken.

Zodra je wat kaartjes hebt uitgedeeld krijg je een X aantal voorstellen per dag binnen. Vervolgens ga je een grove schifting maken en je leest wat samenvattingen door. De pareltjes nodig je uit voor een gesprek en de rest gaat de prullenbak in.

Jouw idee moet dus concurreren met de uitgewerkte businessplannen (met idee+team+financiele paragraaf+netwerk+....). Wie zou jij uitnodigen?

Investeren doe je imho niet in een idee, maar in een persoon/team waar je in geloofd dat zij jouw geld gaan vertienvoudigen. Het idee dat ze hebben is alleen maar een soort van gereedschap om dat doel te behalen (net als je netwerk, IP, de potentiele markt, etc).

Mijn advies zou dus zijn om 1 van je ideeen uit te werken, een team te vormen, met zo weinig mogelijk middelen een prototype te bouwen, dit met je eerste (betalende) klanten te verbeteren en vervolgens je plannen geld gaan ophalen. Succes in ieder geval!

Geplaatst:

Edo van Santen

Gewoon aan de slag gaan. Het bouwen van een succes vergt twee dingen:

1% inspiratie (jouw idee);

99% transpiratie (doen!)

Als jij echt gelooft in je idee, ga aan de slag en zet het op. Er zijn heus investeerders die in de beginfase willen investeren, maar jij moet het werk doen.

Succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Wijze oude man |Mentor | Pitcholoog (c)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.