• 0

factuur maken verplicht ??

Beste High Levelers,

 

Ik werk met een boekhouder en een accountant die mij 2 verschillende dingen zeggen:

 

Situatie:

Wij leveren goederen aan particulieren in Nederland en andere EU landen via onze webshop.

 

Mijn boekhouder zegt dat ik verplicht ben facturen te maken terwijl mijn accountant zegt dat je kunt volstaan met een overzicht van de geleverde goederen, prijzen, btw etc.

Verder is de vraag: moet je de facturen ook uitreiken (per post of online beschikbaar maken) of is het voldoende dat je zelf alleen een factuur bewaard. (Dat scheelt aanzienlijk in de kosten)

 

Laatste vraag: is hierbij nog een verschil met afstandsverkopen en electronische dienstverlening? Wij doen namelijk beiden.

 

Alvast zeer bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Artikel 35 Wet Omzetbelasting geeft het antwoord.

 

Bedankt voor jullie input.

 

Artikel 35

1. Iedere ondernemer draagt er zorg voor dat door hemzelf dan wel, in zijn naam en voor zijn rekening, door zijn afnemer of een derde, een factuur wordt uitgereikt:

 

a. ter zake van zijn leveringen of diensten die hij heeft verricht aan een andere ondernemer of aan een rechtspersoon, andere dan ondernemer;

b. ter zake van zijn leveringen met toepassing van artikel 5a, eerste lid, dan wel van de bij deze wet behorende tabel II, onderdeel a, post 6, aan anderen dan de in onderdeel a bedoelde ondernemers en rechtspersonen; en

c. ter zake van vooruitbetalingen die door een andere ondernemer of een rechtspersoon, andere dan ondernemer, aan hem worden gedaan voordat de levering of de dienst is verricht.

 

Als ik het goed begrijp (zie art. a.) hoeven dus aan particulieren (particulieren zijn geen rechtspersonen) überhaupt geen facturen te worden uitgereikt en heeft mijn accountant dus gelijk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Echter, om het wat ingewikkelder te maken :-[

 

Op de website van Price Waterhouse Coopers lees ik:

 

Factuurplicht

Ondernemers dienen een factuur uit te reiken voor verrichte leveringen en diensten aan andere ondernemers of rechtspersonen andere dan ondernemers. De verplichting een factuur uit te reiken geldt ook bij vooruitbetalingen door ondernemers of rechtspersonen andere dan ondernemers. Zelfs bij leveringen aan particulieren bestaat er soms een factuurplicht voor de ondernemer. Dat is het geval bij zogenoemde afstandsverkopen

 

Dit betekent dus dat ik (althans voor leveringen aan het buitenland) wèl een factuur moet uitreiken...

Hierover lees ik echter weer niets in de bovengenoemde Wet. ???

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, dank jullie wel. Het is me duidelijk: ik moet een (electronische factuur) uitreiken.

 

Nog 2 vraagjes:

 

1. Als ik niet op dit forum zou zittem en op m'n accountant was blindgevaren en ik had een boete oid gekregen: kan ik dat dan op hem verhalen ?? >:( Ik betaal 'm toch niet voor niets ??? (Ik vind dat echt schandalig!)

2. Ik fa de facturen als PDF maken die de klant zelf middels een link in de bevestigingsemail moet ophalen. Dit is niet helemaal 'uitreiken' maar wel 'ter beschikking stellen'. Ik neem aan dat de term uitreiken toch niet zo letterlijk wordt genomen?

Link naar reactie
  • 0

http://www.kvk.nl/regio/middennederland/Nieuws/eindeaanpapierenfactuur.asp

Einde aan papieren factuur / KvK

U kunt vanaf 16 februari uw rekeningen e-mailen. Papieren facturen zijn als het aan staatssecretaris De Jager van Financiën ligt namelijk niet meer nodig. Elektronische facturen zijn net zo veilig en leveren een flinke besparing op van papier- en verzendkosten.

Het was al mogelijk om elektronische facturen te sturen, maar die moesten aan allerlei voorwaarden van de Belastingdienst voldoen om o.a. de echtheid te kunnen controleren. De Jager schrapt die regels, zodat het net zo makkelijk wordt om een factuur te e-mailen. Ondernemers besparen op jaarbasis zo’n 600 miljoen euro met deze administratieve lastenverlichting.

 

En hier staat de tekst van de staatssecretaris :

http://www.minfin.nl/Actueel/Besluiten_beleidsregels/2009/02/Omzetbelasting_Administratieve_en_factureringsverplichtingen

2. paragraaf 3.4: de regels voor elektronisch factureren worden sterk vereevoudigd. Deze vereenvoudiging vindt plaats omdat een brede acceptatie en toepassing van elektronisch factureren belangrijk is voor het bedrijfsleven; daarmee zijn namelijk kostenbesparingen mogelijk. Ik keur, vooruitlopend op een wijziging van de omzetbelastingwetgeving voor elektronisch factureren en met inachtneming van Europese ontwikkelingen[1] op dit terrein, goed dat de vormgeving en implementatie van oplossingen voor elektronisch factureren volledig aan marktpartijen wordt overgelaten. Door deze goedkeuring kan de (wijze van) opmaak en het versturen van de elektronische factuur vorm- en middelvrij plaatsvinden.

De nu al toegestane methoden voor elektronisch factureren blijven bestaan. Ondernemers die gebruik maken van deze methoden hoeven dit niet meer bij de Belastingdienst te melden.

Verder wordt niet meer de eis gesteld dat de ondernemer de aanvaarding van de elektronische factuur door zijn afnemer vastlegt in zijn administratie;

 

Het goede en gratis PDF Creator 0.9.7 staat op :

http://www.pdfforge.org/products/pdfcreator/download

 

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.