Ga naar inhoud
Sidebar tonen Sidebar tonen

Verschil balans ivm openstaande vorderingen

Geplaatst:

sponsje

Hallo allemaal,

Ik heb (weer) even een vraag over de eindbalans. Ik heb namelijk een verschil tussen debet en credit (en dat mag niet toch?). Ik heb alles teruggerekend en ben er achter gekomen dat het komt door de posten debiteuren (nog een te vorderen bedrag open) en te vorderen btw (eveneens nog een bedrag open).

Hoe boek ik dit nou tegen? Ik kan in ieder geval niet de debiteurenpost zomaar dichtboeken, dat mag niet van het boekhoudprogramma.

Alvast bedankt, groet Sponsje

Featured Replies

Geplaatst:

StevenK
Raad van Advies

Op 22-2-2009 om 18:16, sponsje zei:

Hallo allemaal,

Ik heb (weer) even een vraag over de eindbalans. Ik heb namelijk een verschil tussen debet en credit (en dat mag niet toch?).

Als het goed is heb je hetzelfde verschil in je balans en in je resultaatrekening en dit verschil is je bedrijfsresultaat. Is dat niet zo, dan zitten er boekingen die niet sluiten.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

sponsje

• Auteur

ja dat klopt inderdaad. Oke dus dat is het bedrijfsresultaat. Ik neem aan dat ik dit (samen met de stortingen en opnames uit privé) moet boeken op het eigen vermogen?

Trouwens bedankt voor je reactie!

Geplaatst:

Alex

Je kunt het netto resultaat van een afgesloten boekjaar handmatig boeken. Bij een winst krijg je bijvoorbeeld de journaalpost:

#9xxx Resultaat boekjaar xxx

a) #0xxx Eigen vermogen / prive stortingen xxx

Na deze journaalpost is het saldo van de V&W nul en het saldo van de balans (debet-credit) ook nul.

Echter, veel boekhoudpakketten schrijven het resultaat automatisch weg naar je eigen vermogen. Soms is het een kwestie van

een boekjaar in het systeem af te sluiten of even goed naar de instelling van de software te kijken.

Geplaatst:

sponsje

• Auteur

:) harstikke bedankt. Laatste vraagje (als het mag ;D):

Ik heb het resultaat van het boekjaar welke in de tussenrekening balans was geboekt (doet de software automatisch) doorgeboekt naar het Eigen Vermogen. Maar waar het een plus had moeten zijn, staat het nu als min geboekt. pfff ik dacht toch redelijk thuis te zijn in boekhouden, maar je ziet het.....

Geplaatst:

Alex

Op 23-2-2009 om 20:03, sponsje zei:

:) harstikke bedankt. Laatste vraagje (als het mag ;D):

Ik heb het resultaat van het boekjaar welke in de tussenrekening balans was geboekt (doet de software automatisch) doorgeboekt naar het Eigen Vermogen. Maar waar het een plus had moeten zijn, staat het nu als min geboekt. pfff ik dacht toch redelijk thuis te zijn in boekhouden, maar je ziet het.....

Waarschijnlijk staat ergens in de instellingen van jouw boekhoudpakket de 'tussenrekening balans' ingevuld als rekening waarop het resultaat boekjaar wordt weggeschreven. Je kunt dit waarschijnlijk gewoon aanpassen en hier een geschikt rekeningnummer invullen dat bij je eigen vermogen hoort. Het is een kwestie van even je vaste instellingen te bekijken en waar nodig aan te passen.

Dat het resultaat negatief in je eigen vermogen wordt geboekt is correct als er sprake is van een winst. Zie ook mijn journaalpost boven. Je eigen vermogen staat credit op de balans. Door de winst wordt het eigen vermogen groter, dus moet je deze credit boeken (met een minnetje ervoor)

Geplaatst:

sponsje

• Auteur

Er was inderdaad sprake van winst, dus het klopt! Tussenrekening inmiddels aangepast.

Harstikke bedankt voor jullie antwoorden, het heeft me goed geholpen!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.