• 0

Venootschapsbelasting bij overdracht aandelen prive naar holding

Hallo,

 

Ik zit met een vraag en hoop dat ik het juist weet te formuleren (nummers zijn fictief). Enige tijd geleden heb ik met een andere partij een BV opgericht. 50% van de aandelen zijn van mij en in prive bezit. Nu wil ik graag de aandelen overbrengen in een persoonlijke holding BV. Ik heb een verzoek ingediend bij de belastingdienst om dit tegen de oude nominale waarde te mogen doen (naar mijn mening zijn de aandelen niet meer waard geworden). Dit verzoek is afgewezen en de belastingdienst schat de waarde van de aandelen een stuk hoger in. Resultaat zou zijn dan ik EUR 15.000 aan venootschapsbelasting zou moeten betalen voor deze overdracht van de aandelen van prive naar de holding BV.

 

Mijn vraag is de volgende. Is dit "weggegooid geld" en moet ik er tijd in stoppen om de belastingdienst te overtuigen dat de aandelen echt niet in waarde zijn gestegen? Of vindt er alleen een verplaatsing van het moment van belasting betalen plaats waardoor het op de lange termijn toch relatief weinig uit zou moeten maken?

 

Ik kan mij voorstellen dat als de waarde van de aandelen verder stijgen, en deze in de toekomst verkocht worden, ik EUR 15.000 aan venootschapsbelasting bespaar omdat de aandelen al met een meerwaarde in de holding BV zijn onder gebracht (en daarover dus al belasting is betaald). Mocht de onderneming echter mislukken, zodat de waarde van de aandelen 0 wordt, krijg ik op de een of andere manier dan nog die EUR 15.000 belasting (als voordeel) terug?

 

Ik hoop dat het verhaal duidelijk is en iemand hier opheldering over kan geven. Zo niet dan hoor ik dat graag.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Indien mogelijk zou ik de fiscus proberen te overtuigen. (accountantsrapport?) De door Joost voorgestelde route zou in principe altijd als backup gebruikt kunnen worden. Geruisloze inbreng is gebonden aan regels dus als het enigszins haalbaar is heeft ruisende inbreng de voorkeur.

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Je bedoelt neem ik aan dat je bij inbreng van het 50% belang in een holding 15.000 aan IB moet betalen, ipv Vpb?

 

Je kunt aan de belastingdienst voorleggen dat dit op 2 manieren kan: zonder gedoe en met beperkte administratieve lasten door gewoon in te brengen, of via een aandelenfusie. In dat laatste geval gaat het m.i. overigens om art. 4.41 IB

 

Een accountantsverklaring heb je overigens zowieso nodig bij inbreng in een nieuwe BV.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Voor wat betreft die 15.000 euro.

 

Mocht de B.V. ooit verkocht worden dan moet je ook afrekenen in Box 2. Deze nu betaalde 15.000 euro hoef je dan niet meer betalen. Het is dus geen kadootje aan de belastingdienst.

 

En idd Ronaldinho heeft gelijk. (icm 3:55 IB)

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Voor wat betreft die 15.000 euro.

 

Mocht de B.V. ooit verkocht worden dan moet je ook afrekenen in Box 2. Deze nu betaalde 15.000 euro hoef je dan niet meer betalen. Het is dus geen kadootje aan de belastingdienst.

 

Dat "cadeautje" is waar ik me momenteel het meeste zorgen over maak :) Ik zie nog niet hoe ik de boel kan/wil financieren maar dat is een ander probleem. Mijn vraag is alleen dan nog, mochten de aandelen 0 euro waard worden, blijft het dan ook als voordeel staan? Eventueel bij nieuwe actieviteiten waar ik het weer mee kan verrekenen? In dat geval zou het namelijk alleen het moment van betalen zijn dat nu vervelend is.

Link naar reactie
  • 0

Je bedoelt neem ik aan dat je bij inbreng van het 50% belang in een holding 15.000 aan IB moet betalen, ipv Vpb?

 

Je kunt aan de belastingdienst voorleggen dat dit op 2 manieren kan: zonder gedoe en met beperkte administratieve lasten door gewoon in te brengen, of via een aandelenfusie. In dat laatste geval gaat het m.i. overigens om art. 4.41 IB

 

Een accountantsverklaring heb je overigens zowieso nodig bij inbreng in een nieuwe BV.

 

Even gemist dat het om een 50% belang ging :-[

Ik doe dit ook veel te laat op de avond ;)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 66 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.