• 0

www versus benelux merkenbureau

Iets wat ik me al een tijdje zit af te vragen..

 

Ik weet dat je een idee/merk etc. kunt beschermen via o.a. het Benelux Merkenbureau. En dat je dat per land moet regelen. Én ik weet dat er sommige landen zijn waar je je idee/merk eenvoudigweg niet kunt beschermen omdat ze dat daar niet kennen.

 

Maar hoe kun je je idee/merk dan - als het op je site (dus op het World Wide Web) staat - beschermen? Het is immers niet werelwijd beschermd maar wel wereldwijd toegankelijk.

 

Wordt er dan gekeken naar het vestigingsland van de eigenaar van de site ofzo?

 

Esther

www.essentie.nl <-- opvallende site van een onderscheidend communicatie-adviesbureau: divine bv.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet dat je een idee/merk etc. kunt beschermen via o.a. het Benelux Merkenbureau. En dat je dat per land moet regelen. Én ik weet dat er sommige landen zijn waar je je idee/merk eenvoudigweg niet kunt beschermen omdat ze dat daar niet kennen.

Een idee is als zodanig niet te beschermen. Een merk beschermt de naam van een product of dienst. Merken zijn inderdaad meestal per land afzonderlijk, maar bijvoorbeeld in de EU kun je een enkel merk deponeren dat dan in de hele EU geldig is.

 

Maar hoe kun je je idee/merk dan - als het op je site (dus op het World Wide Web) staat - beschermen? Het is immers niet werelwijd beschermd maar wel wereldwijd toegankelijk.

Gewoon, net zoals je je merk beschermt wanneer je je product wereldwijd in winkels hebt staan of per postorder verkoopt. Je deponeert het merk in je afzetlanden en je start juridische procedures tegen mensen die je merk nabootsen. Eventueel kun je proberen je product of dienst met een octrooi te beschermen. Ook dat moet je per land afzonderlijk aanvragen.

 

Het feit dat iets op het Web staat zegt niets over de juridische status er van. Vrijwel alles dat online staat is auteursrechtelijk beschermd, dus overnemen mag alleen met toestemming. Daarnaast mag je niet zomaar iemands merk nabootsen. Ook loop je een grote kans dat een bepaalde werkwijze die je op het Web wilt gebruiken door iemand geoctrooieerd is.

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Is het ook niet zo dat het andersom ook werkt? Geen idee waar ik het gelezen heb, maar wordt internet niet als nieuwe openbaring beschouwd? Dus als je een stuk van iemand plaatst in een folder waar je de auteursrechten van hebt, dan mag je dit niet op internet plaatsen.

Geld ligt op straat, je moet het alleen oprapen

Link naar reactie
  • 0

Is het ook niet zo dat het andersom ook werkt? Geen idee waar ik het gelezen heb, maar wordt internet niet als nieuwe openbaring beschouwd? Dus als je een stuk van iemand plaatst in een folder waar je de auteursrechten van hebt, dan mag je dit niet op internet plaatsen.

In het auteursrecht moet je van de rechthebbende toestemming hebben voor elke kopie die je maakt en voor elke keer dat je het werk aan het publiek beschikbaar stelt (openbaarmaking). Op internet zetten telt als een openbaarmaking.

 

Dus ja, als jij iets op internet wilt zetten moet je daar toestemming voor hebben. Het maakt niet uit of je al toestemming had om het in je folder te mogen zetten. Je moet echt een stuk papier hebben met "je mag dit online zetten" of iets als "maak maar openbaar waar je wilt" er op.

 

En natuurlijk geldt dat ook andersom; iets dat je op Internet vindt mag je niet in je folder afdrukken zonder toestemming.

 

Arnoud

 

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Kan voor een niet gepatenteerd idee/uitvinding, dat eenmaal op het www is gepubliceerd, door een andere persoon alsnog een octrooi worden aangevraagd en worden verleend?

 

Is de internet publicatie, en de bewijzen daarvan, vergelijkbaar met een normale publicatie?

 

Mvg, Bob ;)

Link naar reactie
  • 0

Kan voor een niet gepatenteerd idee/uitvinding, dat eenmaal op het www is gepubliceerd, door een andere persoon alsnog een octrooi worden aangevraagd en worden verleend?

Het maakt niet uit of iets al eerder gepatenteerd is. Als het bekend is, ongeacht langs welke weg, dan kan er geen octrooi op gekregen worden. Dus zelfs als ik het in een lezing vertel.

 

Is de internet publicatie, en de bewijzen daarvan, vergelijkbaar met een normale publicatie?

In principe ja. Publicatie is publicatie, en het medium maakt niet uit. Je hebt wel grote bewijsproblemen als je in 2003 met een webpagina komt aanzetten om te bewijzen dat iets in 1998 daar al op stond. Maar op zich is dat hetzelfde probleem als bewijzen dat ik dat in 1998 in een lezing heb verteld.

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Kreeg van de week via de mail het onderstaande bericht binnen. Volgens mij slaat dit helemaal nergens op en voegt dit niets meer toe als een registratie bij de belastingdienst.

 

Beste mensen,

 

Op uw website kwam ik uw emailadres info@.......nl tegen, vandaar dit bericht.

 

Wat u heeft gemaakt of bedacht is van u, toch?

Maar als dit gestolen wordt of gekopieerd hoe kunt u of een werkgever dat bewijzen?

 

File-Reg International heeft een systeem ontwikkeld waardoor het mogelijk is software, ideeën, juridische documenten, R&D documenten, ideeën, radio/televisie formats, scenario's, business plannen, ontwerpen, manuscripten, contracten, enz, enz - noem maar op! Geregistreerd is uw Eigendomsbewijs!!

 

Onmiddellijk eigendomsbewijs van uw gedachtegoed met een paar clicks!!

 

File-Reg is een registratie dienst voor bedrijven en particulieren

waarmee ze kunnen bewijzen dat zij degene waren die als eerste op een bepaald moment van de ontwikkeling het 'intellectueel eigendom' hebben geregistreerd. Online registratie kan ook uw eigendomsbewijs worden.

 

Gerechtelijk bewijsmiddel

De inhoud van de File-Reg registratie kan zelfs als bewijs in

gerechtelijke procedures worden toegelaten!

 

Verdere registratie bij een notaris of belastingdienst is overbodig.

 

Fraude preventie

Dit systeem voorkomt fraude door het feit dat het onmogelijk is een geregistreerd document of file te wijzigen of hercreëren.

 

Meer weten? Kijk eens op onze site:

http://www.file-reg.com/clickin/

 

Met vriendelijke groet,

 

B. Hoolahan

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Onmiddellijk eigendomsbewijs van uw gedachtegoed met een paar clicks!!

Dit lijkt me onzin. Registraties leveren geen rechten op, tenzij dat gebeurt bij een overheidsinstantie (merken of modellen registreren bijvoorbeeld). In sommige gevallen is registratie handig om later bewijs te hebben dat iets bestond op een bepaalde datum, denk aan auteursrecht.

 

Van hun website:

Een van de belangrijkste voordelen van File-Reg is dat u kunt aantonen dat u uw eigen research naar het patent of copyright al heeft gedaan, en op welke tijdstip.

Voor een octrooi helpt het helemaal niets. Als jij een uitvinding geheim houdt, en ik krijg er octrooi op, heb jij echt een probleem. Wellicht dat je een kansje maakt op een recht van voorgebruik.

 

In de VS kun je met laboratory notebooks soms andermans eerder octrooi omver schoppen, maar dat lukt in ongeveer 0.2% van de gevallen en kost tonnen. En er liggen zeer hoge eisen aan de bewijslast.

 

De inhoud van de File-Reg registratie kan zelfs als bewijs in

gerechtelijke procedures worden toegelaten!

De inhoud van mijn kattenbak ook. In Nederland bestaat het idee van "ontoelaatbaar bewijs" helemaal niet. De rechter beslist hoe veel waarde hij toekent aan een bewijsmiddel. Daarbij zal meestal een uitgeprinte e-mail minder waarde hebben dan een akte van de notaris, maar dat wil niet zeggen dat e-mails niet als bewijs worden toegelaten.

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

In principe ja. Publicatie is publicatie, en het medium maakt niet uit. Je hebt wel grote bewijsproblemen als je in 2003 met een webpagina komt aanzetten om te bewijzen dat iets in 1998 daar al op stond. Maar op zich is dat hetzelfde probleem als bewijzen dat ik dat in 1998 in een lezing heb verteld.

 

Arnoud

 

 

Bedankt Arnoud,

 

Stel dat je in 2003 met een e-mail bericht uit 1998 komt aanzetten met daarbij als attachment een kopie van de web pagina!

 

Zou dit als bewijs kunnen dienen?

 

Groeten, Bob

Link naar reactie
  • 0

Stel dat je in 2003 met een e-mail bericht uit 1998 komt aanzetten met daarbij als attachment een kopie van de web pagina!

 

Zou dit als bewijs kunnen dienen?

In Nederland kan alles als bewijs dienen. Bij ons kijkt de rechter er naar en beslist dan hoe veel hij dat bewijs waard vindt. Nederlands recht doet niet aan 'ontoelaatbaar als bewijs' (dat is iets Angelsaksisch dat je hier alleen op TV ziet in LA Law of JAG of zo).

 

De vraag is in zo'n geval dus of de tegenpartij goed kan argumenteren waarom die e-mail fake is. Maar heb jij bv. een getuige (de ontvanger van die mail) die met een identieke printout komt, dan denk ik dat de rechter die e-mail wel als echt accepteert.

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even gekeken op die site; kost 12 euro voor een registratie niet duur, denk dat je bij de kvk, belastingdienst of notaris dat bedrag ook zeker kwijt bent. Bovendien werkt het natuurlijk wel sneller als je dit gewoon thuis achter je computer zit dan wanneer je de hort op moet om een envelop te posten, die ook kwijt kan raken bij de ptt,. Dus qua efficiëntie is het best een idee.

 

Dit is niet zo'n lulkoek als jullie denken; tenslotte is een email/document whatever rechtsgeldig als er een digitaal certificaat aanhangt en kan zelf als legitimatie gebruikt worden...Hallo niemand de moeite genomen even een klik te wagen op de link???

 

Digitaal Certificaat

File-Reg International maakt gebruik van Digitale Certificaten voor het registreren van files en data.

 

Digitale certificaten zijn de elektronische tegenhangers van rijbewijzen en paspoorten: een ‘digitaal identiteitsbewijs’. Een digitaal certificaat bevat informatie zoals de naam van de houder, het bedrijf, adres, sofi-nummer enzovoorts.

 

Er zijn meerdere soorten certificaten, maar File-Reg maakt gebruik van ‘persoonlijke’ digitale certificaten voor het registreren van files en/of documenten.

Want als iemand iets registreert, dan geeft dit ook zekerheid dat hij de persoon is die in het certificaat vermeld staat. Dit gaat dmv invullen KvK reg.nr., waarvoor je al middels kopie legitimatie hebt moeten aantonen wie je bentEen digitaal certificaat laat gebruikers en organisaties toe om hun persoonlijke en bedrijfstransacties over communicatienetwerken te beveiligen.

 

Zo kunt u bijvoorbeeld uzelf identificeren aan websites en toegelaten worden tot beschermde informatie. U kunt uw digitale certificaat ook gebruiken voor encryptie en voor het ondertekenen van digitale informatie. File-Reg International maakt gebruik van digitale certificaten voor het onafhankelijk registreren van intellectueel eigendom.

Thoughts are meant to live their own life and to be shared with others and cherished by millions

 

Hilde M.Makkinje

 

MissM@c LifeStylezz BV

info@LifeStylezz.nl

0649-058277

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even gekeken op die site; kost 12 euro voor een registratie niet duur, denk dat je bij de kvk, belastingdienst of notaris dat bedrag ook zeker kwijt bent. Bovendien werkt het natuurlijk wel sneller als je dit gewoon thuis achter je computer zit dan wanneer je de hort op moet om een envelop te posten, die ook kwijt kan raken bij de ptt,. Dus qua efficiëntie is het best een idee.

Het levert alleen geen enkel 'recht' op, in tegenstelling tot wat die site suggereert. Belastingdienst, notaris en i-depot zeggen tenminste nog eerlijk "dit is handig om te bewijzen dat iets op datum X bestond, maar meer niet".

 

Dit is niet zo'n lulkoek als jullie denken; tenslotte is een email/document whatever rechtsgeldig als er een digitaal certificaat aanhangt en kan zelf als legitimatie gebruikt worden...Hallo niemand de moeite genomen even een klik te wagen op de link???

"Rechtsgeldig" is iets dat in het Nederlands burgerlijk recht niet bestaat. Partijen komen met bewijs, en de rechter weegt dat af. Die gaat niet zeggen "Oh, da's een e-mail, dat is niet rechtsgeldig." Daar is simpelweg geen basis voor in ons burgerlijk wetboek.

 

Dus opmerkingen als "De inhoud van de File-Reg registratie kan zelfs als bewijs in gerechtelijke procedures worden toegelaten!" slaan nergens op. En erger nog, het suggereert een meerwaarde die er niet is. Dat riekt bij mij naar misleiding of misschien wel oplichting.

 

Digitale certificaten zijn de elektronische tegenhangers van rijbewijzen en paspoorten: een ‘digitaal identiteitsbewijs’. Een digitaal certificaat bevat informatie zoals de naam van de houder, het bedrijf, adres, sofi-nummer enzovoorts.

Jij had het daarnet over lulkoek? Geef eens een wettelijke basis waarom een paar gegevens, digital gesigneerd door vaag bedrijfje X, de "elektronische tegenhangers" zijn van een identiteitsbewijs uitgegeven door de overheid?

 

Er zijn meerdere soorten certificaten, maar File-Reg maakt gebruik van ‘persoonlijke’ digitale certificaten voor het registreren van files en/of documenten.

Dit in tegenstelling tot de onpersoonlijke digitale certificaten, neem ik aan. Zijn die opgesteld in de passieve vorm of zo? :)

 

Zo kunt u bijvoorbeeld uzelf identificeren aan websites en toegelaten worden tot beschermde informatie. U kunt uw digitale certificaat ook gebruiken voor encryptie en voor het ondertekenen van digitale informatie. File-Reg International maakt gebruik van digitale certificaten voor het onafhankelijk registreren van intellectueel eigendom.

Het is dus precies deze mix van statements waardoor ik het verkopers van gebakken lucht vindt. Ja, in theorie zijn certificaten daar voor geschikt. Ja, bij File-Reg maken ze gebruik van certificaten en ze registreren documenten. Nee, dat heeft geen ene bal te maken met "intellectueel eigendom" en al helemaal niet met het registreren daarvan.

 

IE-rechten krijg je alleen door aanvraag bij een overheidinstantie of automatisch van rechtswege. Een club als File-Reg verandert daar niets aan, al geven ze digitale certificaten tot ze blauw zien.

 

Een datering van een document levert bewijs op dat het document op die datum bestond. Je staat sterker als de Belastingdienst de datum er op zette dan wanneer je dat zelf doet. Maar als de tegenpartij geen punt maakt van een datum die je zelf er op hebt gezet, doet de Nederlandse rechter dat ook niet. Brieven of facturen worden immers regelmatig gebruikt als bewijs, en die zijn echt niet allemaal door een notaris gedateerd (of langs derde generatie telecommunicatienetwerken via een interactieve dynamische web-applicatie voorzien van een digitaal certificaat met elektronische handtekening).

 

En het feit dat File-Reg probeert te suggereren dat er wel een verschil is tussen hun datumstempel en dat van de notaris, maakt het voor mij een onbetrouwbare club.

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.