• 0

Prive en zakelijk IB

Beste ondernemers!

 

Ik heb nu 1 jaar een bedrijfje (eenmanszaak) en moet nu mijn IB opgeven.

Nu heb ik in 2008 ook voor een werkgever (prive) gewerkt en met mijn bedrijf ook zakelijk winst gemaakt.

Van beide (zakelijk / prive) heb ik mijn jaaropgave/jaarrekening dus dat zit prima!

 

Maar nu is mijn vraag; moet ik mijn priveopgave en zakelijkopgave los van elkaar opgeven in verschillende programma's?

PS. ik heb van mijn zakelijke inkomstenbelasting nog niets vernomen van de belastingdienst! (prive al wel moet voor 1 april).

 

Ik hoor het graag en bedankt voor het lezen :D !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je niet voldoet aan de criteria voor zelfstandig ondernemerschap voor de IB (even de zoekfunctie gebruiken, hier is genoeg over geschreven op dit forum) dan vul je de particuliere aangifte in en geeft de zakelijke winst op als resultaat uit overige werkzaamheden.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Marjan,

 

Allereerst bedankt voor je reactie.

Ik heb even gekeken in mijn dossiers en kwam een brief tegen van de fiscus die mij vertelde dat er sprake is van ondernemerschap voor de omzet en/of inkomstenbelasting. Hierbij neem ik aan dat ik mijn inkomstenbelasting moet opgeven als zakelijk. Indien dit waar is; krijg ik dan een notificatie van de belastingdienst?

 

Nouja, ik ga as. maandag gewoon even bellen met de belastingdienst! ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Niekosj, je moet de IB aangifte voor ondernemers invullen, en daarin ook je inkomsten uit je baan opgeven. 1 aangifte is dus genoeg.

 

Als het goed is moet je ook een inlognaam en passwoord hebben gekregen voor de ondernemers site van de belastingdienst. Daarin kun je zien welke aangifte(s) op je liggen te wachten (ook de BTW aangiftes). Verder kun je daar de software voor de aangifte downloaden.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Beste Fred Wiersma,

 

Klopt! ik heb die gegevens tijdens de oprichting van mijn bedrijf verkregen, hier doe ik ook de OB mee.

Dan neem ik aan dat ik die uitnodiging digitaal ontvang zoals bij de OB opgave? (heb vandaag gekeken maar nog geen IB opgave gezien)

 

Weer een stuk duidelijker ;-) bedankt allemaal!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.