• 0

Welke rechtsvorm met niet EU vriend

Hallo,

 

1 sept a.s. wil ik samen met een vriend van me een bedrijf starten. We gaan vanuit China exporteren naar Nederland. We hebben besloten dat we een Nederlands bedrijf op willen zetten, met een vestiging in China. De reden dat we geen Chinese vestiging opzetten is omdat we op deze manier alleen in NL BTW hoeven te betalen, en niet in China. Het vertrouwen tussen ons is er helemaal, echter willen we e.e.a wel formeel regelen. Dat wil zeggen dat niet alleen ik eigenaar moet zijn, maar ook mijn Chinese partner voor 50%.

 

Wellicht dat er iemand is die deze problematiek eerder heeft meegemaakt, en een goed advies kan geven?

 

Omdat we niet erg veel startkapitaal hebben gaat de voorkeur in eerste instantie niet uit naar een BV.......

 

Alvast bedankt,

 

Met Groet, Stefan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Stefan,

 

Je wilt in Nederland een bedrijf opzetten met een vestiging in China. Vervolgens schrijf je dat je

geen Chinese vestiging wilt opzetten i.v.m. BTW.

Volgens mij verwar je een aantal zaken.

Een bedrijf in NL opzetten , éénmanszaak neem ik aan ivm ontbreken kapitaal, is simpel en zo gebeurd, maar een Nederlands bedrijf kan niet een vestiging in China hebben. Dan zul je toch echt in China een bedrijf op moeten zetten hetgeen toch veel gecompliceerder is dan in NL en ook meer kost.

Je kan natuurlijk een Chinees in China voor je laten werken en betalen, maar dan heb je geen officiële vestiging in China. Je kunt dus met die vestiging geen officiële handelstransacties verrichten. Je kunt geen grote sommen geld overmaken (monetaire restricties) etc. Kortom hier is veel over te vertellen. Dit wordt teveel om in een kort bericht in dit forum te plaatsen.

 

Mvg

Rob Groeneweg

 

 

EDIT MOD: dit forum is beslist serieus, maar we kennen wel regels en die staan in de sitevoorwaarden. Een van die regels is dat we geen diensten aanbieden in reacties! Het is vraag en antwoord en niet vraag en aanbod!

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

hartelijk dank voor uw reaktie op dit bericht.

ik dacht dat dit een serieus formum was. kennelijk niet dus.

 

mvg

rob groeneweg

 

val MIJ er nie op aan... maar goed, spam in je 1e bericht doet het over 't algemeen erg goed... ::)

 

in de gedragsregels staat dit:

 

"Spam: begrijpelijk dat je mensen naar jouw bedrijf of website wilt krijgen, maar ..... als inhoudelijke reactie in de topics is zelfpromotie en/of reclame niet toegestaan. Sterker nog, het wordt vaak als onbeschoft beschouwd!

Je mag in je profiel wel je bedrijfslogo gebruiken en in je signature (het berichtje onderaan elke forumreactie) melding maken van je website. Dit kun je aanpassen in je profiel (te vinden in het menu bovenin). Verder kun je, indien je een actief lid bent van Higherlevel.nl, je bedrijfsprofiel toelichten in WieWatWaar."

Link naar reactie
  • 0

Beste Rob,

 

Weet jij waar ik hierover gratis advies in kan winnen? KvK, Belastingdienst, bank?

 

Volgens mijn Chinese partner komt het overigens erg vaak voor dat nederlandse bedrijven een vestiging hebben in China. Daarmee bedoel ik een pand, een burostoel en een computer. Waarschijnlijk begrijp ik het nu nog niet goed...?

 

Afgezien van het feit dat we geen 18.000 euro aan startkapitaal hebben, ben ik ook beniewd of bovenstaande problematiek invloed moet hebben op de keuze voor een rechtvorm?

 

groet,

 

Stefan

Link naar reactie
  • 1

Zo grappig.. Mijn emailbox zit vol met zelfde soort verhalen en vis truks om gratis aan netwerk/klanten te komen. Ik ben dan wel voorzitter van de KvK in Zuid China, maar ze gaan bij mij allemaal de prullenbak in.

 

Nederlanders die "iets met China" willen doen.. Ik ben te moe van deze categorie om nog iet zinnigs te zeggen.

 

Behalve dan : VEEL SUCCESS!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste voorzitter,

 

Je zult het kaf van het koren toch echt beter moeten kunnen onderscheiden. Ik ben ruim een jaar geleden met de voorbereidingen met een goede vriend van me in China begonnen met voorbereidngen om te gaan ondernemen. Typ in 'verkopen van houten meubels' of probeer de volgende link.

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=14;action=display;threadid=24097

 

Ik heb zelf ruim een jaar in Qingdao gewoont. Daarnaast ben ik zojuist weer terug van een 4 weken durende reis op zoek naar nog meer informatie over de branche waarin ik en mijn Chinese partner willen beginnen.

 

De reden dat ik vroeg om gratis advies in mijn laatste bericht is omdat ik niet erg veel startkapitaal heb. Advies van de KvK, de belastingdienst, een forum of anders is daarom prima voor me.

 

Per email kreeg ik gisteren deze reactie:

 

Beste Stefan,

 

 

Hartelijk dank voor je reaktie op mijn bericht.

Uitgebreide gratis informatie ziul je nergens kunnen vinden of krijgen vermoed ik.

 

Een Nederlands bedrijf kan uiteraard doen voorkomen alsof hij een vestiging in China heeft. Een kontak email en/of telefoonnummer.

Een buereau en een bureau stoel zal ook wel lukken.

Echter, dit is geen bedrijf en als zodanig kun- en mag je dus in China geen handelstransacties verrichten.

Je kan dus niets exporteren of importeren en je hebt te maken met de officiële regels voor monetair verkeer.

Dat betekent dat je op een bankrekening in China - die dan uiteraard op naam van een Chinees moet staan - maximaal dacht is us dollar 10.000 per jaar

kunt ontvangen. Voor kleine transacties wel te doen, maar voor grote zakelijke transacties is dat te weinig.

 

Wat je in China doet of niet doet is niet van invloed op de keuze van je rechtsvorm in Nederland.

Bij een BV is het risco beperkt tot het bedrijfskapitaal (minimaal euro 18.000) bij een éénmanszaak of v.o.f. ben je met je hele vermogen (dus het zakelijk en privé vermogen inclusief eigen huis) aansprakelijk.

Indien je dus voor eigen rekening en risico gaat importeren ben je bij claims of wat dan ook met je hele vermogen aansprakelijk.

 

Voor zakelijke dienstverlening en bemiddeling zoals Xuro verricht maakt dat niet uit. Wij doen zelf voor eigen rekening en risico geen transacties.

Je noemde ook dat je geen vestiging in China wil opzetten omdat je dan alleen in Nederland BTW verschuldigd bent.

Als ondernemer betaal je geen BTW. Alle betaalde BTW krijg je via de kwartaalrekening terug.

Overigens is het in Nederland gewoon mogelijk om een v.o.f. op te richten met een niet EU ingezetene. De kamer van Koophandel kan je daar volledig

over informeren. Ik dacht dat er dan een door het Nederlandse consulaat en een notaris (in China) gelegaliseerde kopie van zijn paspoort nodig is, samen uiteraard met

een volledig ingevuld aanvraagformulier van de KvK. Je bent dan beide eigenaar en beide aansprakelijk.

Dit is de eenvoudigste vorm om het helemaal te formaliseren. Uiteraard valt dan de gehele winst in Nederland en is ook in Nederland belastbaar tegen je tarief van de loon- en inkomstenbelasting.

Alle kosten zijn in Nederland dan ook aftrekbaar tegen dat tarief.

In China kan je partner dan uiteraard namens jou werkzaamheden uitvoeren, maar hij kan officieël geen handelsfakturen uitmaken etc.

Hij kan voor jou alle kontakten onderhouden met leveranciers en producenten, met hen onderhandelen etc. De transacties voer jij als Nederlands bedrijf uit.

Je moet uiteraard kontraktueel afspreken hoe je de kosten en baten verdeeld. Dat moet je in Nederland vastleggen.

Ook hier kan de Kamer van Koophandel je uitgebreid informeren.

Uiteraard moet je bij de v.o.f. vorm ook weer rekening houden met de beperkingen van geld in- en uitvoer in China.

Hier zul je kreatieve oplossingen moeten bedenken. Wellicht dat hij gebruik kan maken van de bankrekening van anderen dan hijzelf.

Zo doet men dat vaak in China. Zit je aan de limiet op jouw rekening, dan gebruik je een rekening op iemand anders zijn naam.

 

Groet Stefan

Link naar reactie
  • 0

Beste Starter in spé,

 

Ik kwam misschien iets te arrogant over, hiervoor mijn excuus.

Echter, ik spreek uit ervaring. Ondernemen is een heel goed plan, internationaal ondernemen is iets moeilijker. De "succesvolle" Nederlanders in China met een goedlopend eigen bedrijf zijn denk ik op 2 handen te tellen. Er zijn genoeg medelanders die het prima doen in China maar die werken allemaal voor een baas. Voornaamlijk multinationals en grote bedrijven. In de marge wordt er ook wel leuk zaken gedaan, maar neem van mij aan dat het voor velen een harde lange weg is. 3-5 jaar voordat er iets leuks uit komt is heel normaal.

 

Maar goed, het gaat niet om zaken doen in China maar met China. Hiervoor moet je toch sterk in je schoenen staan, niet alleen mentaal maar ook financieel. Je moet bij wijze van spreken het geld overhebben een "gokje" te wagen.

 

Op naar de ingezonden brief :

 

"Een Nederlands bedrijf kan uiteraard doen voorkomen alsof hij een vestiging in China heeft. Een kontak email en/of telefoonnummer.

Een buereau en een bureau stoel zal ook wel lukken.

Echter, dit is geen bedrijf en als zodanig kun- en mag je dus in China geen handelstransacties verrichten.

Je kan dus niets exporteren of importeren en je hebt te maken met de officiële regels voor monetair verkeer.

Dat betekent dat je op een bankrekening in China - die dan uiteraard op naam van een Chinees moet staan - maximaal dacht is us dollar 10.000 per jaar

kunt ontvangen. Voor kleine transacties wel te doen, maar voor grote zakelijke transacties is dat te weinig."

 

Jij kunt gewoon direkt in China spulletjes kopen vanuit nederland, geen enkel probleem. Geld overmaken naar China ? geen probleem. max 10.000USD voor een bankrekening ? Niet waar. Ik heb zelf 2 mooie kaarten en Visa van Bank of China en die staan op mijn naam en werken prima, en daar staat meer op dan 10K. Geen probleem. Geld op storten vanuit HSBC? geen probleem.

 

Voor transacties naar China zou ik gewoon bv. een HK limited opzetten of BVI (geen belastingplicht) HSBC account regelen en klaar is kees. Kun je gewoon vanuit kantoor in Nederland alles probleemloos financieel regelen. De Chinese partner geef je dan een 2e HSBC kaart waar je geld op kan storten voor transacties en kosten.

Maar dat is meer voor de ingewikkelde optie.

 

Mijn advies zou zijn alles lekker in eigen hand te houden, in het begin een simpele bedrijfsvorm te kiezen waarmee je zaken doet in Nederland. Laat de Chinese kant een Chinees consultancy bedrijfje opzetten (duurt 3 maanden) en dat kost ongeveer 3000rmb of te wel 340 Euro. Even op papier de samenwerking in een MOU vastleggen en aan de slag. Als alles heel erg goed gaat lopen kun je overwegen een veel complexere vorm van bedrijfsinrichting te kiezen, en als het goed is heb je dan genoeg muntjes om iemand anders dat voor je te laten doen.

 

Nut en noodzaak, dat is iets wat je altijd voor ogen moet houden, zeker met een beperkt budget. Wat heb je ECHT nodig om te beginnen, dat is de vraag die je jezelf moet stellen. Boeren verstand gebruiken.

 

Toch veel simpeler om gewoon kosten productie+consultancy fee aan jouw vriend over te maken ?? Hij regeld zijn boekouding in China, Jij in Nederland. Per saldo zal dit op de winst weinig uitmaken.

 

M.vr.gr,

 

Paul

Link naar reactie
  • 1

Ook ik werk met een Chinese partner in Beijing en die weet echt dat het voor een particulier niet mogelijk is in China meer dan die ca. 10.000 usd per jaar te ontvangen. dat kun je gewoon navragen bij de banken in china.

een visa kaart (ongetwijfeld in china uitgegeven) lijkt mij niet de juiste manier om zakelijke transacties mee te verrichten en via HSBC zal best kunnen, vanuit HK. Voor een kleine startende ondernemer in China is dit wellicht een brug te ver. Ik kan Stefan wel in kontakt brengen met een Nederlander die in Weihai, Shandong woont en daar een eigen bedrijf heeft. Stefan kan mij altijd mailen voor de gegevens.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.