• 0

voorbereiding softwareontwikkeling

Hi levellers,

 

Na een inventarisatie ben ik met een klein team bezig met het uitwerken van functionaliteit inzake processoftware. Er zal een uitgebreid pakket gebouwd worden wat elementen als personeelsbeheer, crm en bijvoorbeeld urenregistratie combineert.

Zodoende ben ik bezig met het uitwerken van behoefte en een functioneel ontwerp. Een FO kan op meerdere manieren worden uitgewerkt en persoonlijk heb ik dit vooral voor websites gedaan.

 

Mijn vraag: Heeft iemand een handige online resource inzake softwareontwikkeling en welke stappen hierin te nemen in zake voorbereiding voor ontwikkeling? Met betrekking tot functioneel ontwerp etc. ?

 

Thanks!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zie dat je topic nog weinig reactie oproept!

 

Welke methoden heb je inmiddels zelf gevonden? Er zijn zoveel methoden namelijk. Die hangen daarnaast niet alleen van je plan af maar ook van je development methode. Dus welke keuzes heb je op dat gebied gemaakt?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Thanks! Toch nog een reactie! :)

 

Er zijn tal van methoden maar vaak kom je uit op iets als DSDM, RAD of AGILE. Methoden die, als je praktisch gaat kijken naar wat er te doen staat en hoe je dit gaat aanpakken, als vanzelf naar boven komen borrelen. Het inventariseren van behoefte, communicatie tussen projectmedewerkers en bijvoorbeeld testen: Allerlei zaken die met genoemde methoden in een raamwerk te gieten zijn waar je naar mijn mening ook op uit zal komen als je de methodes niet zou kennen. Open deuren? Zelf zullen we waarschijnlijk achteraf concluderen dat AGILE hetgeen was wat we hebben gebruikt...

 

Wat betreft bronnen op het internet: Een outline voor bijvoorbeeld een PID is makkelijker te vinden dan een inrichting voor een functioneel ontwerp. Het verbaasd me dat maar weinigen een duidelijk antwoord kunnen geven op de vraag wat is nou een goed format voor een functioneel ontwerp, hoe ziet de inhoudsopgave er uit. 'Tja dat kan op duizend manieren.' Nou heb ik zelf ook een eigen manier gevonden maar ik zou dit wel eens willen spiegelen aan de mening of inzichten van anderen. Misschien moet ik beter leren googelen.. ;)

 

Nogmaals dank, topic kan gesloten worden.

 

ps: Higherlevel komt leuk naar voren in de Sprout deze maand!

Link naar reactie
  • 0

Ik zal me er toch nog maar even tegen aan bemoeien.

DSDM, RAD en AGILE is ongeveer drie keer hetzelfde en zegt met name iets over de methode hoe je met voortschrijdend inzicht omgaat en met het feit dat je vooraf nooit alles weet. In jou geval ga je met name in op bedrijfsprocessen en dat is waar weer val deze software methodes nog wel het één en ander ontberen.

Verder moet je je afvragen hoe je tegen andere grote spelers in de markt op gaat boksen die al verder zijn met CRM, HRM en zo bezig zijn. Ik ga ervan uit dat je hier al uitgebreid over nagedacht hebt maar het wordt nog wel een zware toer denk ik zo om dat voor elkaar te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

@Lime

 

Alvorens van start te gaan met het ontwikkelen van software is het inderdaad wel zo handig de bedrijfsprocessen in kaart te brengen, huidge omgang met data te onderzoeken etc. Dat stadium had een zware toer kunnen zijn, viel mee en heb ik inmiddels afgerond.

 

Heb je een goeie tegenhanger van de methodes die drie keer hetzelfde doen... ?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een pakket ontwikkeld voor de horeca wat hier veel affiniteit mee heeft. Hetgeen wat ik heb gedaan is een tweetal launching customers vanaf de eerste regel code tot het eindresultaat (nouja eindresultaat, het is nooit helemaal af, kan altijd beter). Gedurende deze periode heb ik continu feedback gevraagd over ieder proces en de werking van ieder knopje. Ik heb toen op tijd nog een hoop bij kunnen schaven.

 

M.a.w. naast een functioneel ontwerp zou ik een of meer launching customers bij het project betrekken. Voor een beetje korting krijg je een schat aan waardevolle informatie terug.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.