• 0

VAR, een aantal vragen.

Sinds dit jaar geef ik een dag per week les als freelancer. De opleiding waar ik les geef vraagt om een VAR-verklaring. Ik ben nu bezig met het invullen daarvan maar heb een aantal vragen.

 

1. Hoeveel opdrachtgevers verwacht u voor de VAR-werkzaamheden in het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt?

Ik begrijp niet zo goed wat ik in moet vullen. Gaat het om opdrachtgevers die een VAR willen of gaat het om mijn totale aantal opdrachtgevers?

 

2. Verwacht u de VAR-werkzaamheden te verrichten via detachering, uitzending of bemiddeling?

Eigenlijk geen van allen, maar die optie staat er niet bij. Ik heb rechtstreeks met de school een overeenkomst (handtekening onder offerte).

 

3. Hoeveel uur verwacht u aan de VAR-werkzaamheden te besteden in het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt?

Op dit moment is het < 200 uur per jaar. Ik ben echter in overleg en er bestaat een kans dat dit hoger wordt. Moet ik het gene dat zeker is invullen (< 200 uur per jaar) of wat mogelijk is (200 - 700 uur per jaar).

 

4. beoordeelt u zelf de inkomsten uit de VAR-werkzaamheden in het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt?

Volgens mij kan dit niet anders zijn dan winst uit eigen onderneming toch?

 

Daarnaast wil ik nog vragen of er bepaalde nadelen aan een VAR zitten. Ik begrijp dat ik met de verklaring aangeef geen aanspraak kan maken op een vaste aanstelling, dat zijn geen loonbelasting e.d. over mij hoeven te betalen, etc. Maar volgens mij is er geen ander verschil dan wanneer je als freelancer een gewone opdracht aangaat toch?

 

Last but not least, hoe lang duurt een aanvraag?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

...

1. Hoeveel opdrachtgevers verwacht u voor de VAR-werkzaamheden in het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt?

Ik begrijp niet zo goed wat ik in moet vullen. Gaat het om opdrachtgevers die een VAR willen of gaat het om mijn totale aantal opdrachtgevers?

 

Totaal aantal in het jaar waarvoor je de VAR aanvraagt.

 

2. Verwacht u de VAR-werkzaamheden te verrichten via detachering, uitzending of bemiddeling?

Eigenlijk geen van allen, maar die optie staat er niet bij. Ik heb rechtstreeks met de school een overeenkomst (handtekening onder offerte).

 

Ik zou invullen: bemiddeling. Dat je die bemiddeling zelf doet past het beste hier. Je wordt nl niet gedetacheerd door een bureau, of uitgezonden door een uitzender.

 

3. Hoeveel uur verwacht u aan de VAR-werkzaamheden te besteden in het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt?

Op dit moment is het < 200 uur per jaar. Ik ben echter in overleg en er bestaat een kans dat dit hoger wordt. Moet ik het gene dat zeker is invullen (< 200 uur per jaar) of wat mogelijk is (200 - 700 uur per jaar).

 

Wat je zelf reeel acht en verwacht. Reken ook de uren mee die je niet vergoed krijgt, zoals reistijd, administratie, acquisitie etc etc.

 

4. beoordeelt u zelf de inkomsten uit de VAR-werkzaamheden in het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt?

Volgens mij kan dit niet anders zijn dan winst uit eigen onderneming toch?

 

Er zijn nog andere typen VAR, zoals VAR ROW (resultaat overige werkzaamheden). Zie site van de BD. Ik neem aan gezien je post dat je freelancet naast een baan, dus ROW lijkt me de meest logische.

 

Daarnaast wil ik nog vragen of er bepaalde nadelen aan een VAR zitten. Ik begrijp dat ik met de verklaring aangeef geen aanspraak kan maken op een vaste aanstelling, dat zijn geen loonbelasting e.d. over mij hoeven te betalen, etc. Maar volgens mij is er geen ander verschil dan wanneer je als freelancer een gewone opdracht aangaat toch?

 

De VAR geeft de opdrachtgever meer zekerheid, en de VAR houder daardoor een betere concurrentiepositie tov niet VAR houders.

 

Last but not least, hoe lang duurt een aanvraag?

 

Alvast bedankt.

 

Kan wisselen, bij mij de laatste jaren minder dan 2 weken.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de uitgebreide reactie!

 

Ik ben voor 100% zzp-er en al jaren niet meer in loondienst. Voor de opleiding werk ik in totaal 5 uur per week, de rest van de tijd (+/- 35 uur) werk ik voor diverse wisselend opdrachtgevers.

 

Totaal aantal in het jaar waarvoor je de VAR aanvraagt.

 

In totaal heb ik tientallen opdrachtgevers. De opleiding (1 dus) wil een VAR omdat die wekelijks terugkomt. Moet ik hier nu 1 of tientallen invullen? Voor die tientallen geldt dat simpelweg een dienst/product lever. De grootte van de opdrachten kan afwisselen van een uur tot een maand of twee. Na oplevering is het mogelijk dat er nog een of meerdere vervolgopdrachten komen maar voor iedere opdracht wordt een nieuwe offerte gemaakt.

 

Op dit moment is het < 200 uur per jaar. Ik ben echter in overleg en er bestaat een kans dat dit hoger wordt. Moet ik het gene dat zeker is invullen (< 200 uur per jaar) of wat mogelijk is (200 - 700 uur per jaar).

 

Met < 200 uur per jaar rekenen ik alleen de opleiding niet de overige 35 uur per week. In totaal zit ik dus ruim boven het urencriterium van 1225. Betekent dat dat ik hier 700+ (het hoogste) moet aanvinken?

 

En dan nog een toevoeging:

Hebben wij de inkomsten uit de VAR-werkzaamheden in de afgelopen 5 jaar al eerder beoordeeld?

Ik heb nooit een VAR aangevraagd, maar aan mijn afgelopen jaren IB ziet men wel dat ik zzp-er ben. Ik heb ook een BTW-nummer e.d.

 

De volgende uitleg staat bij deze vraag:

Het gaat om een eerdere beoordeling van de inkomsten uit de werkzaamheden waarvoor u nu de VAR aanvraagt en die u onder dezelfde voorwaarden uitvoerde. Wij kunnen deze inkomsten bijvoorbeeld eerder beoordeeld hebben via:

- uw aanslag inkomstenbelasting

- een startersbezoek van 1 van onze medewerkers

- een controle bij 1 van uw opdrachtgevers

Een VAR van een vorig jaar geldt niet als een eerdere beoordeling.

 

Ik begrijp nou niet wat ik hier in moet vullen.

Link naar reactie
  • 0

In totaal heb ik tientallen opdrachtgevers. De opleiding (1 dus) wil een VAR omdat die wekelijks terugkomt. Moet ik hier nu 1 of tientallen invullen? Voor die tientallen geldt dat simpelweg een dienst/product lever.

 

In de vraag staat: "voor de VAR-werkzaamheden". Ofwel: het gaat om het aantal opdrachtgevers waarvoor je het soort werk doet waarvoor je deze VAR aanvraagt.

 

Met < 200 uur per jaar rekenen ik alleen de opleiding niet de overige 35 uur per week. In totaal zit ik dus ruim boven het urencriterium van 1225. Betekent dat dat ik hier 700+ (het hoogste) moet aanvinken?

 

Je moet aangeven hoeveel uur je in het jaar verwacht te besteden aan het soort werkzaamheden waarvoor je deze VAR aanvraagt. Niet wat zeker is, niet wat zou kunnen, niet aan andere werkzaamheden, maar wat je in redelijkheid voor deze werkzaamheden verwacht.

 

Het urencriterium speelt bij de VAR geen rol.

 

Als je voor alleen je VAR-activiteiten niet als ondernemer gezien wordt, terwijl je dat vanwege al je andere activiteiten (die niet onder dezelfde noemer te brengen zijn) wel bent, dan is de VAR-aanvraag problematisch. Het formulier voorziet niet in die situatie. Je kunt dan het beste een aantekening maken op het formulier en/of er een briefje bij doen.

Link naar reactie
  • 0

2. Verwacht u de VAR-werkzaamheden te verrichten via detachering, uitzending of bemiddeling?

Eigenlijk geen van allen, maar die optie staat er niet bij. Ik heb rechtstreeks met de school een overeenkomst (handtekening onder offerte).

 

Ik zou invullen: bemiddeling.

 

Dat lijkt me niet het juiste antwoord, want er is geen bemiddelaar in het spel. Aangezien ic3d zegt "geen van drieën", lijkt het antwoord me gewoon "Nee" (1e optie).

 

ROW lijkt me de meest logische

 

Dat is geen logische VAR om aan te vragen, omdat hij vrijwel geen betekenis heeft. Een VAR-ROW is ongeveer hetzelfde als geen VAR. Vrijwel iedereen die een VAR aanvraagt doet dat om een VAR-WUO (eenmanszaak) of VAR-DGA (BV) te krijgen. Als je niet aan de WUO-criteria voldoet krijg je een ROW, dat is niet anders, maar daar zou ik niet zelf om vragen.

Link naar reactie
  • 0

ic3d wat voor werkzaamheden voer je in de andere 35 uur uit?

 

Vraag anders gewoon de VAR aan voor al je werkzaamheden tegelijk dan krijg je zeker een VAR WUO en dat is ook waar de school naar op zoek is.

 

En ja ze hebben de inkomsten al eerder beoordeeld.

Link naar reactie
  • 0

ic3d wat voor werkzaamheden voer je in de andere 35 uur uit?

 

Vraag anders gewoon de VAR aan voor al je werkzaamheden tegelijk dan krijg je zeker een VAR WUO en dat is ook waar de school naar op zoek is.

 

En ja ze hebben de inkomsten al eerder beoordeeld.

 

Manon

 

Dat kan alleen als de werkzaamheden gelijk zijn. Voor verschillende werkzaamheden binnen 1 onderneming (stel bijles voor studenten en administratie voor de school voeren) is per werkzaamheid een afzonderlijke VAR nodig.

 

ciao

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle antwoorden.

 

Het is mij helaas nog niet echt duidelijk.

 

- Voor 35 uur per week ben ik bezig met grafisch design, webdesign, programmeerwerk, marketing, etc. eigenlijk zijn deze disciplines vaak aan elkaar gelinked. Hiervoor heb ik tientallen verschillende opdrachtgevers per jaar.

- Voor de andere 5 geef ik les op dit gebied. Dit is per jaar 1 terugkerende opdrachtgever.

 

Voor het tweede is een VAR vereist, maar ik begrijp dus nog niet of ik 1 of meerdere opdrachtgevers moet invoeren. En of ik < 200 uur werk of > 1225 uur.

Link naar reactie
  • 0

ik heb een vraagje, dus hoop dat er iemand is die mij verder kan helpen.

 

ik heb een opdrachtgever die bij mij de vraag voor extra personeel heeft neergelecht, ik heb voor hem ZZP’ers geregeld, die aan mij factureren. Ik factureer dat dan weer door.

Nu vraagt hij mij de VAR-verklaring van iedereen door te sturen, zo als ik nu heb kunnen uitzoeken hoeft dit helemaal niet. De opdrachtgever blijft er bij dat het moet.

 

Nu is mijn vraag dus, moet ik de VAR-verklaring van iedereen aan mijn opdrachtgever verstrekken, want mij lijkt het dat omdat de ZZP’ers aan mij factureren ze een dienst betrekking met mij hebben.

 

Bvd

Sebastian Rodrigues

Technami

 

Link naar reactie
  • 0

Nu is mijn vraag dus, moet ik de VAR-verklaring van iedereen aan mijn opdrachtgever verstrekken...

 

Moet dat? Nee, het moet niet.

Is het verstandig van de opdrachtgever om er om te vragen? Dat is het zeker!

 

De VAR-WUO geeft zekerheid omtrent de status van de opdrachtnemer (de ZZP'er). Als die zekerheid niet verstrekt wordt moet de opdrachtgever per opdracht beoordelen of het gaat om een dienstverband (met inhoudingsplicht) of om een echte zelfstandige. Dat kan een lastige afweging zijn en dan is het handiger om een VAR-verklaring te vragen. Als jij deze niet kunt of wilt overleggen zou ik als opdrachtgever op zoek gaan naar een andere oplossing.

 

...want mij lijkt het dat omdat de ZZP’ers aan mij factureren ze een dienst betrekking met mij hebben.

 

Een dienstbetrekking met jou... ik denk dat dat het laatste is wat je zou willen. Mocht er inderdaad een dienstbetrekking zijn dan is er inhoudingsplicht en loopt de opdrachtgever risico in het kader van de Wet Ketenaansprakelijkheid. Hier kan een verklaring betalingsgedrag van de fiscus een oplossing bieden.

Wat jij denk ik bedoelt is dat jij opdrachtgever bent van de zzp'ers en dat er gewerkt wordt vanuit een overeenkomst van opdracht. Ook in dat geval kan er het gevaar zijn (ook voor jou!) dat er een arbeidsovereenkomst is en geen overeenkomst van opdracht. De VAR geeft ook hier zekerheid. Mocht er onverhoopt een arbeidsovereenkomst zijn dan is de opdrachtgever aansprakelijk voor het afdragen van de loonheffingen. Niet gek dat hij op zoek is naar zekerheid...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Wat jij denk ik bedoelt is dat jij opdrachtgever bent van de zzp'ers en dat er gewerkt wordt vanuit een overeenkomst van opdracht.

 

klopt dat is wat ik bedoel.

maar wat heeft mijn opdrachtgever dan met de loonheffing te maken?

ik ontvang wel hun VAR en kopie identiteitsbewijs voor in mijn administratie, omdat ik hun inhuur

Link naar reactie
  • 0

Zoals Dennis hiervoor al aangeeft: De opdrachtgever wil wellicht zeker weten dat JIJ je zaken goed hebt geregeld, zodat HIJ geen (keten/inleners)aansprakelijkheidsrisico's loopt. Want als jij je zaken niet goed op orde hebt, kan hij wel eens de loonheffing aan de fiscus moeten afdragen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.