• 0

verdeling wint/verlies VOF

Ik zit met een klant die samen met haar partner een VOF heeft opgericht. De VOF is pas gestart en heeft in 2008 alleen nog maar verlies geleden. Ze zijn niet naar de notaris geweest om een en ander vast te leggen, wel ingeschreven in de KvK.

Nu wil mijn klant, nadat ik eerst in de aangifte inkomstenbelasting voor haar de helft van de aanloopverliezen had verwerkt, nu dat ik alsnog 100% van de VOF bij haar aangeef, omdat haar vriend een WIA uitkering heeft.

Ik vraag me af of dit a. kan en b. als ik nu 100% bij haar opgeef, moet dat dan ook komende jaren zo, of mogen de verdelingspercentages telkens anders?

Graag een reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee dit mag niet. Elk van de VOF partners moet voor zijn/haar deel van de winst IB aangifte doen. Blijkbaar hebben je klant en haar partner zich niet goed voorbereid op het starten van een VOF.

 

Daarnaast mag je niet 100% eigenaar van een VOF zijn. Dan is het nl geen VOF maar een eenmanszaak. Je mag de percentages wel aanpassen, maar dat zou ik dan wel heel goed laten vastleggen in een VOF contract. En ook laten wijzigen bij de KvK.

 

Zie voor meer info de site van de belastingdienst.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Het is wat genuanceerder dan Fred stelt.

 

Firmanten mogen het resultaat van hun VOF namelijk op hun eigen manier verdelen. Maar spreek je niets specifieks af en verander je alleen elk jaar ieders winstpercentage, dan heb je een probleem. Want dat percentage staat dan voor je aandeel in alles, dus niet alleen voor je aandeel in de jaarwinst, maar ook voor je aandeel in de stille reserves en goodwill. Jaarlijks het percentage wijzigen leidt dan in beginsel tot staking van een evenredig deel van je firma-aandeel en dus tot belastingheffing over een deel van de stille reserves en goodwill.

 

Wat de firmanten het beste kunnen doen, is bijvoorbeeld afspreken dat de jaarwinst in 3 stappen wordt verdeeld:

1. arbeidsbeloning (deze mogen per firmant zeer verschillen, denk maar aan de tandarts en zijn echtgenote die hem alleen administratief ondersteunt);

2. rentevergoeding over door elke firmant geïnvesteerd kapitaal (kan ook zeer verschillen per firmant, bijvoorbeeld als de een een pand inbrengt en de ander alleen arbeid);

3. overwinst na arbeidsbeloningen en rentevergoedingen: een bepaald vast percentage per firmant (totaal 100%).

 

Een dergelijke winstverdeling wordt vaak gemaakt. De overwinst kan hierbij ook negatief zijn, dus een verlies opleveren. De firmanten kunnen afspreken dat een dergelijk verlies alleen voor rekening van een bepaalde firmant komt, bijvoorbeeld de firmant die de meeste arbeid verricht. Verdeel je de winst op deze manier, dan heb je nergens last van, zolang de verdeling maar zakelijk is. Als de WIA-firmant in feite al het werk doet e.d., mag je hem dus zakelijk beschouwd geen veel lagere arbeidsbeloning geven dan de andere frimant.

 

Het is raadzaam om derglijke en andere zaken goed vast te leggen in een VOF-contract. Kies daarbij voor maatwerk. Dat voorkomt een hele hoop discussie op latere momenten.

 

EDIT MOD: Jan, aanbod van diensten alleen expliciet als gratis hulp. Zoals het er nu staat, vis je naar klandizie.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.