• 0

Eenmanszaak gestopt en ex-klant wil aanbetaling terug...

Heeft iemand enig idee of deze klant dit kan terug eisen?

 

Namelijk het volgende:

In September of November 2007 ben ik een overeenkomst aangegaan met een klant om een website te maken. Dit zou rond December 2007 afgerond moeten zijn. Er is toen een aanbetaling gedaan van 25%.

 

Ondertussen is de website ontwikkeld (veel meer dan 25% werk verhoudingsgewijs gezien) maar niet compleet...

 

Dit is toen niet lekker gelopen vanwege diverse vertragingen (zij was zwanger) en puntje bij paaltje gekomen stelde ze in Februari 2009 dat ze de website in Februari 2009 nog af moest zijn. Dit was technisch ook niet haalbaar, maar dat is irrelevant denk ik.

 

Echter heb ik medio September 2008 al m'n klanten een brief gestuurd met de melding dat ik ging stoppen met de handelsonderneming na December 2008.

 

De desbetreffende klant heb ik aangegeven in Februari 2009 wel de website af te willen maken maar dat IK daar nu geen tijd voor heb (ivm verhuizing), dat zou in Mei wel lukken. De goodwill is er dus.

 

Zij heeft aangegeven dit niet te accepteren en wil de toemalige overeenkomst ontbinden en haar aanbetaling terug. Krijgt ze dit niet dan wil ze naar de rechtbank.

 

Nou heb ik 2 vragen.

 

1) Ben ik nog aansprakelijk? Nu ik de handelsonderneming al gestopt ben ...

2) Hoe makkelijk is het voor haar om die aanbetaling terug te krijgen? Het is NIET dat het niet wil afmaken, maar simpelweg nu even geen tijd voor heb. Daarnaast is er meer dan die 25% al afgerond.

 

Hopelijk kunnen jullie mij iets wijzer maken, want ik heb juridisch geen enkel benul :(

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, je bent niet direct verplicht om haar de aanbetaling terug te storten.

 

Voordat ze kan ontbinden moet ze jou per aangetekende brief in verzuim brengen dat je de definitieve datum (voor zover afgesproken) niet hebt gehaald en dat je dus in gebreke bent gebleven. Ingebreke gebleven houd in dat je de overeenkomst zoals afgesproken niet bent nagekomen. Vanwege bijzondere omstandigheden is de deadline van dec 2007 niet gehaald dus daar kan ik geen oordeel over geven in hoeverre het haar schuld is en wat nog meer redelijk is qua termijnen.

 

Indien ze jou toch in gebreke stelt moet ze jou een periode de tijd geven om de overeenkomst alsnog na te komen. Hoe deze periode wordt bepaald, heb ik geen ervaring mee maar theoretisch moet het wel een tijdsbestek zijn waarin het haalbaar is. In hoeverre je rekening mag houden met jouw persoonlijke situatie weet ik niet.

 

Gezien het feit dat jij nog bereid bent om de overeenkomst na te komen kan ze geen gebruik maken van de uitzonderingsregel om per direct te ontbinden.

 

Dus ze moet jou eerst schriftelijk in gebreke stellen, een nieuwe periode stellen waarin de overeenkomst wordt nagekomen en wanneer je die periode overschrijdt ben je pas verplicht om de aanbetaling terug te storten indien ze de overeenkomst ook ontbindt. Bij het voldoen van de overeenkomst moet zij dus ook haar verplichting nakomen namelijk het gehele bedrag betalen.

 

Hoe het met overeenkomsten na staking zit weet ik niet 100% zeker maar gevoelsmatig zeg ik dat je hier wel aan verbonden bent. Wat voor rechtsvorm was jouw bedrijf?

 

Hoe makkelijk die 25% te verhalen is? Zoals je leest hangt het ook af van haar juridische kennis want zolang ze deze stappen niet volgt kan zij geen aanspraak maken op een terugbetaling.

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Nee, je bent niet direct verplicht om haar de aanbetaling terug te storten.

 

Voordat ze kan ontbinden moet ze jou per aangetekende brief in verzuim brengen dat je de definitieve datum (voor zover afgesproken) niet hebt gehaald en dat je dus in gebreke bent gebleven. Ingebreke gebleven houd in dat je de overeenkomst zoals afgesproken niet bent nagekomen. Vanwege bijzondere omstandigheden is de deadline van dec 2007 niet gehaald dus daar kan ik geen oordeel over geven in hoeverre het haar schuld is en wat nog meer redelijk is qua termijnen.

 

Indien ze jou toch in gebreke stelt moet ze jou een periode de tijd geven om de overeenkomst alsnog na te komen. Hoe deze periode wordt bepaald, heb ik geen ervaring mee maar theoretisch moet het wel een tijdsbestek zijn waarin het haalbaar is. In hoeverre je rekening mag houden met jouw persoonlijke situatie weet ik niet.

 

Gezien het feit dat jij nog bereid bent om de overeenkomst na te komen kan ze geen gebruik maken van de uitzonderingsregel om per direct te ontbinden.

 

Dus ze moet jou eerst schriftelijk in gebreke stellen, een nieuwe periode stellen waarin de overeenkomst wordt nagekomen en wanneer je die periode overschrijdt ben je pas verplicht om de aanbetaling terug te storten indien ze de overeenkomst ook ontbindt. Bij het voldoen van de overeenkomst moet zij dus ook haar verplichting nakomen namelijk het gehele bedrag betalen.

 

Hoe het met overeenkomsten na staking zit weet ik niet 100% zeker maar gevoelsmatig zeg ik dat je hier wel aan verbonden bent. Wat voor rechtsvorm was jouw bedrijf?

 

Hoe makkelijk die 25% te verhalen is? Zoals je leest hangt het ook af van haar juridische kennis want zolang ze deze stappen niet volgt kan zij geen aanspraak maken op een terugbetaling.

 

Grt Ryan

Oke, dit klinkt goed. Persoonlijk vind ik dat ze zelf erg overdreven reageren hoor. Die man die mij belde vandaag gaf mij 2 opties. 1) terug betalen binnen 1 week of 2) een gang naar de rechtzaal.

 

Waarom laat je het niet gewoon fixen door iemand anders?

Zij hebben al iemand anders... daarnaast zullen zij nog steeds hun aanbetaling terug willen van mij... Dat is een aanname, gebasseerd op mijn kennis van hun cultuur.

 

Het antwoord van Ryan stelt me weer wat geruster...

Link naar reactie
  • 0

Tsja, dan snap ik het ook wel enigzins van die klant eigenlijk. Er wordt niet iets geleverd waar zij iets mee kunnen en ze worden verplicht een andere partij te zoeken. Die andere partij kijkt er naar en zegt waarschijnlijk dat het goedkoper en beter is om opnieuw te beginnen.

 

Voilá, daar is je antwoord.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Tsja, dan snap ik het ook wel enigzins van die klant eigenlijk. Er wordt niet iets geleverd waar zij iets mee kunnen en ze worden verplicht een andere partij te zoeken. Die andere partij kijkt er naar en zegt waarschijnlijk dat het goedkoper en beter is om opnieuw te beginnen.

 

Voilá, daar is je antwoord.

Beter denk ik niet. In 2 maanden tijd is niet een complete website op te leveren voor een reisbureau. Dat is waar het om draait. Dit is zeer omvangrijk. Het beheer paneel is functioneel, de voorkant ook zo goed als. Nog een paar pagina's....

 

Wat ik zei, er is nu gewoon geen tijd voor.

 

Zelf heeft ze wel gezegd dat als het in Mei opgeleverd gaat worden, de prijs omlaag moet. Dat is wat ik nog kan proberen... Op papier heb ik dit niet, want het is gezegd tijdens een msn-chat gesprek.

Link naar reactie
  • 0

Tsja, dan snap ik het ook wel enigzins van die klant eigenlijk. Er wordt niet iets geleverd waar zij iets mee kunnen en ze worden verplicht een andere partij te zoeken. Die andere partij kijkt er naar en zegt waarschijnlijk dat het goedkoper en beter is om opnieuw te beginnen.

 

Voilá, daar is je antwoord.

Beter denk ik niet. In 2 maanden tijd is niet een complete website op te leveren voor een reisbureau. Dat is waar het om draait. Dit is zeer omvangrijk. Het beheer paneel is functioneel, de voorkant ook zo goed als. Nog een paar pagina's....

 

Wat ik zei, er is nu gewoon geen tijd voor.

 

Zelf heeft ze wel gezegd dat als het in Mei opgeleverd gaat worden, de prijs omlaag moet. Dat is wat ik nog kan proberen... Op papier heb ik dit niet, want het is gezegd tijdens een msn-chat gesprek.

 

Theoretisch bezien kan je haar de volle pond in rekening brengen maar is dat wenselijk?

 

Theoretisch bezien kan ze je niet veel maken maar heb je de tijd om dit aan te tonen en uit te vechten?

 

Je kan haar een bevestigingsmailtje sturen waarin je stelt dat de gevraagde site per 24 mei wordt opgeleverd en dat zij de site tegen 20% korting krijgt.

 

Theoretisch bezien heb je niet je volle recht behaalt maar je hebt wel veel tijd bespaard. Praktisch gezien heb je een tijdsgebrek dus dit lijkt me een goede oplossing.

 

Als ze hier niet voor open staat moet je het posten want dan kunnen we verder brouwen op een strategie.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Tsja, dan snap ik het ook wel enigzins van die klant eigenlijk. Er wordt niet iets geleverd waar zij iets mee kunnen en ze worden verplicht een andere partij te zoeken. Die andere partij kijkt er naar en zegt waarschijnlijk dat het goedkoper en beter is om opnieuw te beginnen.

 

Voilá, daar is je antwoord.

Beter denk ik niet. In 2 maanden tijd is niet een complete website op te leveren voor een reisbureau. Dat is waar het om draait. Dit is zeer omvangrijk. Het beheer paneel is functioneel, de voorkant ook zo goed als. Nog een paar pagina's....

 

Wat ik zei, er is nu gewoon geen tijd voor.

 

Zelf heeft ze wel gezegd dat als het in Mei opgeleverd gaat worden, de prijs omlaag moet. Dat is wat ik nog kan proberen... Op papier heb ik dit niet, want het is gezegd tijdens een msn-chat gesprek.

 

Theoretisch bezien kan je haar de volle pond in rekening brengen maar is dat wenselijk?

 

Theoretisch bezien kan ze je niet veel maken maar heb je de tijd om dit aan te tonen en uit te vechten?

 

Je kan haar een bevestigingsmailtje sturen waarin je stelt dat de gevraagde site per 24 mei wordt opgeleverd en dat zij de site tegen 20% korting krijgt.

 

Theoretisch bezien heb je niet je volle recht behaalt maar je hebt wel veel tijd bespaard. Praktisch gezien heb je een tijdsgebrek dus dit lijkt me een goede oplossing.

 

Als ze hier niet voor open staat moet je het posten want dan kunnen we verder brouwen op een strategie.

Dat was ik inderdaad ook van plan om aan te bieden. Om des te meer mijn goodwill te tonen. Een reisbureau website kan je niet in 2 maanden uit de grond stampen.

 

Het beheer gedeelte is praktisch klaar en de voorkant moet nog een aantal pagina's krijgen.

 

Ze zegt dat ze een nieuwe partij heeft gevonden. Ik weet niet in hoe verre dit waar is.

Link naar reactie
  • 0

Sorry maar ik volg je echt niet:

 

In September of November 2007 ben ik een overeenkomst aangegaan met een klant om een website te maken. Dit zou rond December 2007 afgerond moeten zijn. Er is toen een aanbetaling gedaan van 25%.

Zeg dat het september was, dan is het 3 maanden.

 

Is het niet gewoon een project wat uit de hand is gelopen, waar deadlines niet gehaald zijn enzovoorts? Ik heb het idee dat er wat essentiële informatie mist waardoor het plaatje nu zo lijkt dat het een erg strenge mevrouw is terwijl het verhaal niet alleen daar om draait.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • -1

Sorry maar ik volg je echt niet:

 

In September of November 2007 ben ik een overeenkomst aangegaan met een klant om een website te maken. Dit zou rond December 2007 afgerond moeten zijn. Er is toen een aanbetaling gedaan van 25%.

Zeg dat het september was, dan is het 3 maanden.

 

Is het niet gewoon een project wat uit de hand is gelopen, waar deadlines niet gehaald zijn enzovoorts? Ik heb het idee dat er wat essentiële informatie mist waardoor het plaatje nu zo lijkt dat het een erg strenge mevrouw is terwijl het verhaal niet alleen daar om draait.

De opleverperiode stond op 4 weken. Al snel werd het duidelijk dat dit niet haalbaar was vanwege drukte van hun zijde en toen zijn we gewoon in 2008 door gegaan.

 

Ik ga hun gewoon een aanbod doen dat ik het alsnog wil afronden, direct startend oid, oplevering ASAP zoals het er nu naar uitziet medio mei tegen 20% korting.

 

Zal jullie op de hoogte houden.

Link naar reactie
  • 0
De opleverperiode stond op 4 weken.

 

Het wordt steeds vreemder, eerlijk gezegd. Even terug zei je nog In 2 maanden tijd is niet een complete website op te leveren voor een reisbureau.

 

Wat is het nou? 4 weken? 2 maanden? 3 maanden?

 

Hoewel ik zelf uit ervaring weet dat het wel degelijk mogelijk is dat een klus die 2 of 3 maanden zou mogen duren na 2 jaar nog steeds niet is afgerond, is dat wel een extreem uitzonderlijke situatie.

 

Ook ik heb dus het vermoeden dat er meer speelt dan je ons vertelt. Naast dat dat niet heel netjes is, is het voor ons ook onmogelijk je goed advies te geven als we niet alle feiten kennen.

 

Dus...

Link naar reactie
  • 0

toch wil ik nog het een en ander zeggen over deze vraag

volgens mij beschikt hij niet over de nodige kennis of heeft hij zich volledig over de duur van de opdracht verkeken

daarnaast het feit dat zij zwanger is betekend niet dat jij niet verder kan werken, het geeft allen recht op uitstel op de punten waarover zij moet beslissen. ook het feit dat jij nu even geen tijd heb bied geen enkele grond voor uitstel

 

De overeenkomst met je klant is gesloten toen je ondernemer was, het opheffen van een ondernemen anders dan fallisament ontslaat je nooit van de juridische verplichtingen of aansprakelijkheid

 

Als je niet conform de gemaakte afspraken kan leveren kan je klant om ontbinding van de overeenkomst vragen en de aanbetaling terug eisen, zelfs al is die site klaar voor 98% je hoeft dan niets te leveren

 

daarnaast is het een behoorlijke vertraging die is ontstaan, en als jij niet kan aantonen dat zij de veroorzaker is, kan ze je zelf een schadeclaim op laten leggen voor het gemist van omzet door wanprestaties

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.