Ga naar inhoud
Sidebar tonen Sidebar tonen
Geplaatst:

Manuela

Ik werk zelf op de boekhouding van een gewoon bedrijf, ik doe onder andere maandelijks de btw-aangiften. Nu heeft een bevriende tandarts die een praktijk wil laten verbouwen mij een vraag gesteld over de btw.

Ik weet dat tandartsen hiervan zijn vrijgesteld, hij heeft geen omzetbelastingnummer.

Zijn vraag is of de aanschaf van een pand belast is met BTW en of hij de BTW van de verbouwing kan verrekenen.

Wie kan mij helpen?

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Hoi Manuela

Dit is toch wel erg logisch. Tandarts verricht vrijgestelde prestaties, dus als hij BTW betaalt op investeringen in zijn praktijkpand, dan geen recht op aftrek van voorbelasting.

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

ronaldinho

Nog even de rest van het antwoord: een nieuw pand wordt met btw geleverd, een bestaand pand niet (wel weer overdrachtsbelasting, dat zit weer niet op een nieuw pand).

Verbouwingswerkzaamheden zijn belast met btw. Die kan hij dus niet terugvragen, maar het zijn voor hem wel aftrekbare kosten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.