• 0

Hoe werkt een goed PR-bureau en wat zijn de mogelijkheden?

Over het algemeen vind ik het zelf leuk om te schrijven, maar momenteel mis ik creatieve ingevingen en begin ik iets te diep in onze bedrijfsmaterie te zitten zodat frisse nieuwe ideeën en invalshoeken een beetje gemist worden. Nieuwe input is in ieder geval welkom. Reden waarom we er aan zitten te denken om met een PR-bureau of creatieve ZZP'er op dit vlak in zee te gaan om wat structuur in onze berichtgeving aan te brengen en wat nieuwe ideeën (en bijbehorend uitvoerend werk) in te brengen. Nu ben ik bij deze niet direct op zoek naar mogelijke partners, maar meer naar hoe zo'n traject er idealiter uit kan zien. Hebben jullie hier ervaring mee of ideeën over? Ik hoor het graag?

 

Vragen waar ik met name over zit na te denken:

 

[*] In hoeverre moet iemand de branche/markt kennen waarop een organisatie zich focust? Is die kennis juist handig, of bestaat het risico dat men er teveel door beperkt wordt? Is branchekennis aan te bevelen, of gaat het vooral om algemene vaardigheden?

 

[*] Hoe ontstaan nieuwe ideeën (kan ik verwachten dat men zelf op zoek gaat naar nieuwswaardige feiten door bijv. interviews met medewerkers)?

 

[*] Hoe ziet het proces er doorgaans uit?

 

[*] Welke andere skills dan 'een neus voor nieuwswaardigheid' en een goede schrijfstijl zouden we kunnen vragen (het hebben van een uitgebreid netwerk en persoonlijke contacten met de media, kennis van nieuwe media en bijbehorende nieuwe mogelijkheden, het zelf kunnen opzetten en uitvoeren van een communicatieplan)?

 

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en ideeën!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Jeroen,

 

Bij een vorige werkgever werkte ik redelijk intensief samen met een PR-bureau.

Ik werkte bij een importeur van consumenten elektronica. Elke keer als er een nieuw product uitkwam, bijvoorbeeld een camera. Werd dit aangegeven bij het PR-bureau.

Zij schreven een persbericht en zorgden dat dit bij de goede journalisten aankwam.

Wat ze verder ook deden was het verzamelen van alle persartikelen van dat ene merk in Nederland.

 

Een PR-bureau kan denk ik goed voor een bedrijf zijn, maar kost redelijk wat.

Link naar reactie
  • 0

Beste Ricardinho,

 

daarmee geef je direct een groot verschil aan tussen netwerken in de zakelijke dienstverlening en een PR-bureau voor consumentenmarketing denk ik. Een stukje schrijven over een product is wat anders dan de zakelijke diensten als bovenstaand belichten.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Ik ben het eens met Highio, dat er een groot verschil zit tussen communicatie over producten en diensten, en ja ook nog tussen B-to-B en B-to-C.

 

Los daarvan kan ik Jeroen wel een paar antwoorden geven :

1. Ik ben al een aantal jaren werkzaam als PR/PA-man. Wat ik zie, is dat je als 'externe' beter afstand houdt tot specifieke onderwerpen. Daardoor ben je in staat te kijken/lezen/lusiteren, zoals de doelgroep dat ook gaat doen.. En je kan de lastige vragen makkelijker blijven stellen.

Daarbij speelt dat men intern er voorzichtig is om elkaars communicatie-inspanningen te bekritiseren (om allerlei redenen). daar heeft een externe geen last van.

En probeer natuurlijk de vlotte (interne) schrijvers mee te nemen en vooruit te helpen. Het is niet intern OF extern, maar beide!

 

2.Nieuwe ideeen kun je (intern) uitlokken door een 'slim plan'te ontwikkelen met elkaar en een communicatieman/-vrouw. Als media naar jou toekomen, gaat het meestal om slecht nieuws of om een idee dat bij een journalist is ontwikkeld, en dat jij voor een deel mag invullen. Zelden dus jouw verhaal.

 

3. je kan van alles vragen aan een externe PR/Pa-deskundige. Maar volgens mij zou je er op uit moeten zijn de media-nieuwsgierigheid van je eigen mensen te stimuleren en te begeleiden. Dus met een communicatiedeskundige een plan ontwikkelen op basis van je bedrijfsstrategie: waar wil ik over naar buiten treden (nu en over een jaar), welk beeld wil ik neerzetten, wie doen dat bij ons, etc. en tegelijk mensen trainen in het zien van mediakansen.

 

Dat lijkt misschien allemaal heel veel werk, maar ik heb vaak meegemaakt, dat je met een paar dagen werk al geweldig op streek bent. Dan is het daarna alleen regelmatig bijhouden.

En... het inspireert medewerkers meestal enorm om hier mee bezig te zijn. Dat alleen is al winst!

 

en oh ja: denk op de lange termijn!

 

succes!

plan your work - work your plan!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb altijd veel gewerkt met een PR bureau. Veelal een deal gesloten die feitelijk neerkwam op:

- Fixed 5K per maand

- In return X aantal artikelen per maand gesegmenteerd over tier 1, 2, 3 uitingen

 

Persoonlijk maak ik een helder onderscheidt tussen verschillende takken van sport:

- PR bureau: Focus op brand awareness bij "massa", triggeren om website te bezoeken/traffic te genereren/doelgroepen warm te laten draaien voor daadwerkelijke out-bound activiteiten. Specifieke kennis kun je in redelijkheid niet verwachten. De meeste input zal van jezelf moeten komen en zij zullen dit verzenden naar en pushen bij hun contacten.

- Direct mail: Ook weer te gebruiken om basis informatie bij de "massa" te krijgen op basis waarvan out-bound activiteiten kunnen plaatsvinden (zelf doen met team of wellicht via goed call centre met door jezelf getrainde medewerkers). Hier kan wat meer gestuurd worden op de doelgroep.

-Business case / powerpoint presentatie: Kies een middelgrote klant, regel voor een afspraak, geef een goede presentatie over je product of dienst, stel een pilot voor, meet de resultaten, dik ze wellicht iets aan waar dit kan en benader met vervolgens actief per telefoon nieuwe prospects en zend ze de presentatie ter ondersteuning. Ik geloof hier sterk in aangezien je zelf de meeste expertise hebt en je de presentatie tailormade kan richten op de specifieke doelgroep.

 

Afhankelijk van het product of de dienst kan een PR bureau interessant zijn (grote CE fabrikanten etc.). Voor wat kleinschaliger activiteiten danwel activiteiten binnen B2B vind ik de return van een PR bureau niet echt opwegen tegen de kosten. Ik zou dit liever stoppen in advertenties binnen selectieve bladen gericht op de doelgroep, dit koppelen met een bescheiden mailing en deze vervolgens met een eigen team opvolgen.

 

De meest makkelijke manier is natuurlijk om dit forum en de expertise van de HL-ers te gebruiken. Wellicht een nieuw draadje maken met wat je doet, wat je gedachten zijn en wie je hiermee wil bereiken.

 

 

Sourcing, marketing and premium partner in CE products

Link naar reactie
  • 0

Beste Jeroen,

 

vraag je eerst eens af waarnaar je op zoek bent. Op al je vragen zou ik kunnen antwoorden: ja, dat kan.

Het barst in ons land van de pr-bureaus, communicatiebureaus en freelance-specialisten.

 

De een zal prat gaan op de marktkennis, den ander zal juist beweren dat een frisse blik beter werkt. Er is geen recept voor, beide hebben gelijk. Goede schrijvers hebben ze allemaal, als het een goed bureau is tenminste. En al die bureaus kunne ook direct mail verzorgen, of advertentieplaatsingen. Dat ze daarbij samenwerken met derden doet er niet toe. Het gaat erom wie de regie heeft.

 

PR is vooral een kwestie van 'de juiste klik'. Is een bureau bereid zich echt in jullie business te verdiepen? Zijn ze pro-actief en komen ze met creatieve suggesties aanzetten? Hanteren ze een redelijke prijsstelling? Zijn ze bereid om afgerekend te worden op de gegenereerde publiciteit?

 

Maak een lijst van zaken die je zelf belangrijk vindt en nodig een paar bureaus en/of freelancers uit. Laat ze een debriefing geven en vraag je af of je een goed gevoel hebt overgehouden aan hun presentatie. Maak vervolgens concrete afspraken voor een relatief korte termijn (drie maanden bijvoorbeeld) en oordeel dan opnieuw.

 

Ik houd me aanbevolen :)

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.