• 0

ondernemen in duitsland of nederland voordelen/nadelen verschillen

 

Heeft iemand ervaring of kennis met ondernemen in duitsland /nederland.

 

Mijn vraag gaat eigenlijk over de verschillen. Bijvoorbeeld is het voordeliger qua belastingen om in duitsland of nederland te ondernemen of maakt het niets uit. Ik heb misschien het voornemen om mij in duitsland over de grens te vestigen, Ik speel nu met de vraag het bedrijfje hier aanhouden en verder te gaan of in duitsland verder te gaan of een combinatie van beide.

Het betreft een handelsonderneming en een klussenbedrijf

 

Al vast bedankt voor de reaktie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Deze vraag is niet eenvoudig te beantwoorden omdat hier veel dingen bij komen kijken. Ben je van plan om alle werkzaamheden in Duitsland te verrichten of wat is de bedoeling?

 

Wat wil je bereiken? Wat zijn je bedrijfsplannen? Mijn excuses voor mijn beknopte antwoord maar hier valt erg veel over te schrijven. Gebruik anders de zoekfunctie eens of google rond op buitenlandse belastingplicht en dergelijke.

 

In het kort komt het er op neer dat jij niet kan kiezen voor een belastingstelsel maar dat de belastingdienst aan de hand van de feiten beoordeeld of zij mag heffen of de Duitse fiscus.

 

Grt

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Deze vraag is niet eenvoudig te beantwoorden omdat hier veel dingen bij komen kijken. Ben je van plan om alle werkzaamheden in Duitsland te verrichten of wat is de bedoeling?

 

Wat wil je bereiken? Wat zijn je bedrijfsplannen? Mijn excuses voor mijn beknopte antwoord maar hier valt erg veel over te schrijven. Gebruik anders de zoekfunctie eens of google rond op buitenlandse belastingplicht en dergelijke.

 

In het kort komt het er op neer dat jij niet kan kiezen voor een belastingstelsel maar dat de belastingdienst aan de hand van de feiten beoordeeld of zij mag heffen of de Duitse fiscus.

 

Grt

 

Dank voor je reaktie

Het antwoord is helder.

Ik kan wel degelijk uitmaken waar ik mijn bedrijfje ga vestigen dat bepaald waar belasting geheven wordt denk ik.

De meeste klanten zitten nu in nederland. Ik kan mijn bedrijfje ergens in nederland aan de grens vestigen en zelf in duitsland gaan wonen en zo ook nog klanten in duitsland hebben. Dat is nu ook zo.(woon nu niet aan de grens) Wat ook aantrekkelijk lijkt (misschien.......) is de 1 euro Gmbh als apart bedrijfje in duitsland. Misschien is de duitse belasting wat lager........

Ik heb wel eens rondgegoogled en kom vaak gladde verkoopsites tegen dat alles allemaal geweldig is in duitsland. Het is wat voordeliger allemaal, maar als je alles afweegt zal er wel niet veel verschil met nederland (qua wonen) zijn.

Dus kom ik naar het forum om eens te vragen of iemand er ervaring mee heeft. mijn bedrijfje staat onder www.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad wel te sturen waar je onderneming is gevestigd. Maar dan moet je wel zorgen dat dáár de feitelijke leiding van de onderneming plaatsvindt, en je in het andere land niet een vaste inrichting hebt. Welk land fiscaal aantrekkelijker is, is mede afhankelijk van de individuele feiten en omstandigheden.

 

Maar denk er ook aan dat er verschillen kunnen bestaan in regelgeving. Neem bijvoorbeeld je klussenbedrijf. In Nederland gelden het bouwbesluit en de NEN normen, Duitsland heeft hele andere regels. Dat zou ik een veel belangrijker overwegen vinden, dan de fiscale gevolgen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad wel te sturen waar je onderneming is gevestigd. Maar dan moet je wel zorgen dat dáár de feitelijke leiding van de onderneming plaatsvindt, en je in het andere land niet een vaste inrichting hebt. Welk land fiscaal aantrekkelijker is, is mede afhankelijk van de individuele feiten en omstandigheden.

 

Maar denk er ook aan dat er verschillen kunnen bestaan in regelgeving. Neem bijvoorbeeld je klussenbedrijf. In Nederland gelden het bouwbesluit en de NEN normen, Duitsland heeft hele andere regels. Dat zou ik een veel belangrijker overwegen vinden, dan de fiscale gevolgen.

 

Dank voor je reaktie. Van dat klussenbedrijf heb je helemaal gelijk. Ik weet van bouwbesluit en nen af en je weet maar nooit wat men daar hanteert. Verder kun je volgens een adres in nederland hebben waar je bedrijf gevestigd is en in duitsland wonen.

Je zult inderdaad je bedrijf vanuit nederland moeten sturen. Maar daar zijn weer mogelijkheden voor om het te omzeilen. In kan een "kantoortje"in nederland hebben en de opslag in een ander land.

De nederlandse belasting doet daar niet moeilijk over. De duitse wel.........

Link naar reactie
  • 0

Vandaag heb ik een spoedcursus Duits belastingrecht gehad en een punt waar ik je zeker voor wil waarschuwen is het voeren van de boekhouding! In de Duitse wet staat dat alle documentatie, administratie en andere gegevens ten behoeve van jouw Duitse deel in Duitsland moeten zijn. Voorheen werd deze regel niet streng nageleefd maar sinds 2009 zal hier strenger naar worden gekeken en zijn hier ook geldboeten aan verbonden.

 

Indien je de administratie van je Duitse deel niet in Duitsland ter beschikking hebt staan, digitale gegevens niet op een Duitse server hebt opgeslagen en geen vergunning hebt aangevraagd om bepaalde administratie in het buitenland op te slaan kan de Duitse fiscus per overtreding per keer een boete opleggen tussen de € 2.500 en de € 250.000.

 

Echter, een vergunning voor het voeren van een administratie in het buitenland wordt in principe alleen toegekend indien je voor de Duitse fiscus een goed gedrag hebt vertoond zonder ooit een fout te zijn begaan. Hierbij kan de Duitse fiscus ook stellen dat je in het verleden een fout bent begaan door je boekhouding niet in Duitsland te voeren maar in Nederland en dan kan hij de vergunning weigeren.

 

Dus eenieder met Duitse activiteiten, deze waarschuwing geldt ook voor jullie!

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Vandaag heb ik een spoedcursus Duits belastingrecht gehad en een punt waar ik je zeker voor wil waarschuwen is het voeren van de boekhouding! In de Duitse wet staat dat alle documentatie, administratie en andere gegevens ten behoeve van jouw Duitse deel in Duitsland moeten zijn. Voorheen werd deze regel niet streng nageleefd maar sinds 2009 zal hier strenger naar worden gekeken en zijn hier ook geldboeten aan verbonden.

 

Indien je de administratie van je Duitse deel niet in Duitsland ter beschikking hebt staan, digitale gegevens niet op een Duitse server hebt opgeslagen en geen vergunning hebt aangevraagd om bepaalde administratie in het buitenland op te slaan kan de Duitse fiscus per overtreding per keer een boete opleggen tussen de € 2.500 en de € 250.000.

 

Echter, een vergunning voor het voeren van een administratie in het buitenland wordt in principe alleen toegekend indien je voor de Duitse fiscus een goed gedrag hebt vertoond zonder ooit een fout te zijn begaan. Hierbij kan de Duitse fiscus ook stellen dat je in het verleden een fout bent begaan door je boekhouding niet in Duitsland te voeren maar in Nederland en dan kan hij de vergunning weigeren.

 

Dus eenieder met Duitse activiteiten, deze waarschuwing geldt ook voor jullie!

 

Grt Ryan

 

Dank voor je bericht.

 

Voor de goede orde. wonen in duitsland en bedrijf in nederland. Nederlandse boekhouding

Idem bedrijf in duitsland duitse boekhouding.

 

Als ik woon in duitsland en een bedrijf in nederland heb met duitse klanten blijft de boekhouding toch in gewoon in nederland?

 

Groet,

 

Johan

Link naar reactie
  • 0

Indien je NL belastingplichtig bent, kan je de boekhouding in Nederland voeren inderdaad. De administratievereisten zijn verbonden aan belastingplicht en niet perse aan vestigingsplaats (alhoewel dit wel gebruikelijk is maar niet altijd).

 

 

 

Kun je dit aan de hand van een voorbeeld uitleggen? Ook wat niet en wel gebruikelijk is?

 

Groet

 

Johan

Link naar reactie
  • 0

Het is mogelijk dat een naar nederlands recht opgerichte BV Duits belastingplichtig is. Vanwege wetgeving kan je rechtsvormen in verschillende landen voeren. Daarom zei ik dat het gebruikelijk is dat in het land van vestiging de administratie te voeren tenzij een andere belastingplicht geldt.

 

Het fysiek aanwezig zijn van administratie geldt bij mijn weten alleen wettelijk voor Duits belastingplichtigen.

 

Maar ik ga te diep in op de materie dus vergeet mijn praatje over verschil in vestiging en belastingplicht maar.

 

Grt

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Het is mogelijk dat een naar nederlands recht opgerichte BV Duits belastingplichtig is. Vanwege wetgeving kan je rechtsvormen in verschillende landen voeren. Daarom zei ik dat het gebruikelijk is dat in het land van vestiging de administratie te voeren tenzij een andere belastingplicht geldt.

 

Het fysiek aanwezig zijn van administratie geldt bij mijn weten alleen wettelijk voor Duits belastingplichtigen.

 

Maar ik ga te diep in op de materie dus vergeet mijn praatje over verschil in vestiging en belastingplicht maar.

 

Grt

 

Dank het was helder. Daarop aansluitend . Stel dat je in Nederland je bedrijf hebt maar voor de duitse klanten een duitse bankrekening hebt (als dat kan) hoe zou het dan gaan. Dan wel duits belastingplichtig?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.