• 0

MKB vrijstellingen e.d.

Ik heb al op het forum gezicht naar een antwoord echter zonder resultaat, mocht deze vraag al eerder gesteld zijn dan alvast mijn excuses voor de herhaling.

 

Vanaf 1 mei j.l. ga ik full time met mijn eigen onderneming aan de slag. Voorheen werkte ik in loondienst voor 32-40 uur per week en had mijn onderneming (eenmanszaak) als erbij, ik sta overigens al sinds eind 2003 ingeschreven bij KVK als eenmanszaak en ben in bezit van een BTW nummer. Doordat ik full time bij een derde werkte kon ik niet aan de uren criterium van de belastingdienst voldoen.

 

Vanaf 1 mei ga ik dus full time aan de slag als ondernemer, ik werk dus in 2009 8 volle maanden voor mijn EZ en kan zo ongetwijfeld aan de uren criterium voldoen. Kan ik dan vanaf 2009 gebruik maken van o.a. MKB vrijstellingen ook al bestaat mijn EZ al sinds 2003 (ik hebb voorheen geen gebruik kunnen maken van een vrijstelling)? Bij voorbat dank voor hulp.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

De criteria voor de zelfstandigenaftrek zijn:

 

1) U drijft de onderneming zelf (of samen met anderen)

2) U bent op 1 januari 2009 nog geen 65 jaar

3) U voldoet aan het urencriterium

 

Dat lijkt dus wel te lukken, toch? Voor de startersaftrek gelden ook een aantal criteria. Eén daarvan is:

 

- In de jaren 2004, 2005, 2006, 2007 en 2008 heeft u minimaal 1 jaar geen onderneming gehad.

 

Dat lijkt dus niet te lukken...

 

En als je voldoet aan het urencriterium heb je ook recht op de MKB-winstvrijstelling (10% van de winst, na aftrek van de ondernemersaftrek).

Link naar reactie
  • 0

Voor de startersaftrek gelden ook een aantal criteria. Eén daarvan is:

 

- In de jaren 2004, 2005, 2006, 2007 en 2008 heeft u minimaal 1 jaar geen onderneming gehad.

 

Dat lijkt dus niet te lukken...

 

Ook al verantwoorde ik al mijn inkomsten uit onderneming als inkomsten uit overige werkzaamheden?

Link naar reactie
  • 0

Volgens de website van de belastingdienst is het criterium of je in die jaren wel of geen "onderneming" hebt gehad. Als je al die tijd ingeschreven stond bij de KvK, dan heb je mijns inziens wel een onderneming gehad en dus geen recht op startersaftrek. Juridisch gezien heb je dus een onderneming gehad.

 

Ik vermoed dan ook dat het geen verschil maakt of je fiscaal gezien geen winst uit onderneming hebt opgegeven (blijkbaar heb je e.e.a. bij "inkomsten uit overige werkzaamheden" opgegeven), maar wellicht is er een expert op dit forum die hier uitsluitsel over kan geven.

 

Juridisch ben je als ondernemer ook geen starter. Fiscaal zou die uitleg natuurlijk wel mooi zijn... ;D ;D ;D

Link naar reactie
  • 0

 

Ik vermoed dan ook dat het geen verschil maakt of je fiscaal gezien geen winst uit onderneming hebt opgegeven (blijkbaar heb je e.e.a. bij "inkomsten uit overige werkzaamheden" opgegeven), maar wellicht is er een expert op dit forum die hier uitsluitsel over kan geven.

 

 

Voordeeltje,

 

Resultaat uit overige werkzaamheden is geen onderneming in de zin van de Wet IB. Dus ben je voor de fiscus gewoon een starter!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 56 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.