• 0

Huurder stopt, neemt klantenbestand mee

Ik onderverhuur nog een ruimte. Diegene zit in dezelfde branche als ik. Zij heeft haar huur opgezegd nu gaat zij in dezelfde woonplaats verder.

Volgens het contract mag zij maar een gedeelte van het klantenbestand meenemen. Hoe kan ik voorkomen dat zij niet alles meeneemt?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zou je meer informatie kunnen geven? Om wat voor bedrijf gaat het bijvoorbeeld? Gaat het om een winkel waarbij het adres zeer belangrijk is voor klanten, of gaat het bijvoorbeeld om een assurantiekantoor?

 

Waarom heeft jouw onderhuurder jouw klantenbestand? Om wat voor klanten gaat het? Misschien dat we je kunnen helpen als we meer info hebben.

Link naar reactie
  • 0

Je geeft aan dat ze volgens het contract maar een gedeelte van het klantenbestand mag meenemen; Hoe heb je dit precies verwoordt? Gaat het om zelf verworven klanten? Of bijvoorbeeld volgens een bepaalde postcode-verdeling?

 

Als jouw onderhuurder uitsluitend via jouw administratie in het klantenbestand kan zou je natuurlijk gewoon af kunnen spreken dat je een uitdraai/excel-bestand o.i.d. maakt van alle klanten die zij mee mag nemen.

Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen.

www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie snelle reactie.

Ik zal er iets meer over uitleggen.Het gaat i.d. om een schoonheidsspecialiste die bij ons een ruimte huurt.

Zij heeft een eigen k.v.k maar werkt onder onze naam, afspraken worden door ons gemaakt, marketing wordt door ons verzorgt enz.

In het contract staat alleen dat zij dus 25% van het huidige klantenbestand mag meenemen, niet dat zij bijv. in een straal van 10 km geen eigen salon kan beginnen, helaas.

Uit ervaring weet ik dat je klanten onder een behandeling zover kunt krijgen dat ze met je meegaan, maar ik wil natuurlijk ook door met een nieuwe specialiste (in loondienst dit keer) om verder te gaan.

 

Ik hoop hiermee dat ik het iets duidelijk heb uitgelegd.

 

Link naar reactie
  • 0

Is er een reden om aan te nemen dat ze zich niet aan het contract gaat houden?

 

Daarnaast: blijkbaar waren de afspraken niet zo duidelijk. Misschien kun je samen met haar eens door de klantenlijst gaan en afspreken wie ze wel en niet mag benaderen om mee te gaan? Ik neem aan dat sommige klanten juist door haar behandeld willen worden, en anderen weer door jou.

 

Uiteindelijk is het aan de klant om te beslissen door wie ze behandeld willen worden.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me volledig aan bij Fred.

Door gezamenlijk een lijst vast te stellen, en afspraken te maken hoe ze de personen op deze lijst zal benaderen, kun je hopelijk ook voorkomen dat ze de komende tijd al jullie gezamenlijke klanten actief gaat benaderen om met haar mee te gaan.

Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen.

www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur!

Link naar reactie
  • 0

Ik zal er iets meer over uitleggen.Het gaat i.d. om een schoonheidsspecialiste die bij ons een ruimte huurt.

Zij heeft een eigen k.v.k maar werkt onder onze naam, afspraken worden door ons gemaakt, marketing wordt door ons verzorgt enz.

In het contract staat alleen dat zij dus 25% van het huidige klantenbestand mag meenemen, niet dat zij bijv. in een straal van 10 km geen eigen salon kan beginnen, helaas.

Uit ervaring weet ik dat je klanten onder een behandeling zover kunt krijgen dat ze met je meegaan, maar ik wil natuurlijk ook door met een nieuwe specialiste (in loondienst dit keer) om verder te gaan.

 

Uit mijn omgeving weet ik dat kapsters/schoonheidsspecialistes inderdaad een "persoonlijke" band met hun klanten opbouwen en dat maakt het naleven van een contract zoals jij omschrijft en bezigt zo lastig.

Regels en afspraken zijn perfect, maar belangrijker is de vraag is hoe kan je afdwingen je dat deze nageleefd worden. Volgens mij niet!

 

Volgens mij heb je maar een beperkt aantal mogelijkheden, om de schade te beperken: zoals de vertrekkende "huurster" wijzen op de gemaakte afspraken en dan maar hopen dat ze zich eraan houdt. Aan de andere kant, ze heeft jou in de vorm van huur betaald voor die klantencontacten en zelf geïnvesteerd om die klanten verder aan zich te binden, waarom zou ze die klanten niet "meenemen".

 

Je zegt de klantafspraken zelf te maken, hier ligt dé kans om die klanten die nog geen contact met de vertrekkende "huurster" hebben gehad aan jezelf te binden.

 

De contracten aanvullen met een "echt" concurrentiebeding zou kunnen helpen voor de toekomst, maar het zal lastig blijven de naleving ervan af te dwingen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.