• 0

BPM èn belasting: belasting op belasting? Mag dat eigenlijk wel?

De laatste weken ben ik steeds meer gaan zoeken en lezen over de BPM op auto's,de stukken die ik er over heb gelezen zijn geen van allen echt duidelijk.

Wat ik er uit opmaak is dat het volgens de eu wetgeving pertinent verboden is om belasting op belasting te berekenen.Ofwel het is verboden om op de consumentenprijs inclusief btw nog maals een belasting te heffen,de BPM.

 

Tevens is het zo dat de eu wetgever het buiten bovenstaande,verboden heeft om eu burgers te belemmeren in hun keuze om een auto te kopen en of te leasen in bijv.luxemburg en daar mee te gaan rijden in welk land dan ook in de eu.Tot zover niets aan de hand,behalve als je in nederland gaat rijden dan moet er wel BPM betaald worden.

 

Wie kan mij zeggen hoe het echt zit?Ik heb sterk de indruk dat de nederlandse fiscus geen waterdichte zaak heeft als ze je aanslaat voor BPM + boete.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De BPM mag in Nederland blijven omdat het heffen van BPM gerelateerd is aan de groenheid/zuinigheid van een auto. Daarmee verhoog je de prijs niet om de auto te kopen maar belast je het gebruik. Dus hoe viezer in het gebruik hoe meer BPM.

 

In Belgie was wel een heffing die alleen zag op het aanschaffen van een auto en die heffing werd ook verboden.

 

Er ligt dus een dunne lijn tussen het belasten van de aankoop en de aankoop belasten ten gevolgen van het toekomstige gebruik. Het gebruik van de auto mag je namelijk wel belasten maar de aanschaf op zichzelf niet.

 

Verder heb je ook nog accijnzen en BTW. Je betaalt BTW over accijns. Eerlijk? Niet echt maar deze wordt ook geheven in het kader van gezondheid e.d. en zodra er een volksbelang aan een bepaalde heffing hangt, mag de belasting plaatsvinden. Je hebt daar nog een jargon woord voor maar die schiet mij niet te binnen. Iets mag in strijd zijn met EG recht zolang er een ..... reden achter de overtreding zit.

 

Grt

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Beste Harry

 

De BPM wordt over de netto catalogusprijs berekend, dus ex BTW. Er is niet eens sprake van BPM over BTW.

Noch wordt er BTW over BPM geheven.

 

Beide belastingen worden geheven over de netto catalogusprijs, dus er is alleen sprake van dubbele heffing in de zin dat ze naast elkaar geheven worden, maar beslist niet over elkaar. Dit is prima toegestaan.

 

En sinds onze overheid de gaten mbt de tijdsevenredige BPM gedicht heeft, staat het helaas als een huis. Het gebruik van de auto op de openbare weg wordt belast en in sommige gevallen tijdsevenredig bij een buitenlands kenteken.

 

Dus helaas, geen ingang voor een procedure, tenzij je graag gemaakte stappen richting EU HvJ wilt herhalen. Jouw standpunten zijn daar immers al aan de orde geweest met bovenstaande gevolgen.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.