• 0

Krijgt de belastingdient overeenkomsten via de notaris te zien?

Ik wil graag weten of de belastingdienst te zien krijgt wat men via de notaris vastlegt.

Als men bijvoorbeeld een privé lening via de notaris vastlegt zonder er rente voor te betalen, krijgt de belastingdienst dat dan te zien.

 

Ik wil dat de belastingdienst dat wel ziet, maar de tegen partij zegt dat het niet hoeft en is niet nodig omdat je toch geen rente betaald en dergelijke. Daarom wil ik ook weten of de Notaris dat wel aan de belastingdienst laat zien.

 

Dank u...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je wilt dat ze het zien dan stop je hem toch gewoon bij je boekhouding? Bij controle zien ze het vanzelf. Maarom wilje dat ze het zien dan?

 

Oh, Maar als je ze niet wilt laten zien, maar dan laat de Notaris het zien, ben ik dan niet genaaid en denkt de belastingdienst niet dat ik iets verberg?

 

De vraag is dus nog steeds, Krijgt de belastingdienst ons overeenkomst die via de notaris is vast gesteld te zien?

 

Link naar reactie
  • 0

Zover mij bekend: In principe gaan alle notariele aktes (uitgezonderd testamenten) voor registratie naar de belastingdienst.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Oh, Maar als je ze niet wilt laten zien

 

Dat is geen keuze (i.i.g. niet legaal). Financiële rechten en plichten horen thuis in je administratie en mag je niet verborgen houden voor de belastingdienst.

 

Je leent iemand geld en leg dat via de notaris vast. Er wordt geen rente over de lening betaald en dat is ook vast gesteld.

Het gaat hier om een privé situatie en daar hoeft de belastingdienst toch niet te weten.

PS: diegene die het geld geeft heeft geen uitkering enzo. Ze werken allebei.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het antwoord is nee.

 

Op de vraag of de belastingdienst de aktes ziet?

Dan is jouw antwoord helaas niet correct.

 

 

 

 

 

www.minfin.nl

 

Registratie van akten

 

 

 

De Registratiewet 1970 bevat de formaliteit die registratie wordt genoemd en is strikt genomen geen fiscale wet. Maar er is wel een nauwe band met de fiscaliteit. Zij is met de Wet op belastingen van rechtsverkeer voortgekomen uit de Registratiewet 1917. De wet bevat enkele verplichtingen voor notarissen met betrekking tot de door hen opgemaakte akten. Zo moeten notariële akten binnen tien dagen na verlijden bij de Belastingdienst ter registratie worden aangeboden (met uitzondering van testamenten). Notarissen moeten een repertorium bijhouden waarin zij dagelijks de door hen opgemaakte akten moeten inschrijven. Indien de akte betrekking heeft op de levering van een onroerende zaak, wordt de aangifte overdrachtsbelasting gedaan bij de aanbieding van die akte ter registratie. Voorts is op grond van deze wet ook registratie mogelijk van andere, niet-notariële stukken die gegevens bevatten. De wet spreekt van huiselijke papieren, brieven, kaarten, tekeningen en andere bescheiden. Het belang van deze registratie is erin gelegen dat zij zekerheid van dagtekening geeft, dat wil zeggen dat de gegevensdrager op de dag van registratie bestond. Registratie van deze stukken betekent echter niet dat de inhoud van het stuk gegarandeerd wordt.

Jaarlijks worden inclusief de bijlagen zo’n twee miljoen notariële akten geregistreerd. Het huidige proces rondom de registratie is omslachtig en verloopt niet vlekkeloos. Het notariaat heeft zich terecht beklaagd over zoekraken en te laat terugsturen van akten. Moderne communicatietechnieken als elektronisch berichtenverkeer bieden een mogelijkheid tot verbetering waarbij zowel het notariaat als de Belastingdienst gebaat zijn. Met het notariaat is afgesproken dat begin 2008 een “pilot” digitalisering aktenverkeer start. Dit houdt in dat een proef gestart wordt waarin met een aantal notarissen wordt afgesproken hun akten in gedigitaliseerde vorm en op elektronisch wijze aan te bieden. De wet ziet nu alleen op registratie van fysieke akten. Daarom moet de wet aangepast worden opdat ook registratie van een akte door middel van de elektronische aanbieding van een authentiek afschrift mogelijk is. De registratie door middel van het aanbieden van een authentiek afschrift wordt uitsluitend in het leven geroepen om digitaal verkeer tussen de notaris en de Belastingdienst mogelijk te maken en zo de werkprocessen van zowel de Belastingdienst als het notariaat efficiënter te maken. De Wet op het notarisambt voorziet in de mogelijkheid van een elektronisch (authentiek) afschrift van een akte. Deze mogelijkheid is in het leven geroepen met het oog op elektronisch berichtenverkeer met het Kadaster. Op dit moment verloopt het gegevensverkeer tussen notariaat en het Kadaster al voor meer dan 80% elektronisch.

Een tweede voorstel op het terrein van de Registratiewet bevat het volgende. Op dit moment wordt als kostenvergoeding voor de registratie van een deel van de notariële akten en voor die van de onderhandse akten een gering bedrag in rekening gebracht. Ook voor het verlenen van inzage in de registers bij de Belastingdienst waarin de registratie is vermeld, wordt een klein bedrag in rekening gebracht. Deze bedragen (registratierecht) mogen wettelijk ten hoogste kostendekkend zijn. Omdat met ingang van 2008 een begin wordt gemaakt met het registreren van digitaal aangeboden akten, vervallen daarmee grotendeels de handmatige werkzaamheden die zijn verbonden aan het registreren van papieren akten. Ook behoeven geregistreerde akten niet meer per post worden geretourneerd, wat een besparing op portokosten oplevert. Daarom wordt voorgesteld om met ingang van 2008 af te zien van de inning van registratierecht.

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Oh, Maar als je ze niet wilt laten zien

 

Dat is geen keuze (i.i.g. niet legaal). Financiële rechten en plichten horen thuis in je administratie en mag je niet verborgen houden voor de belastingdienst.

 

Je leent iemand geld en leg dat via de notaris vast. Er wordt geen rente over de lening betaald en dat is ook vast gesteld.

Het gaat hier om een privé situatie en daar hoeft de belastingdienst toch niet te weten.

PS: diegene die het geld geeft heeft geen uitkering enzo. Ze werken allebei.

 

 

 

Zeker wil de belastingdienst dat weten!

Immers kan er sprake zijn van een schenking, dan is schenkingsrecht verschuldigd (indien het de vrijstelling te boven gaat).

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

 

www.minfin.nl

 

Registratie van akten

 

De wet bevat enkele verplichtingen voor notarissen met betrekking tot de door hen opgemaakte akten. Zo moeten notariële akten binnen tien dagen na verlijden bij de Belastingdienst ter registratie worden aangeboden (met uitzondering van testamenten).

 

 

Off topic

Lachen dit. Als ik nog eens een BV aanmeld bij de fiscus dan stuur ik maar eens geen kopie statuten mee en verwijs ik naar de afdeling registratie en successie ;D

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.