• 0

Stamrechtovereenkomst - moet expliciet bij de notaris?

Binnenkort ga ik en zgn. ontslagvergoeding van mijn ex-werkgever ontvangen. Deze wens ik als stamrecht in mijn BV (nu nog i.o.) laten parkeren.

Mijn vraag is of de vereiste stamrechtovereenkomst dient uitsluitend door middel van een notariele akte geschieden? Of is er een andere alternatief?

Bij voorbaat dank voor alle reacties en nuttige tips.

MvG

don't argue with idiots; they will pull you down to their level...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee hoeft niet hoor.

 

Vaak doet de accountant ook wel een aanbod om dit op zich te nemen.

Voordeel van de notariele variant is dat de werkgever er doorgaans niet op staat om mee te tekenen.

 

Ik wil je wel afwijzen om zelf één op te stellen! (tenzij je juridisch en fiscaal goed geschoold bent)

Als de overeenkomst niet goed wordt opgesteld zal de fiscus de constructie afkeuren en jou een aanslag opleggen, eventueel verhoogd met een boete.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt :-)

 

Da's in elk geval een goed begin :-)

 

Ik ga er van uit dat er een door de Belastingdienst (op dit forum gevonden) model overeenkomst kan toch aan de eisen voldoen?

don't argue with idiots; they will pull you down to their level...

Link naar reactie
  • 0

Daar mag je vanuit gaan. Dat model is wel heel summier opgesteld en zal zeer fiscaal veilig zijn opgesteld. Oftewel de belastingdienst doet zichzelf echt niet tekort.

 

Succes met de verdere afwikkeling!

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Nu heb ik weer een probleem :(

Ik begrijp niet, helaas, de interpretatie van hieronder geciteerde artikel:

 

 

 

"Artikel 3 Gerechtigdheid, hoogte uitkering, ingangsdata en looptijden

 

a.   Partij B is gerechtigd tot de uitkeringen uit het stamrecht. De uitkeringen uit het stamrecht gaan in op ……… (datum, jaar, de datum dient de eerste dag te zijn van de maand volgend op de maand waarin deze overeenkomst is gesloten) en eindigen op …….. (datum, jaar) (alternatief: op de datum van overlijden van partij B). De uitkering bedraagt € ………. (bedrag) per jaar.

 

 

Mijn toekomstige ex-werkgever zal mewerken cq. zon. overeenkomst te teken. Voorwaarde is dat ik het zelf dient opstellen. Hier wil ik graag van het "belasting modelstamrechtovereenkomst" gebruiken. Het leek mij toapsselijk om en "Modelstamrechtovereenkomst Belastingdienst direct ingaande uitkeringen april 2008 (Word)" te geruiken, want het gaat hier tenslotte om eenmalige uitkering.

 

Nu ik in de tekst van deze overeenkomst lees, dat er om "uitkieringen"gat..... Kan iemand mij dit uitleggen , aub?

 

HELP!!!! PLEASEEEEEEEEEEEE

 

 

 

don't argue with idiots; they will pull you down to their level...

Link naar reactie
  • 0

Heeft niemand jou uitgelegd wat een stamrechtovereenkomst is?

Ga a.u.b. begeleiding zoeken! Een stamrechtovereenkomst hoeft niet duur te zijn.

 

Desalnietemin:

De stamrechtovereenkomst heeft de volgende werking:

- werkgever stort geld in B.V.;

- B.V. heeft verplichting uiterlijk bij 65 jarige leeftijd jou maandelijkse (of jaarlijkse?) uitkeringen te doen toekomen;

- als je dit goed regelt betaal je dan over die maandelijkse uitkeringen loonbelasting/inkomstenbelasting.

 

 

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat ik het nu ook begrijp: deze modellen zijn bestemd voor de verzekering maatschappijen. Vandaar dat er "periodiieke uikeringen"zijn genoemd.

Ik ben echter voornemens mijn ontslagvergoeding als het ware als stamrecht binnen mijn eigen BV te parkeren.

 

Dit wil zeggen dat ik alsnog op zoek ben naar het nodige "model" :)

 

 

 

 

don't argue with idiots; they will pull you down to their level...

Link naar reactie
  • 0

Heeft niemand jou uitgelegd wat een stamrechtovereenkomst is?

Ga a.u.b. begeleiding zoeken! Een stamrechtovereenkomst hoeft niet duur te zijn.

 

Desalnietemin:

De stamrechtovereenkomst heeft de volgende werking:

- werkgever stort geld in B.V.;

- B.V. heeft verplichting uiterlijk bij 65 jarige leeftijd jou maandelijkse (of jaarlijkse?) uitkeringen te doen toekomen;

- als je dit goed regelt betaal je dan over die maandelijkse uitkeringen loonbelasting/inkomstenbelasting.

 

 

Bedankt, Bitakus. Dat klopt: mijn (toekomstige) accountant heeft mij dit NIET duidelijk kuitgelegd, vandaar dat ik hier op dit forum hulp zoek.

Wat de notariskosten betreft: voordat ik enkele omzet heb kunnen genereren, ben reeds bijna 2000 euro aan de notariskosten kwijt! Om verdere kosten te besparen, zoek ik alternatieven :(

 

Terzake: Ik heb gerepen dat indien de ontslagvergoeding op mijn prive rekening komt te staan, moet ik direct een (zeer) hoog- ik geloof meer dan 50 procent) belsting over betalen.

 

Als de vergoeding als stamrecht binnen m ijn bv wordt "geparkeerd", en vervolgens wordt maandelijks aan mij een bedrag uitgekeerd, is de belasting dan lager?

don't argue with idiots; they will pull you down to their level...

Link naar reactie
  • 0

Margot,

 

Je kunt gerust een modelovereenkomst van de belastingdienst gebruiken. Ze hebben er twee op hun internetsite staan, een overeenkomst waarbij de uitkering direct ingaat en één waarbij de uitkering pas op een later tijdstip ingaat (bijvoorbeeld vanaf je 65ste).

 

Uit je reactie begrijp ik dat jij in de veronderstelling verkeerde dat je het bedrag in één keer zou kunnen genieten. Dat is niet mogelijk, het moet gaan om een periodieke uitkering, anders voldoe je niet aan de voorwaarden en kun je het bedrag van je ontslaguitkering niet onderbrengen in een Stamrecht-BV.

 

De termijnen uit een stamrecht hoeven, anders dan bij een lijfrente, niet vast en gelijkmatig te zijn. Het is niet bezwaarlijk als bij het ingaan van de termijnen wordt bepaald dat de termijnen wijzigen op basis van te verwachten sociale uitkeringen. Deze wijziging van de termijnen dient bij het ingaan van de termijnen in een vast bedrag te zijn vastgesteld (zie hiervoor MvF 8 september 2008, nr. CPP2008/1727M). Het is evenmin een bezwaar om de uitkeringen te laten stoppen als je bijvoorbeeld weer werk hebt gevonden. Je moet het dan zo regelen dat de ingegane periodieke uitkering wordt verruild voor een uitgestelde. Zorg er voor dat ook de nieuwe periodieke uitkering aan de voorwaarden voldoet. Een andere methode om de gewenste variabilisatie te bereiken, is om met verschillende periodieke uitkeringen te werken, bijvoorbeeld een direct ingaande en een uitgestelde.

 

Als je het goed wilt inkleden adviseer ik je overleg te plegen met je belastingadviseur/accountant. Dit is echt een te moeilijke materie om het zelf te regelen in een overeenkomst en als je het niet goed doet moet je direct met de belastingdienst afrekenen

 

www.ficalis.nl voor belastingadvies, jaarrekening en administratie

Link naar reactie
  • 0

Met dien verstande dat je wel steeds vastzit aan de 1% regel (0,94%)

 

De uitkeringen moeten voor een minimale periode van een X aantal maanden blijven doorlopen. In die periode moet de sterftekans van de ontvanger minimaal 1% zijn.

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 1

Bedankt, Bitakus. Dat klopt: mijn (toekomstige) accountant heeft mij dit NIET duidelijk kuitgelegd, vandaar dat ik hier op dit forum hulp zoek.

Wat de notariskosten betreft: voordat ik enkele omzet heb kunnen genereren, ben reeds bijna 2000 euro aan de notariskosten kwijt! Om verdere kosten te besparen, zoek ik alternatieven

 

Terzake: Ik heb gerepen dat indien de ontslagvergoeding op mijn prive rekening komt te staan, moet ik direct een (zeer) hoog- ik geloof meer dan 50 procent) belsting over betalen.

 

Als de vergoeding als stamrecht binnen m ijn bv wordt "geparkeerd", en vervolgens wordt maandelijks aan mij een bedrag uitgekeerd, is de belasting dan lager?

 

 

Jemig Margot.

 

voor hetzelfde geld had ik alles geregeld voor je. Nu heb je een BV zonder dat je weet wat een stamrecht BV inhoudt. Ik wil je dan ook graag uitnodigen om langs te komen zodat ik je gratis kan vertellen waar je mee bezig bent en wat je nog moet doen en hoe het werkt.

 

Het kost je tijd en een tripje Utrecht. Als je dat ervoor over hebt, dan help ik je graag verder op weg omdat ik er echt een broertje dood aan heb dat je straks met een stamrecht BV zit en het misgaat met de fiscus. Geen fraaie actie van zowel jouw notaris als accountant >;(!

 

PM me desgewenst.

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.