Voicemail, vloek of zegen?

Aanbevolen berichten

Dus geheid dat je, indien je niet bereikbaar bent, potentiële klanten (en dus omzet) mist.

 

gr ronny

 

 

Wedden van niet? :P

 

 

 

 

Dat is wellicht in jouw beleving zo, maar er zijn genoeg potentiële klanten die niet zo ongeduldig zijn en direct doorzappen naar de volgende potentiële leverancier.

Bij een "13 in een dozijn-product" kan ik me er iets bij voorstellen, maar zelfs bij een fysiotherapeut nog niet direct.

Zeker bij kapitaalintensieve producten waarbij aankooptrajecten langdurig zijn, gaat 't al helemaal niet zo.

 

Mij zet je in ieder geval niet aan het denken, want je vertelt je persoonlijke beleving en die is voor eenieder weer anders.

Mijns inziens zegt het meer over jezelf en je manier van leven dan over het telefoongedrag van (potentiële) opdrachtgevers.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie

Beste Ed, met respect voor je reactie maar die weddenschap ga ik graag met je aan ;).

Ik weet uit ervaring dat het namelijk wel zo is dat klanten je deur voorbij lopen wanneer deze op een voicemail stuiten. Ik zeg niet dat dit per definitie gebeurt, ik zeg wel dat het vaak gebeurt en dit zal per branche verschillend zijn en neem van me aan, bij een fysiotherapeut komt dit echt heel erg regelmatig voor.

 

Bedankt overigens voor de opmerking over de website, ga ik even naar kijken.

 

gr ronny

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie

Dus geheid dat je, indien je niet bereikbaar bent, potentiële klanten (en dus omzet) mist.

 

gr ronny

 

Beste Ed, met respect voor je reactie maar die weddenschap ga ik graag met je aan ;).

Ik weet uit ervaring dat het namelijk wel zo is dat klanten je deur voorbij lopen wanneer deze op een voicemail stuiten. Ik zeg niet dat dit per definitie gebeurt, ik zeg wel dat het vaak gebeurt

 

Op basis van je eerste opemerking was mijn verhaal, in je reactie daarop maak je je eigen randjes al wat minder scherp door te stellen dat het niet per definitie gebeurt.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie

klopt, in eerste instantie is dit vanaf volle overtuiging ( de mijne) geschreven. Tja hoever kan ik in deze discussie mee zonder dat het er dik op ligt dat ik mijn dienst promoot. ( wat overigens absoluut niet de insteek is maar dat lijkt er al snel op natuurlijk) De exacte gemiste omzet door een voicemail is ook niet aan te tonen. Elke gemiste omzet kan te veel zijn en een geïrriteerde klant is zeker te veel. Maar ieder hecht zijn / haar eigen waarde hieraan en dat is ieders goed recht.

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie

Dat zou mijn pijn al verzachten ;D. Ik heb trouwens ook meer apps gezien die dat doen. Maar wat doe je dan met anonieme nummers die je bellen? De apps die ik zie zijn overigens gebonden aan je telefoon. Ik zou graag 1 applicatie hebben voor al mijn telefoons (zakelijk mobiel, prive mobiel, vaste lijn).

 

60% komt in voicemail uit? Worden dan ook de niet insprekers meegeteld (ik spreek zelden in)?

 

Overigens denk ik dat voicemail niet zo'n blijvertje is maar wens ik je wel veel succes.

- Je kan instellen dat anonieme nummers altijd dezelfde (de standaard) begroeting krijgen

- Ook de niet-insprekers idd, dus in 60% van de keren dat je iemand belt neemt diegene niet op (en hoor je dus de begroeting ipv dat je iemand aan de lijn krijgt)

- Toch bedankt :) . Aangezien gesproken tekst een rijkere vorm van communicatie is (zie o.a. http://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Mehrabian denk ik dat voicemail altijd zal blijven bestaan. Maar zeker niet voor iedereen, sommige mensen hebben er geen behoefte aan en anderen wel!

 

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie

Maar ieder hecht zijn / haar eigen waarde hieraan en dat is ieders goed recht.

Precies, iedereen gaat weer anders om met communicatie. Leuk dat jullie op deze manier proberen het probleem van niet bereikbaar zijn op te lossen. Vooral voor reserveringen e.d. (de bereikbaarheid van een bedrijf) kan ik me goed voorstellen dat jullie dienst meerwaarde biedt.

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie

 

...

- Ook de niet-insprekers idd, dus in 60% van de keren dat je iemand belt neemt diegene niet op (en hoor je dus de begroeting ipv dat je iemand aan de lijn krijgt)

...

 

 

Ok ik had je anders begrepen.

 

Wat interessant is: hoeveel bellers spreken geen boodschap in als ze voicemail ipv een mens krijgen? En is daar een trend in te ontdekken (vroeger meer dan nu, bijv)?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie

klopt, in eerste instantie is dit vanaf volle overtuiging ( de mijne) geschreven. Tja hoever kan ik in deze discussie mee zonder dat het er dik op ligt dat ik mijn dienst promoot. ( wat overigens absoluut niet de insteek is maar dat lijkt er al snel op natuurlijk) De exacte gemiste omzet door een voicemail is ook niet aan te tonen. Elke gemiste omzet kan te veel zijn en een geïrriteerde klant is zeker te veel. Maar ieder hecht zijn / haar eigen waarde hieraan en dat is ieders goed recht.

 

Je gaat voorbij aan mijn differentiatie (soort klant/soort aankoop).

Er is een groot verschil of de potentiele opdrachtgever gaat rondbellen voor een leverancier van paperclips of voor een aannemer van zijn nieuwe bedrijfspand.

Voor zo'n aannemer wordt een vooronderzoek ingesteld, rondvraag gedaan etc etc. Uiteindelijk worden er 3-5 aannemers geselecteerd om mee verder te praten.

Als die opdrachtgever dan belt om een afspraak te maken en hij krijgt de voicemail van die aannemer, dan zal hij normaliter never nooit niet de aannemer direct schrappen van zijn lijstje. Daarnaast wil hij juist met die aannemer graag aan tafel omdat hij 'm zelf uitgezocht heeft om een bepaalde reden.

 

Het is zomaar een voorbeeldje, hopende dat het daarmee wat duidelijker is en waarom ik niet geloof in jouw bewering dat ik "geheid" omzet zou missen.

 

back on topic:

Voor mij is die voicemail dus een zegen want die opdrachtgever wil juist graag met mij aan tafel en spreekt een boodschap in of belt later nog eens.

 

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie

Ed, ik geloof direct dat een voicemail bij dergelijke voorbeelden niet direct een klant hoeft te kosten of wellicht helemaal niet. Ervan uitgaande dat deze dan ook daadwerkelijk wordt teruggebeld.

Maar wat als er uit die 5 aannemers inderdaad 2 overblijven die enorm aan elkaar gewaagd zijn? Er is eigenlijk moeilijk een keuze te maken maar goed, toch wordt op basis van kop of munt gekozen voor aannemer A. Die wordt gebeld en dan krijg je zijn voicemail. Dan ben ik toch erg benieuwd of juist dat dan niet het verschil kan maken om toch maar direct aannemer B te bellen?

 

@ Iwan, ik heb 2 jaar geleden eens een rapport in mijn handen gekregen waaruit bleek dat ruim 60% van de bellers de voicemail niet inspreekt. Ik had toen een andere focus en heb dus verder geen aandacht hierop geslagen en heb dus niet meer details. Ik probeer het nog te achterhalen.

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie

Ed, ik geloof direct dat een voicemail bij dergelijke voorbeelden niet direct een klant hoeft te kosten of wellicht helemaal niet. Ervan uitgaande dat deze dan ook daadwerkelijk wordt teruggebeld.

Maar wat als er uit die 5 aannemers inderdaad 2 overblijven die enorm aan elkaar gewaagd zijn? Er is eigenlijk moeilijk een keuze te maken maar goed, toch wordt op basis van kop of munt gekozen voor aannemer A. Die wordt gebeld en dan krijg je zijn voicemail. Dan ben ik toch erg benieuwd of juist dat dan niet het verschil kan maken om toch maar direct aannemer B te bellen?

 

 

 

Nee, geloof me......mijn antwoord is niet omdat ik zo graag mijn gelijk wil halen maar is op basis van ervaring.

En als er dan toch een onverlaat is, die wel zo zou werken dan is 'ie niet serieus bezig met heel veel geld uitgeven.

 

Ik kan hier wel weer een hele argumentatie neertikken, maar volgens mij gaan we teveel off-topic.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie

Grote bedrijven hebben al veel ervaring opgedaan met technologie (telefoondienst / automaat / keuzemenu / mailbox) als ingang voor hun bedrijf. De gedachte hierachter is dat het inkomend telefoonverkeer in efficiënte banen moet worden geleid om manuren te voorkomen en de klant adequaat af te handelen. De praktijk blijkt echter weerbarstiger dan de bedenkers van deze systemen voor ogen hadden.

 

De klant wordt hierdoor op afstand geplaatst en het persoonlijke kontakt wordt vervangen door een automaat. De pinautomaat is er een schitterend voorbeeld van, want je hoeft als consument eigenlijk nooit meer naar de bank.. Bovendien is het risico aanwezig, dat het bedachte systeem een andere toepassing krijgt dan waarvoor het was bedacht. Zo is het antwoordapparaat, nu beter bekend als voicemail, ooit bedacht om altijd een boodschap te kunnen aannemen, maar niemand had verwacht dat dezelfde technologie ook uitstekend te gebruiken is als telefoonfilter. Je laat de boodschap eerst naar voicemail lopen, luistert af of het boeit en belt vervolgens al of niet terug. Dit principe gaat ook op voor meer geavanceerde systemen en ik heb het in de praktijk zijn gebeuren dat klanten bewust werden afgehouden met behulp van het systeem.

 

Met name de banken hebben zich nu gerealiseerd, dat zij het kontakt met de klant kwijtgeraakt zijn. Dat geeft ze minder kansen op extra verkoop, door het gebrek aan persoonlijke kontaktmomenten. je ziet ze daarom worstelen met de gedachte hoe ze die kontaktmomenten weer kunnen maken. Dat gaat overigens niet zo succesvol, want consumenten zijn er ondertussen aan gewend, dat zij niet meer naar de bank hoeven. De bank moet daarom een goede "reden" verzinnen om de consument te lokken, waar hij voorheen als vanzelfsprekend een paar keer in de maand zijn bank bezocht.

 

Voor kleinere bedrijven denk ik dat juist het persoonlijke kontakt je de kans geeft om een klantspecifiek aanbod te doen. Er ontstaat een binding cq relatie, die voor een groot deel de bron is van het succes van de ondernemer. Voicemail zou ik daarom alleen gebruiken in de vorm van "zorgen dat je altijd een bericht kunt aannemen". Iedereen begrijpt namelijk dat je als zelfstandige ook wel eens niet bereikbaar bent. Maar als je niets doet met de ingesproken boodschappen, bevind je je al snel op het spoor van het "telefoonfilter" en zet je (potentiële) klanten op afstand. Dat kan een bewuste keuze zijn, maar bedenk er dan bij dat de bovenstaande consequenties daarmee verbonden zijn.

 

Henk de Greef

 

Link naar reactie

voor een opdrachtgever moet ik regelmatig veel bedrijven benaderen. Ik verbaas mij nog steeds bij hoeveel ( grote) bedrijven de telefoon simpelweg niet wordt opgenomen, zelf na meerdere keren overgaan en proberen. Ik vraag mij af hoeveel potentiele klanten deze bedrijven laten lopen door de onbereikbaarheid per telefoon. Ander fenomeen is het alom bekende keuze menu ik kwam er laatst een tegen met 10 mogelijkheden vervolgens kwam ik in 2 submenu's terecht, werd in de wacht gezet met een prachtig happy hardcore nummer (wie is verantwoordelijk voor de muziekkeuze...) en vervolgens werd na 5 minuten in de wacht de verbinding keurig verbroken. Dat noem ik nu klantenservice....

 

Persoonlijk heb ik een hekel aan het inspreken van voicemails en ik luister ze eigenlijk nooit af (inmiddels voicemail uitgeschakeld) .

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.