Ga naar inhoud
Geplaatst:

mjellesma

Informatie: ::)

* Ik koop goederen in via een webwinkel in HongKong.

* Deze winkel geeft geen BTW facturen enz.

* De artikelen verkoop ik mijn webwinkel op eBay (ik ben BTW Plichtig) en draag BTW over de

verkoop af.

* Verzending kan op 3 manieren bij mij Direct vanuit HongKong, vanuit NL DHL en vanuit NL TNT

* De Artikelen worden bij mij afgeleverd zonder bon voor betaling invoerechten en afdracht BTW

over de Waarde.

* Hoeveelheid meestal 10 stuks van iets en onder de 250,00 euro

 

Het meest verkoop ik artikelen die direct naar mijn klant gestuurt wordt (van uit Hongkong)(hij is dan volgend de belastingdienst de importeur) en ik betaal BTW over de verzend kosten en verkoop kosten aan de belasting dienst

 

Vraag kan ik later nog een aanslag (Invoerrechten en BTW over de waarde van de inkoop) verwachten over de artikelen

Featured Replies

Geplaatst:

Tonino

Nee/Ja/Misschien ;-)

 

BTW betaald bij invoer is normaal gesproken direct weer aftrekbaar. Saldo zal dus 0 zijn, behalve als je sigaretten verkoopt.

 

Als je direct vanuit HK naar een klant verscheept en niet aangeeft dat jij btw + invoerrechten moet betalen, dan lever je DDU (google op incoterms). Je mag dan eigenlijk helemaal geen btw rekenen.

 

Mvg

Mark

 

 

  • 2 weeks later...
Geplaatst:

J_style

Ik heb hier ook een vraag over:

 

Ben je verplicht om BTW en invoerkosten te betalen over je aankomen? Wat gebeurd er als de douane je pakketje niet controleert en je daarom geen invoerkosten hoeft te betalen?

Krijg je dan later proberen met de belasting?

 

Deze vraag stel ik omdat ik voor mijn webwinkeltje per maand misschien 10 tot 20 kleine producten (totale waarde max. 150 euro) uit Hongkong importeer. Voorheen verkocht ik deze via marktplaats, en heb nog nooit invoerkosten of BTW hoeven te betalen.

Nu wil ik een webwinkel openen, en vraag ik me af wat ik moet doen? En vooral: hoe ik het moet doen?

 

Iemand een goede uitleg, want het is me nog niet helemaal duidelijk? ???

Geplaatst:

J_style

Deze bovenstaande vraag stel ik omdat het nog redelijk onduidelijk is, ook hier op het forum :-[

Geplaatst:

Tonino

Stuur een brief naar de douane, per kerende post zullen ze je het wel laten weten.

Geplaatst:

J_style

Stuur een brief naar de douane, per kerende post zullen ze je het wel laten weten.

 

Lijkt me dat iemand hier op het forum er ook wel ervaring mee heeft. Briefpost gaat niet meer zo snel tegenwoordig ;)

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

J style (Jan Smit?)

 

Als je particulier importeert, dan ben je BTW verschuldigd over bepaalde goederen. Soms controleert de douane en soms niet. Voordat je het pakket bezorgd krijgt, zul je moeten afrekenen met de postbode of op het postkantoor. Maar soms wordt er niets gecontroleerd en wordt het zonder heffing gewoon bezorgd aan je voordeur.

 

Als je zakelijk importeert, gelden andere regels omdat dan alle bescheiden van de import onderdeel zijn van jouw administratie en dus onderwerp kunnen zijn van fiscale controle. In dat geval zou ik echt netjes zelf aangifte doen van import, ook al controleerde de douane de zending niet.

 

Zie: http://www.douane.nl/zakelijk/invoer/invoer-01.html#P13_569

 

Groet

Joost

 

 

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.