Ga naar inhoud

bestaat zo`n soort aandelen optie?

Geplaatst:

Iniminie

Ik vraag me af of deze optie wat aandelen betreft bestaat (of iets wat er heel erg op lijkt):

-Ik heb een uitgewerkt en goed idee en voer alle werkzaamheden uit...

-Investeerder investeert...

-Ik betaal een duizend euro...wat voor mij als student een hoop geld is...

-VErvolgens wordt alle winst van de onderneming direct terugbetaald aan de 'grote investeerder'...tot het bedrag dat hij/zij geinvesteerd heeft.

-Vanaf dan wordt de winst fifty-fifty verdeeld door twee en zijn wij beide eigenaar van de onderneming.

Kan zoiets?

Featured Replies

Geplaatst:

Jeroen Bakker

In principe kun je afspreken wat je wilt, dus het antwoord is ja, dit kan.

Dat betekent niet dat je dit moet doen. Het is namelijk voor jou een erg ongunstige deal, veel ongunstiger dan normaal gebruikelijk.

Om goed te kunnen adviseren: om wat voor soort idee gaat het, wat zijn je plannen (heb je een businessplan), hoeveel geld heb je nodig, en waarvoor?

Geplaatst:

Ryan16600

Het kan niet via aandelen in eerste instantie. Voor een 50/50 verdeling moet je dan minimaal 9000 op tafel kunnen leggen voor 50% van de aandelen in een BV. Je kan nog klooien met BV io, lening aangaan bij investeerder, handeling bekrachtigen etc. maar dat is de adviseurs rekening niet waard.

Verdiep je eens in de VOF regelgeving. Je bent dan vrij in het opstellen van een VOF contract dus kan je alles naar wens invullen. Dus de uitbetaling van winst, de winstverhouding later en andere wensen kan je vastleggen.

Fiscalist in de maak

Geplaatst:

Iniminie

• Auteur
In principe kun je afspreken wat je wilt, dus het antwoord is ja, dit kan. Dat betekent niet dat je dit moet doen. Het is namelijk voor jou een erg ongunstige deal, veel ongunstiger dan normaal gebruikelijk. Om goed te kunnen adviseren: om wat voor soort idee gaat het, wat zijn je plannen (heb je een businessplan), hoeveel geld heb je nodig, en waarvoor?

Het is om te dealen. Een duur product naar Nederland te halen. De investering zit hem in het showmodel. Technische ondersteuning hoeft niet geinvesteerd te worden. Er is nu een marktonderzoek bezig. Schijnbaar is het in mijn eentje te doen. Nouja, ik had een plan en dat is gaandeweg goed uitgepakt tot een goed uitgewerkt plan. Ik heb nog nul komma nul ervaring in deze wereld, maar dat ...rustig aan...en dan hoop ik toch wat meer de kennis te verkrijgen.

Ik ben zelf student en ik heb eigenlijk geen geld beschikbaar. Ik kan er hoogstens 1500 euro aan geven. Dat is meer dan mij lief is, maar dat heb ik er wel voor over (als het marktopnderzoek nog goed uitpakt)...Voor het showmodel ben ik al gauw 12 000 euro kwijt.

Geplaatst:

retail

En dan heb je het showmodel in Nederland, en dan.....?

Dan beginnen de investeringen pas met de marketing.

Denk je echt dat je in je eentje een nieuw product op de markt kan zetten?

Geplaatst:

Iniminie

• Auteur
Het kan niet via aandelen in eerste instantie. Voor een 50/50 verdeling moet je dan minimaal 9000 op tafel kunnen leggen voor 50% van de aandelen in een BV. Je kan nog klooien met BV io, lening aangaan bij investeerder, handeling bekrachtigen etc. maar dat is de adviseurs rekening niet waard. Verdiep je eens in de VOF regelgeving. Je bent dan vrij in het opstellen van een VOF contract dus kan je alles naar wens invullen. Dus de uitbetaling van winst, de winstverhouding later en andere wensen kan je vastleggen.

Niet? Maar nou weet ik wel dat dingen op papier wat dit soort dingen betreft zeer raadzaam is, maar kan je niet zegmaar onderling met de investeerder afspreken dat het een en ander geen lening wordt bij hem/haar/hun...dat zij dat voorschieten. Ik 1500 betaal en dat je vervolgens op papier hebt dat zij de 100% winst krijgen tot langer dan dat hun "uitgegeven" bedrag weer terug is. Net zolang tot dat hun echte uitgegeven bedrag (dus ook wat ik geleend heb) weer terug is? Dan daarna 50% ieder...

JA, ik zal mij in de VOF-regeling verdiepen...

Geplaatst:

Iniminie

• Auteur

En dan heb je het showmodel in Nederland, en dan.....?

Dan beginnen de investeringen pas met de marketing.

Denk je echt dat je in je eentje een nieuw product op de markt kan zetten?

Hmm, ja ...eigenlijk wel. Tuurlijk ben ik er nog niet. Tuurlijk zijn er een hoop dingen om te overwegen. Alles kan van de ene op de andere dag naar de prullenbak verhuizen. Tuurlijk, ik heb geen ervaring...maar dat ik zoiets niet kan....ho even..

Geplaatst:

Jeroen Bakker

Hmm, ja ...eigenlijk wel. Tuurlijk ben ik er nog niet. Tuurlijk zijn er een hoop dingen om te overwegen. Alles kan van de ene op de andere dag naar de prullenbak verhuizen. Tuurlijk, ik heb geen ervaring...maar dat ik zoiets niet kan....ho even..

Voor je boos wordt: René probeert je juist te waarschuwen dat je nu alles verkoopt voor een eerste stap, maar hij waarschuwt je juist dat dat misschien pas stap 1 van 50 is. Hoe ga je díe financieren, als je je al volledig gebonden hebt aan je startfinanciering?

Geplaatst:

Ryan16600

Niet? Maar nou weet ik wel dat dingen op papier wat dit soort dingen betreft zeer raadzaam is, maar kan je niet zegmaar onderling met de investeerder afspreken dat het een en ander geen lening wordt bij hem/haar/hun...dat zij dat voorschieten. Ik 1500 betaal en dat je vervolgens op papier hebt dat zij de 100% winst krijgen tot langer dan dat hun "uitgegeven" bedrag weer terug is. Net zolang tot dat hun echte uitgegeven bedrag (dus ook wat ik geleend heb) weer terug is? Dan daarna 50% ieder...

JA, ik zal mij in de VOF-regeling verdiepen...

Hoe wil jij het voorschieten van geld dan omschrijven anders dan een lening?

BV recht in vogelvlucht: BV onderneemt, BV draait winst, winst wordt aan aandeelhouders uitgekeerd als dividend, dividend wordt vastgesteld en per aandeel bepaald, dus hoeveelheid aandelen houdt verband met hoeveelheid winstuitkering, dus als jij geen 9K kan neertellen wordt je geen 50% eigenaar en ook geen 50% winstgerechtigde.

Lees je anders ook eens verder in wat betreft het BV recht. Wat je hierboven schetst kan je via een VOF regelen maar niet via een BV. Verder zou ik ook de investeerder vragen wat hij eist voordat hij zijn geld gaat storten.

Grt

Fiscalist in de maak

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.