• 0

Wat vinden jullie van mijn personal branding product?

Zoals jullie misschien weten hou ik me al jaren bezig met personal branding, zowel het hierover nadenken als mensen helpen hun merk zo goed mogelijk neer te zetten.

Ik merkte echter dat de kant die dit bij de meeste aanbieders opgaat mij zelf niet zo aanspreekt en dat ik goed aanvullend kan zijn, juist voor dié mensen die zich meer thuis voelen bij een creatieve, procesmatige aanpak.

Doelgroep is niet zozeer op basis van een bepaalde beroepsgroep of zzp'ers of werknemers of directie, eerder op basis van een 'mindset' waardoor deze benadering ze aanspreekt.

 

Ik hoor graag jullie feedback hierop!

 

http://www.annedienhoen.nl/hetmagischepadvanhetzelf

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

[Dus je onderschrijft wel dat de werkelijkheid een construct is, maar een identiteit niet?

Als een huis wel een illusie is, hoe kunnen de bakstenen waaruit ze is gebouwd dit niet zijn dan?

Fred, houd je tenen maar vast, want die gaan dadelijk door de grond heen ;D

 

Annedien,

 

Dat is niet zo moeilijk, bakstenen zijn ook maar materie, die we net zo goed bomen hadden kunnen noemen. Maar als een mens gaat geloven dat hij een paard is, gaat hij stro eten en dat is niet zo gezond, denk ik. ;)

Het is ook niet zo'n goede metafoor, want een huis bestaat niet enkel uit bakstenen en leeft bovendien niet. Maar stel, dat je alle delen van een koe, los op tafel zou hebben liggen, hoe maak je er dan weer een koe van die leeft?

 

In hoeverre kan iets "diep" zitten, waar zit dat dan? In je hoofd? Wat voor lagen zitten daar omheen dan, kan je die benoemen of worden ze pas zichtbaar als iets in de buurt van het ego komt?

Leuk dat het filosofisch wordt trouwens! :-)

 

Okee, een stukje filosofie dan... (heeft niet veel meer met ondernemen te maken, maar wel veel met de vraag van Annedien)

 

Het ego, is je diepste wezen, het leven zelf. Het zorgt ervoor dat je blijft leven, want het ego is op zelfbehoud gericht en derhalve erg nuttig. Het zorgt er bovendien voor, dat je primaire processen, zoals celgroei, veroudering, maar ook ademhalen en bloedcirculatie ed. werken. Het kan ook een enorme beperking vormen, omdat er in dat ego iets is vastgelegd, waar je dan heel moeilijk vanaf kunt komen. Vraag me niet waar het zit, want ik heb het ook nog nooit gezien.

 

De lagen eromheen zijn: Overtuigingen, vaardigheden, gedrag en omgeving, maar die laatste ligt dus buiten het organisme. Enkel gedrag en omgeving zijn zichtbaar voor de buitenwereld en met behulp van gedrag communiceer je met die buitenwereld. (Naar Maturana en Varela, autopoiese theorie)

 

Identiteit, wie of wat je bent, is daardoor niet iets wat in je bewustzijn zit of waarover je kan nadenken, het kan daarom geen construct zijn, want dat is in werkelijkheid een resultaat van je denken. Het maakt ook geen deel uit van de werkelijkheid, die een construct is, maar van de realiteit, die slechts als werkelijkheid geïnterpreteerd kan worden en dus voor veel mensen er anders uitziet.

Nu kan het wel zo zijn dat je denkt over je identiteit, maar dat is dan de gedachte identiteit op overtuigingsniveau, die wel een construct is. Ik maak dus een onderscheid tussen het wezen zelf, en wat het erover denkt en gelooft.

 

Welnu, de uitspraak dat een identiteit een construct is, om een op zich constructieve, maar kritische vraag met betrekking tot je produkt, terzijde te schuiven, is denk ik niet helemaal de koninginnenroute. Alles is uiteindelijk een aanname, maar sommige daarvan bevinden zich op overtuigingsniveau en gelden daardoor veelal als uitgangspunt. Zo is de gedachte dat ik een mens ben ook een aanname, maargoed, je moet toch ergens beginnen met geloven. Ik zou het daarom op prijs stellen, als je op zijn minst onder woorden kunt brengen aan welke identiteit je wenst te sleutelen.

 

Vandaar mijn vraag waar jouw PB nu over gaat. In hoeverre ben je ervan overtuigd, dat identiteit maakbaar cq veranderbaar is en wil je dan mensen meer bij zichzelf laten komen, of juist zichzelf een andere identiteit laten aanmeten?

 

Henk de Greef

 

Ik was er duidelijk over wat mijn zienswijze is: Identiteit is een construct.

Je kunt mij jouw ideeën daarover vertellen en dan stellen dat ik een vraag terzijde schuif en dat dit niet de koninginnenroute zou zijn maar dat is een vorm van moraliseren waar ik me in geen geval door uitgenodigd voel het gesprek voort te zetten. Ik gebruik nergens het woord 'identiteit' trouwens, in mijn aanbod, en dat is niet toevallig zo.

 

Je baksteen/materie/paard argumentatie kan ik niet volgen, zal wel aan mij liggen ;D

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Wat Annedien dan aanbiedt (zo stel ik me voor) is een ontdekkingsreis naar je werkelijke identiteit, en deze effectief te communiceren naar anderen.

 

Nee, het is een jacht op je kracht ;)

Ik kan ook moeilijk stellen dat identiteit een construct is en dan op zoek gaan naar je werkelijke identiteit. "Kabouters bestaan niet, laten we op zoek gaan naar kabouters."

Hoewel, zou best grappig zijn ... ga je mee? ;-)

Link naar reactie
  • 1

Ik heb het idee dat de discussie een beetje onzinnig wordt als het nu richting quasi-filosofische overpeinzingen gaat. Dan kan je je beter bezig gaan houden met de ontologie (wat als fundamentele vraag heeft: wat is "zijn"?). Wat je namelijk nu krijgt is discussies over semantiek. Kijkende naar de reacties van Annedien, is dat net niet waar ze op zit te wachten.

 

Annedien kan het vast heel goed zelf aangeven, maar wellicht dat het meest praktische is, om te kijken naar hoe potentiële klanten haar boodschap en woorden zouden kunnen ontvangen?

 

Annedien, ik had niet zozeer een analyse gemaakt, maar ik had je geparafraseerd: je zei namelijk zelf dat er mensen zijn die zich niet helemaal aangesproken voelen door het huidige aanbod. Vandaar dat ik ze twijfelaars noemde. Ik ga er dan in beginsel van uit dat ze op de één of andere manier met een vrij sterk verhaal overgehaald kunnen worden - en ik vraag me dan een beetje af of je "take it or leave it" aanpak dat soort mensen overgehaald. Volgens mij zijn mensen die twijfelen over "personal branding" vaak mensen die het een beetje vaag vinden - en er zit ook wat vaagheid in jouw verhaal, dit bevestig je zelf ook in je disclaimer impliciet.

 

Het zou wellicht aantrekkelijk zijn als er ergens op die pagina vragen werden gesteld die voor de potentiële klant herkenbaar zijn. Als het verhaal niet helemaal aankomt bij ze, dan hebben ze bij die vragen misschien wel: Dat is precies waarmee ik zit!

 

Herken jezelf hierin:

 

- Heb je ook het gevoel een sterke kracht te hebben, maar je kunt hem niet kanaliseren?

etc.

 

Tot slot vraag ik me af qua integriteit of het eerlijk/nodig is om te vermelden dat dit geen totaaloplossing is. Het is namelijk een uitdaging om de klant te vertellen dat hij verzekerd is van de kwaliteit van jouw dienst en methode, zonder dingen uit te gaan spellen omdat die toch niet van toepassing zijn om iedereen.

 

P.S. Ik ben het met je eens dat je de woorden reis/pad etc. kan gebruiken in de tekst. Maar qua grote leuzen, titels en vragen zou ik het wel iets beperken zodat het krachtiger overkomt.

Link naar reactie
  • 0

Ik was er duidelijk over wat mijn zienswijze is: Identiteit is een construct.

Je kunt mij jouw ideeën daarover vertellen en dan stellen dat ik een vraag terzijde schuif en dat dit niet de koninginnenroute zou zijn maar dat is een vorm van moraliseren waar ik me in geen geval door uitgenodigd voel het gesprek voort te zetten. Ik gebruik nergens het woord 'identiteit' trouwens, in mijn aanbod, en dat is niet toevallig zo.

 

Je baksteen/materie/paard argumentatie kan ik niet volgen, zal wel aan mij liggen ;D

 

Het is me duidelijk. Dank voor de uitleg.

 

Henk

Link naar reactie
  • 0

Ik denk nog steeds na over dit onderwerp en besef dat ik alles nog een keer goed moet gaan doorlezen om de zaakjes op de goede plekjes te zetten. Ik vind dat er best meer HLers op dit mooi onderwerp van Annedien mogen reageren. 1 reus voor Annedien.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk nog steeds na over dit onderwerp en besef dat ik alles nog een keer goed moet gaan doorlezen om de zaakjes op de goede plekjes te zetten. Ik vind dat er best meer HLers op dit mooi onderwerp van Annedien mogen reageren. 1 reus voor Annedien.

 

Dan moet je natuurlijk wel wat met dat onderwerp hebben, al dat zweverige is not my cup of tea.

En op "vakantie" gaan met een wild vreemde al helemaal niet. ;D

Link naar reactie
  • 2

Annedien heeft er zeker geen slechte bedoelingen mee. Ik vraag me wel af of ze de verantwoordelijkheid wel op zich moet nemen. Maar het is natuurlijk voor iedereen belangrijk om zoveel mogelijk over zichzelf te weten. En daar zal dan wel de link zitten naar de toepassing. Ik las hier al over "ziel" en "geest". Ben nog op zoek naar het "geweten". Dat knaagt nl bij iedereen wel eens. Je kunt niet op alle fronten de perfekte peer zijn. Als je ouder wordt vraag je je dan ook wel meer af of je niet meer had kunnen betekenen. Ondernemers hebben nogal de neiging om snel door te lopen als het om inhoudelijke zaken betreft. Dat is dan vaak "ontastbaar" en dan stap je maar weer snel over naar de tastbare zaken. Maar mischien doe je daar je naasten wel mee tekort. Liefde is ook niet tastbaar en uiteindelijk toch veel belangrijker dan welke business dan ook.

Link naar reactie
  • 1

Annedien heeft er zeker geen slechte bedoelingen mee. Ik vraag me wel af of ze de verantwoordelijkheid wel op zich moet nemen. Maar het is natuurlijk voor iedereen belangrijk om zoveel mogelijk over zichzelf te weten. En daar zal dan wel de link zitten naar de toepassing. Ik las hier al over "ziel" en "geest". Ben nog op zoek naar het "geweten". Dat knaagt nl bij iedereen wel eens. Je kunt niet op alle fronten de perfekte peer zijn. Als je ouder wordt vraag je je dan ook wel meer af of je niet meer had kunnen betekenen. Ondernemers hebben nogal de neiging om snel door te lopen als het om inhoudelijke zaken betreft. Dat is dan vaak "ontastbaar" en dan stap je maar weer snel over naar de tastbare zaken. Maar mischien doe je daar je naasten wel mee tekort. Liefde is ook niet tastbaar en uiteindelijk toch veel belangrijker dan welke business dan ook.

 

Wow. :-) Reus!

 

“Some people went around interviewing dying patients, but not one person said they regretted not making more money or working harder. They all seemed to say their regrets were not spending more time with the people they loved and not traveling more…and relating more to the world and the planet.”

(From the album One Giant Leap, "Ta Moko")

 

De thematiek is iets waar de meeste mensen in de waan van de dag inderdaad meestal overheenstappen. Ik merk dat die dingen ineens wel geactiveerd worden als er een levenscrisis is. Er zijn maar weinig mensen die dan niet bij zichzelf, hun "ziel" (wat dat dan ook mag zijn), hun reis door het leven terechtkomen. Andere mensen houden de moeilijke vragen en confrontaties graag op afstand en gaan het, als ze bijvoorbeeld oud en/of ziek worden, dan pas aan. En sommige mensen helemaal nooit.

 

Op reis is wel iets anders dan op vakantie trouwens ;D

Toch?

 

 

 

Link naar reactie
  • 2

Vrouwen staan over het algemeen veel beter open voor inhoudelijkheid en gaan er ook sneller vanuit dat ze de ander kunnen vertrouwen. Inhoudelijkheid tastbaar maken is echter niet gemakkelijk. Als dat wel gemakkelijk was zou er veel meer over gesproken worden en zouden bijv. opkroppingen meteen herkend worden. De "drive naar succes" kan er ook een naar de afgrond zijn. En die "drive" heeft niets te maken met gelukkig zijn of een goed mens zijn. Hij drukt in heel veel gevallen je geliefden in een hoekje en werkt dus je levensgeluk tegen. Een heel teer onderwerp dus, waar de meeste ondernemers hard voor weglopen.

 

Dan is er ook nog het vertrouwen. Puur zakelijk gezien kan de ondernemer alleen maar op zichzelf vertrouwen. Hij maakt in de praktijk vaak dingen mee die dat bevestigen en daardoor wordt hij minder toegankelijk. Hij leeft zelfs met een angst. De angst om zich bloot te geven, waardoor zijn "ondernemen" wordt beschadigd. Hij dreigt te verworden tot een "zombie", die zelfs zijn naasten niet meer kan bereiken, omdat zijn "pantser" hem dat belet. Hij zal uiteindelijk toch moeten gaan beseffen dat zijn "ondernemen" eigenlijk geen deel uitmaakt van LEVEN. Want leven doe je MET je medemens en met hart en ziel.

 

Ondernemen doe je omdat je het bent en om de kost te verdienen. Als je het alleen maar doet met het doel om rijk te worden ben je op de verkeerde weg. Voor je het weet heb je een situatie opgebouwd zoals ik hierboven beschreef. En voor je het weet loopt dat "lieve meisje van vroeger" hard bij je weg. Mijn persoonlijke ervaring is dat ik niet gelukkig wordt van het vergaren van overbodige materiele zaken, maar dat ik wel gelukkig wordt als ik ze aan behoeftigen weer weggeef. Het (met gevoel) helpen van de medemens kan dus ook je eigen ziel raken en je geest weer in beweging zetten.

 

Dat is een taaie korst waar jij je door moet worstelen meisje!

Link naar reactie
  • 0

P.J. Odems in deze thread op 24 april:

Ik twijfel niet aan mezelf en ik stippel altijd heel pragmatisch mijn "pad" uit. Wat je aanbiedt zweeft me dus teveel, alhoewel ik zelf ook wel aan zelfreflektie doe.

 

Ik neem geen verantwoordelijkheid voor de ontdekkingen die een ander doet; ik ben reisleider en het waarnemen, ontdekken en verwonderd raken is het proces van de ander. Daarnaast is er ook nog iets dat tussen mensen ontstaat en is wat ik de werkelijke magie van zoiets vind: je kan het niet voorspellen, niet afdwingen en het lijkt een nieuw bewustzijn te zijn dat zich vormt in een interactie. Of dat nu twee of meer mensen zijn. Of één mens en z'n innerlijke wereld, of iemand en zijn buitenwereld.

Om een voorbeeld te noemen: mensen gaan er altijd van uit dat ze antwoord krijgen van degene aan wie ze een vraag stellen. Ik zelf bijvoorbeeld mee dat ik op straat loop, tegen mijn gezelschap zeg: "Waar zit [winkel x] eigenlijk?" en dat een voorbijganger (die ik niet had opgemerkt) antwoordt. "Tweede straat links aan de rechterkant." Ik zie dat als de werking van een proces.

 

Sjamanisme wordt trouwens vaak "het pad van het hart" genoemd. Dat deze thread, zonder dat iemand daar op aangestuurd heeft, bij liefde uitkomt ... Tsja. I rest my case ;)

 

In hoeverre ondernemen deel uitmaakt van je "pad van het hart" ligt eraan wat je pad is, en met welke intenties je het doet of met welk filter je naar je eigen handelen en dat van anderen kijkt.

Je zou iemand die kijkt naar beperkingen binnen een organisatie die de vrije stroom van energie blokkeren en deze oplost (door inzicht te brengen, de energiehuishouding anders te leiden, de blokkade ijskoud te bombarderen) ook als (bedrijfs)healer of sjamaan kunnen zien.

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt Annedien. Ik heb sinds 24 april behoorlijk nagedacht over dit onderwerp.

Maar nu nog een paar tips om op je website te gebruiken. Per slot van rekening ben je daarom ook dit draadje begonnen.

- Hou alles kort en duidelijk.

- Hou alles ook simpel en niet academisch.

- Kom met praktijkvoorbeelden.

 

Ik denk dat je dan iedereen wel aanspreekt en dus ook de ondernemers. Heel veel mensen weten echt wel dat ze verkeerd met hun leven bezig zijn, maar willen dat niet eens t.o.v. zichzelf erkennen. Ook als er vanuit de naaste kringen wordt gewaarschuwd, blijven ze nog oostindisch doof. Ik denk dat materialisme en fobisme heel gevaarlijke valkuilen zijn waar iedereen mee te maken krijgt. Dat zit nou eenmaal in de prestatiemaatschappij ingebakken. Een systeem dat overigens niet het eeuwige leven zal kunnen hebben.

Link naar reactie
  • 0

Beste Annedien,

 

Ik wil graag reageren op:

 

Je opening post:

 

Ik kan mij goed vinden in antwoord #8 van Frans. Iets van je concept vinden is lastig als je niet weet wat jij exact voor ogen hebt. Dat is mij ook door het lezen van de gehele draad niet duidelijk geworden.

 

Een paar dingen dan:

- Als je niet precies weet wat PB is, zoals ik een uur geleden, dan kun je met jouw site niets of je moet 750 euro teveel in je knip hebben en reislustig zijn.

- Als je wel weet wat PB is en jouw methode spreekt je aan, dan vraag je je af of het die 750 euro waard zal zijn. Wat trekt me dan over de streep? Ik weet het niet. Met alleen die pagina kom ik niet.

- Mocht ik toch een avonturier zijn en de stap willen wagen, je foto schrikt mij af.

- Wanneer ik vanuit jouw netwerk kom, via je andere sites of anderszijds, dan zou ik de pagina heel anders lezen en veel meer geneigd zijn met je in zee te gaan. Maar dan vraag ik me af of jouw pagina zo bedoeld is.

 

Toen ik jouw twee andere sites had gezien, had ik een heel ander beeld van jou. Toen veranderde de zaak en werd ik wel geïnteresseerd. Wat hebben die andere sites nu, dat ik mis op deze?

 

Idee: Vraag de 10 laatste klanten die puur via jouw site zijn binnengekomen om je te helpen met een evaluatie van jouw site. Waarschijnlijk kunnen die je nog veel beter helpen dan wij.

 

Deze draad:

 

Een worsteling, althans voor mij. Twee dingen vallen mij op, heel veel defensieve reacties van jouw zijde en een hele berg theoretische discussie onderling. Had je dit verwacht hier? Vind je dat leuk? En waar ik nieuwsgierig naar ben, hoe rijm ik dat met jouw persoon die empatisch is, uitstekend kan luisteren, in staat is te voelen, kortom nogal anders is dan deze draad. Jij hebt vast meer petten dan schoenen. Hmm, nu begin ik mee te doen met off topic schrijven. Ik vind jou erg interessant.

 

/houdt hoofd schuin en verzinkt in gedachten

Nico

Link naar reactie
  • 0

hallo Nico,

dank voor je reactie.

Ik ben niét defensief! Echt niet! :P

 

Binnen de context van een discussie op een forum en de scope van een discussie vind ik het gewenst dat ik uitleg geef over mijn keuzes. Ik vraag om feedback, als ik die dan krijg vind ik dit gewoon aanhoren niet voldoende investering van mijn kant. Door iets uit te leggen (wat anders is dan "defensief") krijg je een hoogwaardiger gesprek dan zonder achtergrondinformatie of inzicht geven in mijn keuzes en motivaties.

 

hoe rijm ik dat met jouw persoon die empatisch is, uitstekend kan luisteren, in staat is te voelen,

Ik heb er geen last van hoor als jij mij niet kan rijmen ;-)

 

Het Magische Pad van het Zelf is niet een product waar ik heel erg op loop te drukken om te zorgen dat het een succes wordt;

Eerder als iets dat ik in mijn kraampje leg, dat misschien wat curieus is, maar wel mensen doet stilstaan en vragen: "Wat is het?" ...

 

Wat voor beeld had je eerst dan? (Interessant voor m'n personal branding)

 

Link naar reactie
  • 0

Wat voor beeld had je eerst dan? (Interessant voor m'n personal branding)

 

Ik had eigenlijk veel te weinig aanknopingspunten om een beeld van jou te hebben. Jouw naam staat bovenaan de pagina. Ik zie onderaan een foto, waarop een vrouw staat die norsig kijkt. Dan lijkt de koek op. Je kan de tekst nog analyseren en de vormgeving, of dat wat over jou zegt, maar dat biedt zoveel ruimte voor interpretatie.

 

Ik dacht ook nog, je verkoopt personal branding, maar ik zie jouw eigen personal branding niet terug in deze pagina.

 

Link naar reactie
  • 1

Nog even inhoudelijk. Heb je al succes? Ik heb net nog even op je website gekeken en snap het wel. Ik denk dat ik door dit topic ook al een kleine reis heb gemaakt en dat was niet gebeurd als je dit topic niet had geschreven.

Even over je tarrief. Is dat niet veel te hoog om meerdere mensen te bereiken? Omgerekend vraag je €125,-- per uur en natuurlijk moet je ook voorbereiden en persoonsgerichte opdrachten opstellen. Maar dat zien de meeste mensen niet zo.

Link naar reactie
  • 0

Als jij er al een reis door gemaakt hebt heb ik succes! :-K

Qua "succes": als ik kijk naar mijn uitgangspunt een curieus voorwerp op mijn kraampje uit te stallen en daardoor in dialoog te raken: dat gebeurt. Als het gaat om mensen die die proces met me ingaan: dat gebeurt ook.

Wat betreft de prijs: Wat is hoog als iets je nieuwe inzichten brengt, je kracht doet ontdekken en zo goed mogelijk inzetten, het proces je dingen leert over jezelf en de magie van processen (de wijsheid van het proces, dat je individuele wijsheid overstijgt)?

Ik denk in waarde, niet in uren.

Dit is wat dat betreft (zoals gezegd) niet een product dat ik keihard in de markt lanceer om er ontzettend mee te scoren- het is in zekere zin ook mijn eigen "proceswerk" dat ik aanga met mezelf en anderen.

Op de foto krijg ik reacties variërend van "norsig" tot "je kijkt lief", "dromerig" en "de ene helft van je gezicht is onzichtbaar en de hand van Damocles hangt boven je" - daar alleen leer ik al enorm veel van ;-)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik reageer omdat ik het nu als ondernemer ga benaderen.....

Heb je er al eens aan gedacht om het eerste deel van de reis "virtueel" te doen? En dat je dan als afsluiting een korte samenkomst organiseert? Ik denk dat je dan veel meer mensen kunt bereiken. De enige belemmering is natuurlijk "de drempel", maar ik denk dat je dat ook met een videochat e.d. kunt oplossen......

Link naar reactie
  • 0

Dat is op zich een goede suggestie, daar zal ik eens over nadenken en aan mensen vragen of ze denken dat wat er in "real life" sessies gebeurt ook viruteel gekund zou hebben.

Ik neem mensen mee om te gaan wandelen, we vinden dingen onderweg, we gaan spontaan dingen uitwerken op papier of in andere soorten interactie en processen - dat lijkt me wel moeilijk te bereiken maar wie weet gebeuren dingen toch wel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.