• 0

Geld pensioen bv uitlenen aan privé

Hallo,

 

Met ingang van 1-1-2010 ga ik een holding structuur laten opzetten, met een werk-BV en een pensioen BV.

Om belastingheffing te voorkomen wil ik buiten het verplichte DGA salaris van 40.000 zoveel mogelijk geld naar de pensioen BV overbrengen en het restant in de holding laten zitten.

Ik ben een actieve belegger met resultaten die veel hoger zijn dan 4%. Stel ik ga het geld in de holding bv en pensioen bv beleggen en ik haal een rendement van bijv. 30% per jaar. Moet ik over dat rendement vpb belasting betalen?

En zo ja, is dit te voorkomen door het geld allemaal uit te lenen aan prive en dan in prive te beleggen?

 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties! Alvast bedankt...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Let er wel op: als de beleggingen dan toch verdampen blijf je met een schuld aan de BV zitten!!

 

Met een verwacht rendement van 30% (!) zal er toch "enig" risico aan de belegging zitten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hoi Karel,

 

Rendement op beleggingen is pas belast voor de VPB als je het onderliggend effect ook daadwerkelijk verkocht hebt. Tot die tijd mag je het effect nl. waarderen op aankoopprijs of lagere marktwaarde.

 

Dividend op aandelen is uiteraard gewoon belast. De BV mag dan wel de ingehouden dividendbelasting weer verrekenen met de VPB.

 

Lenen aan privé en dan gaan beleggen kan ook (koersstijgingen onbelast, waarde wel opgeven in box 3). Let er wel op: als de beleggingen dan toch verdampen blijf je met een schuld aan de BV zitten!! Daarbij zul je wel op zakelijke grondslag moeten lenen aan privé (rente, zekerheden aflossing).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Je stelt zelf dat je actief gaat beleggen in pensioen b.v. in mijn ogen houdt dit in dat je hier dan ook werkzaamheden voor verricht en ook tenminste het gebruikelijk loon moet verdienen. Gebruikelijk loon is in dit geval meer dan 40.000 euro, aangezien ik vermoed dat een andere willekeurige fondsbeheerder ook meer salaris ontvangt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Lenen aan privé en dan gaan beleggen kan ook (koersstijgingen onbelast, waarde wel opgeven in box 3). Let er wel op: als de beleggingen dan toch verdampen blijf je met een schuld aan de BV zitten!! Daarbij zul je wel op zakelijke grondslag moeten lenen aan privé (rente, zekerheden aflossing).

 

Daar komt dan nog bij dat je over de rente die je betaald aan je BV voor deze lening aan privé ook gewoon VPB moet betalen. Als er geen zekerheden zijn zal de zakelijke rente uiteraard hoger liggen met als gevolg dat je alsnog veel VPB betaald over deze rente.

 

Lees net dat je uitgaat van een rendement van 30% per jaar. Dan is bovenstaande minder van belang omdat de voordelen van box 3 wel op gaan wegen tegen de nadelen van de te betalen vpb.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.