• 0

Hypothetische situatie: Privegebruik kan om bij prive aankopen BTW te ontlopen?

Onderstaand komt van de site van de belastingdienst:

 

U gebruikt goederen uit uw onderneming voor privédoeleinden

 

De btw die u betaalt bij privéaankopen, kunt u niet aftrekken als voorbelasting. Het kan echter voorkomen dat u goederen die u eerst voor uw bedrijf hebt gekocht, later voor privédoeleinden gaat gebruiken. Als u de btw bij aanschaf hebt afgetrokken, levert u de goederen als ondernemer aan uzelf als privépersoon, dit is een interne levering. Informatie over interne leveringen vindt u in het onderdeel Wat is met btw belast. U bent dan btw verschuldigd over de waarde van de goederen op het moment dat u de goederen aan uzelf levert. Dus stel dat u een computer die u 2 jaar in uw bedrijf hebt gebruikt, meeneemt en aan uw dochter geeft. In dat geval bent u btw verschuldigd over de actuele waarde van de computer.

 

Daarnaast is het als startende ondernemer mogelijk en toegestaan om willekeurig af te schrijven in de eerste kjaren van de onderneming.

 

Situatieschets

* Ik koop zakelijk een computer van 1000 euri's

* Ik schrijf deze willekeurig af met 999 euri/'s, gewoon omdat het kan.....

* Boekwaarde daarna 1 euri

* Ik neem de 1 euri computer over tegen zijn actuele waarde van... 1 euri... natuurlijk betaal ik dan over die euro wel netjes BTW, we willen het immers wel netjes doen allemaal...

 

Effect:

* Zakelijk gezien ruim 800 euri minder winst

* Prive een BTW vrije computer voor 1 euro..

 

 

Mag ik als ondernemer met een klein dienstverlenend bedrijf een Amerikaanse koelkast kopen, en die afschrijven of een mooie mountainbike, of een mooie 1 meter 50 plasma flatscreen 100 Hz met PIP enzo.... maw, moet wat je koopt nog relatie hebben tot je bedrijfsactiviteit.... hoe aannemelijk moet je dat maken?

 

Reken ik mezelf rijk of kan dit, en zijn hier grenzen aan of kan ik dit vrijelijk doen.....

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

In je italic stukje staat actuele waarde, oftewel de Waarde Economisch Verkeer (WEV) en niet de boekwaarde.

 

Verder moet je ook aannemelijk kunnen maken dat een scherm van 1,50 m zakelijk kan worden gebruikt. Het kom vaker voor dat mensen een mooie inventaris kopen, daarover 3 jaar afschrijven en dan naar prive halen. Het is theoretisch mogelijk maar jij bent iets te optimistisch ;)

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rembo

 

Nee, je rekent jezelf wel erg makkelijk rijk.

 

Ten eerste gaan zaken van de onderneming naar privé over tegen marktconforme waarde. Dus geen pc van 1 euro. In de winst van de onderneming wordt dan belast de marktconforme waarde minus de boekwaarde van 1 euro.

 

Ten tweede moet het zakelijk belang van een investering of uitgave aanwezig zijn. Eventueel dien je een correctie te maken voor privé gebruik, zoals bijv. bij een auto of woning van de zaak het geval is.

 

Maak er dus geen "ik koop mijn keuken op de zaak" verhaal van. Uitgaven moeten (deels) een zakelijk belang hebben, waarbij je ook weer niet de kat op et sek moet binden (de tv een week als pc monitor gebruiken en daarna in de woonkamer zetten)...

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.