loading
Ga naar inhoud
ForcefielD
Verberg

eenmanszaak / samenwerkingsverband opheldering.

vraag

In de trend domme vragen bestaan niet,

 

Mijn schoonzuster is ondernemer en heeft een eenmanszaak.

Zij vertelde mij dat een eenmanszaak géén kvk nummer nodig heeft!

 

Ik ben al 2 jaar van plan een onderneming op te starten met tot nu toe 5 partners.

Het probleem is echter geen van ons woont nog op zichzelf. Iedereen is dus zeer terug houdend betreft het registreren van een kvk op een adres. Om ons probleem wellicht op te lossen dacht ik aan het volgende!

 

Is het mogelijk een kvknummer/vof te registreren op een Postadres?

Is het mogelijk om 5 eenmanszaken te beginnen en samen 1 bedrijf te vertegenwoordigen via een construcitie?

 

Als men een kvknummer registreerd op bijvoorbeeld het huis van je ouders, kan dan het huis aangesproken worden bij eventuele schulden en de ouders ook? Moet hiervoor dan de TBS regeling op toegepast worden?

 

Een pand huren is natuurlijk een oplossing, maar dit zorgt meteen voor vaste lasten en die willen wij zo laag mogelijk houden.

 

Graag een direct antwoord met een toelichting.

BVB!

 

---zoekfuntie gebruikt---

Link naar bericht
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Weet je wat jij zou moeten doen? Even naar de KvK gaan. Daar krijg je dit soort startersvragen allemaal persoonlijk uitgelegd.

 

De TBS regeling, aansprakelijkheid van woning bij schulden a.h.v. een KvK inschrijving en een VOF constructie lijk je niet onder de knie te hebben. Om dit allemaal helder uit te leggen kan het behoorlijk wat A4'tjes tekst zijn.

 

Graag direct antwoord met toelichting
Daar factureer ik € 90 per uur voor dus zeg het maar.

Fiscalist in de maak

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

 

Ik ben al langs de kvk geweest en omdat het commercieel is gaan ze zowiezo uit dat je je daar registreerd.

Ik weet de voordelen van een kvknummer, tevens de structuur van de VOF.

 

Bedankt voor de quote, aangezien ik veel heb rondgelezen hebben veel HL'ers de neiging om nog is offtopic te gaan.

 

Dat het a4tjes tekst kost wist ik niet. Ik zal google nog is raadplegen.

 

Bedankt voor je reactie iig.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Sportief dat je niet laat afschrikken door mijn opmerking.

 

TBS is niet van toepassing omdat het pand geen ondernemingsvermogen is maar je enkel alleen een inschrijving laat maken. KvK is verplicht volgens mij ook voor eenmanszaken (per een bepaalde datum in 2007?). Schulden kunnen ook niet worden verhaald op de woning omdat het geen ondernemingsvermogen is en dus geen risico draagt voor de bedrijfsvoering.

 

Bij een eenmanszaak ben je wel aansprakelijk met je prive vermogen maar omdat het pand van je ouders is zie ik geen direct verband waarom ze jouw schulden daarop kunnen verhalen.

 

KvK registreren op een postbus weet ik niet.

 

Waarom wil je geen VOF t.o.v. vijf eenmanszaken? Lijkt mij een nachtmerrie voor opdrachtgevers en VAR verklaringen met inhoudingsplicht en dergelijke. Dan zou ook 1 eenmanszaak de opdracht binnen halen en de andere 4 aan hem factureren? Ik vind het niet logisch klinken iig.

 

Grt


Fiscalist in de maak

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Bedankt! Je heldert voor mij meteen wat knelpunten op!

 

Ons plan is ook een V.O.F. te beginnen, het discussiepunt is eigenlijk niemand wilt dat het op haar/zijn huis van de ouders geregistreerd wordt. Dat ligt niet aan het vertrouwen, maar simpel omdat ze hun ouders zo weinig mogelijk erbij willen betrekken.

 

Geldt voor V.O.F. dan hetzelfde? Mocht ik een kvknummer registreren op het huis van mijn ouders, hun geen blaam treft omdat het geen ondernemingsvermogen is?

 

Enige actiepunten hoe het ondernemingsvermogen wordt beoordeelt?

Wellicht als een kvk op een adres staat kan/mag men aannemen dat jouw bedrijf daarin gevestigd is nietwaar? Dat is dan tevens ondernemingsvermogen enige opheldering gewenst, mijn kennis is niet toerijkend over dat subject.

 

Doordat ik op een ander topic heb gelezen dat als je niet een product namens natuurlijk/rechtpersoon verkoopt, maar bijvoorbeeld je eigen product verkoopt ben je niet verplicht een kvk nummer aan te maken. Bijvoorbeeld een tandarts die zelfstandig een eenmanszaak heeft, is dan niet verplicht een kvk nummer te hebben. Vandaar dat mijn fantasie een beetje op hol sloeg.

 

Niet om de kvk nederig te maken, ik spreek uit ervaring als ik zeg dat kvk adviseurs een neerkijk hebben op jongeren, die denken de klus wel FF te klaren. ( en dit terwijl sommige dat ook doen )

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Wellicht als een kvk op een adres staat kan/mag men aannemen dat jouw bedrijf daarin gevestigd is nietwaar? Dat is dan tevens ondernemingsvermogen enige opheldering gewenst, mijn kennis is niet toerijkend over dat subject.

 

Zie het huis van je ouders als een pand dat je huurt. Als jij schulden maakt dan kan de schuldeiser niet het pand in beslag nemen. Het pand is niet jou eigendom dus heeft de schuldeiser hier niets mee te maken. Alle eigendommen van de VOF en van elke vennoot privé is wel aansprakelijk voor eventuele schulden.

 

Derhalve maakt het voor jou ouders niets uit dat de VOF daar geregistreerd staat buiten het feit om dat er wat meer post zal komen op dat adres.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Vandaar dat ik de TBS genoemd had, maar hieruit kan ik opmaken dat zoiets alleen van toepassing is, als je zelf ruimte TBS aan je eigen bedrijf.

 

Dit kan onder de tafel plaatsvinden? of moet men een huurcontract opstellen et cetera.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Nee huurovereenkomst is helemaal niet nodig. Ik bedoelde dat huur gedeelte alleen maar als voorbeeld. Het pand is simpelweg niet jou eigendom dus dat kan ook niemand je afnemen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Klopt het dat men bij de gemeente toestemming moet vragen als men bijvoorbeeld klanten aan huis wilt ontvangen? Dit met betrekking op het bestemmingsplan. ::) en dan vinden ze dat de bureaucratie is afgenomen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Je kunt kijken of er bij je in de buurt bedrijven zijn die tijdelijke kantoor en vergader ruimte aanbieden. Het is naar een klant toe wellicht professioneler om de klant daar te ontvangen. Dergelijke bedrijven hebben meestal ook een adres wat je dan kunt gebruiken als vestigings- en postadres.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

...

Mijn schoonzuster is ondernemer en heeft een eenmanszaak.

Zij vertelde mij dat een eenmanszaak géén kvk nummer nodig heeft!

...

 

Vertel je zus maar dat ze toch eens kijkt op www.kvk.nl

 

Ze zit er namelijk helemaal naast. Ik meen dat er enkele uitzonderingen zijn (waren?) maar in principe is inschrijving verplicht. Ook voor eenmanszaken.


r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

off topic// Wat is dat toch met mensen dat ze in hun allereerste post zeggen een hekel te hebben aan off-topic reacties en specifiek vragen naar een direct en onderbouwd antwoord. >;( Je geeft aan veel gelezen te hebben, maar blijkbaar niet dat topics alleen op slot gaan als ze tegen de regels in gaan. Anders blijven ze open, zodat er nog aanvullingen kunnen komen en extra vragen gesteld kunnen worden, ook door en voor anderen. Ook deze week is dat al weer een keer aangegeven door een van onze vrijwillige mods, die dit met heel veel geduld steeds weer doen. Toch knap dat ze daar nog de tijd voor vinden, tussen het verwijderen van de vele off topic berichten.

 

on topic// Welkom op het forum! Ik hoop dat je ook nog even de tijd neemt om waar mogelijk anderen te helpen.

 

Het kan inderdaad zijn dat je bij de gemeente toestemming, vergunning of ontheffing van het bestemmingsplan moet vragen. Dat ligt eraan wat je gaat doen en in welke gemeente. Dus daarvoor kun je het beste de gemeente zelf even bellen.

 

Bij mijn weten kun je alleen op een werkelijk adres registreren bij de KvK, niet op een postbus. Zoals Ryan en Robbert al aangeven, brengt dat niet meteen kosten of risico's met zich mee. Hoewel, het blijft voor de betreffende ouders natuurlijk wel vervelend om aan de deurwaarder uit te moeten leggen dat hij van het meeste af moet blijven...

 

Voor het overige sluit ik me aan bij de rest, waarbij ik mbt tot de inschrijving nog toe wil voegen dat tegenwoordig alle ondernemingen moeten zijn ingeschreven, met uitzondering van bestaande ondernemingen (vrije beroepers) die onder de overgangsregeling vallen, die hebben nog heel even respijt.


Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 2 leden online en 78 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké