• 0

Starten in België, welke rechtsvorm

Ik ben van plan om mijn eigen business te starten in België.

 

Nu heb ik diverse berichten gelezen, maar krijg niet goed in beeld welke rechtsvorm juridisch en financieel voor mij het beste zou zijn.

 

Het bedrijf in België gaat zelf de goederen importeren (ondermeer vanuit het verre oosten) en wil dan ook een rechtsvorm met beperkte hoofdelijke aansprakelijkheid. Ik zat dan ook te denken aan een BVBA maar lees dat de bestuurder daarvan nog steeds aansprakelijk is. Ook zou de vpb hoger zijn dan wanneer je een holding BV ernaast zou hebben.

 

Ik woon in Nederland, maar zou geen problemen hebben om te verhuizen.

 

Wat zouden jullie mij aanraden?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Daphne,

 

De Nederlandse markt is tamelijk verzadigd maar de Belgische markt is nog open met kansen.

 

Nu kan dat wel vanuit Nederland, echter veel Belgen zijn terughoudend naar aankopen doen van Nederlanders (zeker nu weer door de Bos - Fortis affaire :))..

 

Vandaar dat ik zat te denken aan een Belgische rechtsvorm, locatie, bankrekening, medewerker(s) en voila!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Rachim,

 

Dank voor de nuttige link.

 

Voor de beeldvorming; het gaat mij niet om waar ik moet zijn of bij wie, maar welke rechtsvorm voor mij juridisch het interessantst is. Ik wil een rechtsvorm met beperkte aansprakelijkheid en mocht het interessant zijn vanwege de aansprakelijkheid of financieel er een holding maatschappij (belgisch of BV) boven plaatsen.

 

Ik hoop dan ook dat jullie me tips kunnen geven: is een BVBA beperkt aansprakelijk en is het uit financieel oogpunt interessanter om een NL BV erop na te houden of een volledige belgische rechtsvorm?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 1

Hallo,

 

Over de ondernemingsvormen kan ik u volgede site aanraden:

 

http://www.unizo.be/starters/viewobj.jsp?id=57621 (samenvatting)

 

http://www.unizo.be/starters/kennisdatabank.jsp?id=335944 (hulp bij keuze)

 

indien u meer toeters en bellen wilt dan moet je zeker dit document eens lezen :

 

http://users.telenet.be/jvl-economie/Onder.PDF (zeer gedetailleerde info over elke rechtsvorm, bepalingen, aansprakelijkheiden,...)

 

Hoop dat je hiermee een eind verder geraakt.

 

mvg

Rachim

 

 

www.importchina.be / www.sannalin.com (Tot begin 2011 waren we nog ImpExpBel Trading). Dezelfde mensen, dezelfde activiteiten,enkel een andere naam !

Link naar reactie
  • 0

Vergeet niet dat om in Belgie een bedrijf te starten je een diploma moet hebben. Je kunt ook een gelijkwaardig diploma bezitten, maar voor "buitenlanders" is dit lastig. Het examen zelf is erg makkelijk, ik heb gewoon het boek 1x doorgelezen en haalde het makkelijk (je hoeft maar 50% goed te hebben :))

 

Ik geloof dat je in Belgie altijd aansprakelijk kunt zijn als je bedrijf falliet gaat door duidelijke mismanagement. Je zult dus nooit helemaal veilig zijn, wat met een BV in Nederland wel zo is (als ik het goed onthouden heb).

 

Er zijn zoveel kleine punten die financieel het verschil uit kunnen maken dat je dit beter door een boekhouder of accountant kunt laten na-rekenen (1x in Belgie + 1x in Nederland zodat je het verschil kunt zien). Persoonsbelastingen in Belgie liggen (in mijn ogen) belachelijk hoog, maar de ziektekosten zijn ontzettend veel minder, zeker als zelfstandige.

 

Good luck!

 

Ow, mocht je een duidelijk antwoord gevonden hebben, zou je dat dan hier kunnen laten weten? Ikzelf zou daar in de toekomst ook in geintereseerd kunnen zijn voor een ander bedrijf waar ik plannen voor heb :)

voor advies en assistentie bij online communicatie: www.textconsulting.eu

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof dat je in Belgie altijd aansprakelijk kunt zijn als je bedrijf falliet gaat door duidelijke mismanagement. Je zult dus nooit helemaal veilig zijn, wat met een BV in Nederland wel zo is (als ik het goed onthouden heb).

In Nederland kennen wij ook een bestuurdersaansprakelijkheid die voort kan vloeien uit onbehoorlijk bestuur. Dus je zit achter een BV ook nooit 100% veilig. ;)

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Als eigenaar van een BVBA in België kan ik zeggen dat de hoofdelijke aansprakelijkheid van een zaakvoerder enkel van toepassing is indien er sprake is van een grove besturingsfout. Een lijst van dergelijke fouten (of wat zo bestempeld kan worden) kan je hier vinden: http://www.vennootschappen.org/nieuws/schuldige_zaakvoerder_wordt_hoofdelijk_aansprakelijk.asp

 

Verder is er ook een aansprakelijkheid voor het volstort kapitaal binnen een BVBA. Deze regels zijn aan het veranderen maar tot voor kort moest je voor een BVBA een volstort kapitaal hebben van +/- 18550€. Voor een eenmansBVBA moest 2/3e zowieso volstort worden, voor een BVBA met meerdere personen 1/3e. Indien het bedrijf failliet gaat en het bedrag van 18550 € niet volledig volstort is kan men dit ook verhalen op de zaakvoerder.

 

Qua diploma heb je een attest bedrijfsbeheer of gelijkwaardig nodig. Een diploma hoger onderwijs (hogeschool/universiteit) voldoet hier ook aan.

 

Link naar reactie
  • 0

@dfb: precies! (zowel t.a.v. aansprakelijkheid als t.a.v. kapitaal en bedrijfsbeheer).

 

Aardig detail om mee rekening te houden: als je in België een vennootschap opricht en je woont er ook, 'slaat het hele sociale systeem om', oftewel ben je verplicht je zorg- en sociale verzekeringen in België af te sluiten (woonland bepaalt). Dat kan nogal een impact hebben op de aantrekkelijkheid van het hele verhaal.

 

Een managementholding boven de BVBA lijkt mij alleen interessant als je van plan bent te investeren in onroerend goed en/of personeel.

Link naar reactie
  • 0

Bij de oprichting van een rechtspersoon ( in dit geval de BVBA) zal je ook een financieel plan moeten deponeren. Als je binnen de drie jaar failliet gaat, wordt dit financieel plan onderzocht om te onderzoeken of er genoeg startkapitaal was voorzien. Als dit niet het geval is, kan je als vennoot aansprakelijk gesteld worden. Voor de andere fouten om hoofdelijk aansprakelijk gesteld te worden kan je inderdaad kijken naar de link die dfb gegeven heeft.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Om de economie wat aan te zwengelen is sinds kort een nieuwe regel van kracht waarbij je het kapitaal dat nodig is bij de oprichting van een bvba NIET moet volstorten tot de minimum vereiste van 6.200euro (of 12.400 euro als je kiest voor een éénpersoons bvba). 1 symbolische euro volstaat. Het is van toepassing op alle beroepen, op voorwaarde dat het de 1ste keer is dat je een vennootschap opricht. Voor de rest ben je wel gebonden aan de regelgeving van een klassieke bvba, dwz je moet een financieel plan neerleggen, een notarisakte laten opstellen en je laten begeleiden door een (best Belgische :) boekhouder om het gebrek aan ervaring te compenseren. Na max. 5 jaar moet het kapitaal wel verhoogd worden naar normale proporties in functie van de risico's.

 

[MOD-edit: tweede deel post verwijder dincl. link]

Link naar reactie
  • 0

Hoi Klara

 

Het eerste deel van je post is helemaal zoals we dat op HL graag zien, dnak daarvoor en welkom op HigherLevel.nl.

Het tweede deel is echter, hoewel wellicht informatief bedoeld, (indirect) reclame en om die reden niet toegestaan hier zoals vermeld in de gebruiksvoorwaarden.

 

De link zou je kunnen opnemen in je signature

 

Veel plezier op HL

Frans

Link naar reactie
  • 0

Hetgeen Klara zegt klopt wel, enkel moet dit genuanceerd worden. Als je kiest voor een BVBA me 1 euro eigen vermogen ( een BVBA starter dus), moet je gedurende die periode het woord starter ook vermelden in de bedrijfsnaam.

 

Een opmerking die gemaakt wordt ivm een BVBA starter, is dat het dan vergelijkbaar is met een Ltd. Het grote probleem daarbij zijn de banken. Kredieten en andere financiering vinden voor zo'n BVBA is praktisch onmogelijk omdat een bank zo weinig mogelijk risico wilt nemen. Als je dan afkomt met een BVBA starter met 1 euro eigen vermogen... kan je het wel vergeten dat de bank je iets wilt lenen.

 

Ik lees ook dat de TS spreekt van het aannemen van werknemers en het huren/kopen van een geschikte bedrijfslocatie voor het op te starten bedrijf. Een BVBA starter is dan irrelevant omdat je er dan wel mag aannemen dat er genoeg financiële middelen aanwezig zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.