• 0

Risico van internetbankieren?

Schaf die wekelijkse afschriften af, probeert ING/Postbank mij te overtuigen. Op internet kun je prima bijhouden wat er bij- en afgeboekt wordt.

 

Ik twijfel.

 

Of eigenlijk: ik twijfel geen moment. Zonder papieren afschriften heb ik geen historie meer. Alleen maar cijfers op mijn beeldscherm. En die kloppen soms niet.

 

Vandaag gebeurde het opnieuw. Mijn saldototaal is gewijzigd, maar er zijn geen mutaties zichtbaar. Pas uren later worden de af/bijboekingen getoond. Hoe kan dat? Hoe kan zo'n enorme bank nou de individuele boekingen niet meteen matchen aan de totalen? Ik kan allerlei smoezen bedenken waarom dat geen probleem zou zijn, maar ik vind dat ronduit verontrustend.

 

Hoe bewijs ik ooit dat mijn saldo is veranderd zonder zichtbare mutaties? Ik vertrouw die banken niet.

 

Een bug in het systeem?

 

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Toch valt op dat ING al eerder (langer) problemen had waarbij de saldi veranderden zonder dat de mutaties zichtbaar waren. Ik neem regelmatig geld op in het buitenland en krijg dan een voorlopige mutatie te zien. Dat suggereert dat het systeem de mutatie twee keer verwerkt. De eerste is in near real-time. Er is dus sprake van real-time verwerking gevolgd door batch-processing van dezelfde transactie.

 

Ik weet dat dat een probleem is bij banken. Rabobank vertelt zijn klanten dat alle processen real-time zijn, maar hun it-afdeling weet dat de infrastructuur dat niet aan kan. Dus ook daar is de verwerking een combinatie van virtual real-time en batch processing.

 

Volgens mij zit daar het probleem van de afgelopen dagen in.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bij alle banken werken de normale betalingen via batches, alleen transfers binnen dezelfde bank kunnen realtime gedaan worden. Indien de betaling naar een begunstigde bij een andere bank gaat wordt deze altijd per batch aan Equens, alleen zogenaamde TARGET2 betalingen worden direct realtime door de verschillende banken gesettled, uiteraard zijn hier wel aanzienlijke kosten aan verbonden en wordt dit voornamelijk door bedrijven met spoedbetalingen gebruikt.

 

 

Beginnende ondernemer met een webwinkel voor de moestuin

Link naar reactie
  • 0

Maar de realtime verwerking die je bij online banking 'ziet' is dus eigenlijk een virtuele verwerking. De eigenlijke transfer vindt eens per dag plaats en bij internationale betalingen kan dat enkele dagen in beslag nemen. Ik weet dat winkeliers hun pin-transacties niet direct bijgeschreven krijgen. De snelheid van bijschrijven is afhankelijk van het contract dat ze hebben.

 

Gevolg is dat er twee processen zijn. Een voorlopig proces dat suggereert dat de betaling heeft plaatsgevonden (online banking) en de daadwerkelijke uitvoering die eens per dag plaatsvindt. Bij ING ging er wellicht iets verkeerd in de matching tussen dat voorlopige proces en de werkelijke uitvoering.

 

Het smoesje dat betalingen per ongeluk dubbel zijn uitgevoerd, klopt niet als er ook mensen zijn die ineens een miljoen bijgeschreven kregen. Dan is er iets heel anders gebeurd.

 

Ik weet het ook niet; bouw slechts voort op wat ik waarneem en opvang in de markt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.