• 0

meeparticiperen in BV ??

L.S,

 

Graag hoop ik op enig ervaren advies op de goede foruim. Ben een nieuw gebruiker, na veelvuldige lezen en gebruik maken.

Volgende kwestie speelt momenteel bij ons.

 

We hebben een aanbod gekregen een BV (over te nemen) cq opnieuw in te richten. Waarmee ik bedoel dat mijn mede-vennoot en ik zijn gevraagd te partciperen in een reeds bestaande BV.

 

Inhoud is een onderwijdpakket waarvan de licentie voor de Benelux in handen is van een collega ondernemer. Die is nu 2 jaar bezig om dit produkt te lanceren in de Benelux. Waarbij nu in oveleg is vastgesteld, dat voor een succesvolle onderneming. Hij niet over het juiste netwerk beschikt. En wij naar onze mening wel.

 

Er is ons aangeboden om 75% van de aandelen over te nemen en de huidge partijen behoudt 25% van de aandelen.

We starten een nieuwe BV, of er wordt een aandelenoverdracht gedaan. Zodat wij kunnnen instappen met onze holdings.

 

Het produkt geloven we in, en zien voldoende potentie. We gaan alle effort leveren, om het produkt wel succesvol neer te zetten.

Wat goed mogelijk zou moeten zijn.

 

momenteel is er weinig goodwill en levert dit BV naar ik verwacht nog geen of nauwelijks winst.

 

in het voorstel wordt uitgegaan van een nieuw BV of leeg doorstarten. We storten de 18.000 euro vol, op basis van een aandelen verhouding. Wij leveren de effort, ofwel de gehele bedrijfsvoering. Hiervoor kunnnen personele kosten en adminstratieve kosten declareren vanuit een andere BV, die onder onze holdings opereert.

 

We hoeven geen overnamekosten cq goodwill te vergoeden (is ook nog geen sprake van).

 

Concrete vraag;

 

1- wat is een dergelijk gevallen een gezonde verhouding ten aanzien van aandelenbelang in de BV.

 

75% belang in een BV verkrijgen, met een nieuwe storting, en delcareren van kosten uit een andere BV lijkt me op zich best interessant, anderzijds leveren wij alle effort en als ons netwerk wel goed aansluit en we maken op korte termijn een forse winst.

 

Is dan een aandelenbelang van 25% zonder enige effort te leveren wel reeel.

 

Het produkt wordt onder licentie vanuit Engeland betrokken en de huidige BV is de enige licentiehouder.

 

Heel verhaal, hoop op enige reactie op dit forum, uiteraard wil ik graag meer toelichten op basis van eventuele reacties.

 

Bedankt.

 

SvGoor

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag SvGoor,

 

Ik proef dat je met name wat terughoudend bent met het 25% belang ingeval van grote winsten.

 

In principe vind ik een 25% belang voor de licentiehouder bij een startende onderneming billijk.

In hoeverre de licentiehouder meedeelt in de winst kun je m.i. nader overeenkomen.

 

Je kunt voorstellen een differentiatie aan te brengen in de winstverdeling. Bijvoorbeeld bij ' kleine' winsten

(ik noem maar een voorbeeld) tot 50.000,- is de winstdeling conform de aandelenverdeling; dus 25% voor

de licentiehouder. Van 50.000,- tot 100.000,- winst is 12,5% voor de licentiehouder. Boven de 100.000.-

is 5% voor de licentiehouder.

 

De staffeling is natuurlijk maar een voorbeeld.

 

Succes.

 

Groet,

Jeroen

 

www.reith.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 276 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.