• 0

criteria fiscus fictief loon

Hallo,

 

Gisteren een vraag gesteld over fictief loon, helaas is die door admin op slot gezet omdat er blijkbaar al vaak over is gesproken op dit forum, echter de de essentie van de zaak is mij, ook na zoekn in oude discussie niet duidelijk.

 

Mijn vraag is dus, hoe stelt de fiscus vast dat men (als dga) geen arbeid verricht voor een bv en dus geen fictief loon opgelegd krijg? Kortom hoe toon je dit aan, of hoef je dit helemaal niet aan te tonen?

 

hartelijk dank voor een antwoord, of een link naar een oude discussie waar dit antwoord wordt gegeven.

 

groeten

 

Louise

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heel simpel. Als je werkzaamheden verricht, dan geldt de gebruikelijkloonregeling. Als je directeur bent, verricht je werkzaamheden.

 

De hoeveelheid werkzaamheden zul je zelf aannemelijk moeten maken op het moment dat de fiscus daarom vraagt. Volgens de wet geldt namelijk standaard 40k en wie daar van afwijkt moet dat onderbouwen. Door nauwkeurig bij te houden wie wat doet binnen de vennootschap en hoeveel tijd dat kost, kom je een heel eind. Als je daarnaast ook nog bijhoudt wat je verder ongeveer doet, niet voor de vennootschap, kun je daarmee ook laten zien welke tijd je niet aan de vennootschap besteedt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

mmm... ok maar ik wil dus juist geen fictief loon. Het is ook feitelijk zo dat ik geen werkzaamheden ga verrichten. Het is puur een BV met een licentie overeenkomst daarin, meer niet. Als ik het antwoord zo lees, komt het er dus op neer dat je als DGA dus altijd een fictief loon krijgt aangerekend.

 

graag tips hoe dit te voorkomen, met zekerheid

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    15 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.