• 0

Voorgaand tijdvak voorbelasting startende onderneming

Hallo,

 

Voor mijn nieuwe onderneming moet ik een eerste aangifte doen van de omzetbelasting over tijdvak 2 van 2009. In tijdvak 1 heb ik echter ook al enkele kosten gemaakt. Volgens de fiscus mag de aangifte alleen gaan om het aangegeven tijdvak.

 

Kan ik de voorbelasting van tijdvak 1 bij tijdvak 2 voegen als startende onderneming, moet ik een suppletie aanvragen (over een tijdvak toen de onderneming nog niet bestond), of is dit alles helemaal niet mogelijk?

 

Alvast bedankt,

Thijs

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij kun je alle kosten inclusief de btw opvoeren als kosten uit overige werkzaamheden bij de belastingaangifte over 2009 die je in 2010 doet.

je kunt niet de voorbelasting (btw) aftrekken in een volgend kwartaal. de kosten die je voordat de onderneming officieël geregistreerd zijn aftrekbare bedrijfskosten bij de belastingaangifte. althans zo heb ik het van mijn administrateur begrepen.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Beste Thijs,

 

Formeel mag je BTW die je in rekening is gebracht voordat er officieel sprake was van ondernemerschap niet aftrekken.

In de praktijk passen wij dat voor onze cliënten wel wat anders toe. We nemen de duidelijk zakelijk gemaakte kosten (en dus met name de BTW daarop) gewoon mee in de 1e BTW aangifte. In de praktijk wordt dusdanig weinig gecontroleerd, dat dit zelden of nooit tot problemen leidt. Let wel op: als jouw 1e aangifte resulteert in een (wat grotere) teruggaaf, dan wordt wellicht door de fiscus gevraagd om bewijsstukken op te sturen voordat men de teruggaaf regelt. In dat geval zal de aftrek waarschijnlijk geweigerd worden, omdat men dan de data op de facturen ziet.

Als je een aparte suppletie zou vragen over periode 1, dan zal die in principe niet gehonoreerd worden, tenzij je met succes zou kunnen stellen dat je ondernemerschap reeds begonnen was in periode 1. Dit betekent dus in principe dat je met een te laat tijdstip zou zijn opgevoerd als BTW-ondernemer.

 

Succes.

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Gewoon de BTW over de aanloopkosten (periode 1) in het tweede kwartaal opvoeren. Is vrij gebruikelijk en heeft in mijn praktijk, ook bij controle en opvraag van facturen door de fiscus, nog nooit tot afwijzing geleid, mits de BTW duidelijk samenhang had met zakelijke kosten.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Het ondernemerschap begint in principe zodra je erover begint na te denken. Als dat niet te gek ver af ligt van de start van het behalen van omzet is de BTW uit die voorperiode gewoon aftrekbaar. Ik zou m'n tijdvakken zuiver houden en de BTW uit die voorperiode via een suppletie terugvragen, waarbij je meldt dat het om investeringen gaat i.v.m. de start van je onderneming.

 

BTW in een verkeerd tijdvak aftrekken is makkelijker (ook voor de fiscus) maar kan tot problemen leiden bij een latere controle.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.