• 0

Hoe financieel over te gaan van Eenmanszaak naar VOF?

voor ik mijn vraag stel, eerst even een introductie, wel zo netjes.

 

Zoals zovelen ben ik ook dit jaar begonnen "op een zolderkamertje" .

 

Ik ben een bedrijfje gestart in 2e hands artikelen, kopen door verkopen...dat werk, wel specifiek gericht op verzamelaarsmarkten.

 

Dit doe ik naast mijn huidige baan (32 uur), de planning was na 2 jaar 24 uur te gaan werken .... na zo'n 3 a 4 jaar volledig op mijn onderneming te richten

 

In mijn eerste jaar probeerde ik rond de 25.000 euro omzet te gaan, de prognose komt nu boven de 100.000 uit dit jaar (werk met 30-40% marge)., en is het werkelijk niet bij te houden / aan te slepen, en merk ik dat ik tijd te kort kom, zeker om fatsoenlijk in te kopen (dit is een essentieel deel van deze business, je moet er dus echt naar opzoek.) Alle artikelen inpakken, verwerken, factureren, uitpakken, fotograferen, slokt nu dus echt alle tijd op.

Ook heb ik inmiddels meer dan 5000 artikelen op voorraad en merk ik door de grote hoeveel voorraad (ook meerdere stuks van artikelen) dat de omzet gestructureerd omhoog gaat. Nu heb ik er de afgelopen maanden gigantisch veel tijd in gestoken (zeker min. 50 uur per week naast mijn werk)

 

Nu wil ik dus samen met een vriend een ruimte gaan huren en dit verder uitbreiden (wel nog steeds vanuit webshop principe)

 

Alleen hoe "koopt" hij zich in? (hij heeft geen vermogen die hij kan investeren)

 

De artikelen die ik nu op voorraad heb liggen nu zijn zo'n 75.000 euro waard (verkoopwaarde, zo'n 45.000 euro inkoopwaarde)

 

Hoe werkt het principe van winstverdeling? is dit de oplossing?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi en welkom op HL,

 

Is het geen idee om hem eerst in loondienst te nemen? Je kunt moeilijk zomaar alles om niet splitsen tussen hem en jou. Jij staakt dan een deel van jouw onderneming, moet wellicht met de fiscus afrekenen en hij krijgt een deel van jouw onderneming zonder tegenprestatie.

 

Als hij buitengewoon goed presteert, kun je een bonus overwegen die je reserveert voor zijn toekomstig vennootschap.

 

Andere optie is om hem wel mede-vennoot te maken, maar zonder dat hij aanspraak kan maken op het vermogen in de VOF. Oftewel, jouw kapitaalrekening blijft gewoon staan op jouw eigen vermogen dat je nu in de EMZ hebt. Hij begint gewoon met NUL euro.

 

Hoe je de winst verdeelt, is een 2e. Dat hangt af van de inzet per vennoot. Veelal ga je als volgt te werk:

 

Winst -/- rente op de eigen kapitaalrekening -/- arbeidsbeloning per vennoot = overwinst. Die laatste verdeel je dan op basis van criteria als inzet, uren, omzet per vennoot. Je kunt zelfs zo ver gaan dat je hem alleen een arbeidsvergoeding geeft en jij de rest krijgt. Er is gewoon veel mogelijk, maar laat je goed voorlichten daarover.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Mr. Money,

 

Allereerst gefeliciteerd met de florerende business! De juiste opzet hangt af van wie wat inbrengt.

 

Als die vriend vooral wil participeren omdat hij van jou heeft gehoord hoe zo'n goeie business het is, zou ik sowieso erg uitkijken met het aangaan van een VOF. Want zoals je al schrijft, je moet er wel veel uren in stoppen. Wil hij dat ook? Ook als de zaken opeens slechter gaan?

 

Als het met die vriend wel goed zit, dan kan je een VOF aangaan en alle afspraken vastleggen in een VOF-contract. Als het de bedoeling is dat hij alleen meedeelt in de jaarwinst, dus niet in de meerwaarde die de onderneming in de loop van de tijd kan gaan bevatten (stille reserves, goodwill), dan kan je dit regelen door je die meerwaarde voor te behouden. Als je dat niet doet, dan staak je fiscaal gezien de helft van je onderneming (bij 50/50 winstverdeling) en moet jij daar in het jaar dat hij gaat participeren over afrekenen.

 

Je kan ook afspreken dat hij pas t.z.t. mag meedelen in de meerwaarde en de daarvoor geldende vergoeding dan al of niet mag betalen in (al of niet winstafhankelijke) termijnen. Hoe groter de relevante bedragen, hoe meer het de moeite waard is om hiervoor een maatwerkoplossing te bedenken. Elke oplossing heeft zijn eigen fiscale gevolgen.

 

Wat die jaarwinstverdeling betreft, kan je afspreken dat die in 3 stappen wordt verdeeld: 1) arbeidsbeloning (uren x uurtarief), 2) rentevergoeding geïnvesteerd kapitaal (%), 3) overwinst (bijv. 50/50). Belangrijk is ook dat je vastlegt wat er gebeurt als één van beiden (tijdelijk) arbeidsongeschikt raakt. Daarom is het erg aan te raden een deskundige erbij te betrekken. Dat kost weliswaar wat, maar dat scheelt een enorme hoop ellende als er zich later ruzies of rampen mochten voordoen.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.