• 0

ambulante handel bedrijven

Ik wil wat bijverdienen en wil dat op de volgende manier gaan doen.

 

Ben bezig met een kleine aanhanger om te bouwen voor de verkoop van: Sate , Hamburgers en Broodje Warmvlees.

 

Heb een hygienecode van de HBD

 

Ik wil niet op markten gaan staan, wel op een braderie , jaarmarkten , dorpsmarkten enz.

 

Maar het is niet duidelijk of je nu ingeschreven moet staan bij de kvk.[ ze weten het niet]

Als ik die opbel voor de inschrijving dan moet ik daar minimaal 10 uur per dag mee bezig zijn zeggen ze.

 

En dat ben ik dus niet, omdat het de bedoeling is dat ik het af en toe ga doen.[zomers vooral]

 

Wie heeft hier ervaring mee, waar en via wie haal je toestemming / vergunning enz.

 

Moet je ook naar de belastingdienst misschien, want het is toch een soort van inkomen.

 

Alle info is welkom ,maar vooral van mensen die dit zelf ook zo doen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is al best vaak gevraagd dit op het forum. Probeer volgende keer de zoekfunctie eens!

 

Ja: gewoon inschrijven in de KvK, kost je geen 100 euro per jaar en vaak wel verplicht. En já ook langs de belastingdienst om je toko aan te melden en een BTW nummer aan te vragen. Je neemt deel aan het economische verkeer, zij het niet "iedere maand" maar je hebt wel een BTW nummer nodig omdat dit toch meer dan een hobby is.

 

Succes !

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Dat is wat ik te horen heb gekregen, kan er niets anders van maken.

 

Ik denk dat ik er maar gewoon naartoe ga om me in te schrijven dan als partime ondernemer, daar hebben zij het nooit over gehad.

 

Bedankt

Link naar reactie
  • 0

ik kan niet inschrijven bij de kvk omdat ik er geen 10 uur per dag mee bezig ben.

 

Bron KvK:

 

Criteria voor eenmanszaken, verenigingen, stichtingen, overheidsinstellingen en kerkgenootschappen

In de beleidsregel zijn voor eenmanszaken, verenigingen, stichtingen, overheidsinstellingen en kerkgenootschappen de criteria voor de omzetbelasting (BTW) als uitgangspunt genomen. Oftewel:

 

Worden er goederen en/ of diensten geleverd?

Wordt er een meer dan symbolische vergoeding voor gevraagd?

Wordt er deelgenomen aan het (normale) economische verkeer?

Is er een organisatie van arbeid en kapitaal?

Is er sprake van geregelde deelname aan het economische verkeer (duurzaamheid)?

Is er sprake van meer dan één opdrachtgever/ afnemer (zelfstandigheid)?

Bestaat de vrijheid om de werkzaamheden naar eigen inzicht te verrichten?

Als aan deze criteria wordt voldaan is sprake van een inschrijfplichtige onderneming, tenzij bepaalde elementen uit de definitie in artikel 2 Handelsregisterbesluit ontbreken. Zo drijft een overheidsorganisatie, een vereniging of een stichting geen onderneming met als doel het behalen van materieel voordeel.

 

Als de criteria voor de omzetbelasting onvoldoende duidelijkheid verschaffen, is ook bepalend hoeveel tijd gemiddeld in de onderneming wordt gewerkt. Dit moet in beginsel meer dan 15 uur per week zijn, maar er bestaan ook ondernemingsactiviteiten waarvan het algemeen bekend is dat ze minder tijd vergen.

 

Link naar reactie
  • 0

ik kan niet inschrijven bij de kvk omdat ik er geen 10 uur per dag mee bezig ben.

 

Laten we er maar van uitgaan dat dat per week moet zijn maar dan nog is het onzin.

Je heb een inschrijving nodig voor een BTW nummer zodat je de goederen tegen inkoopprijs kan inkopen, zonder BTW nummer ben je bij een leverancier niet welkom.

Tevens vragen sommige organisatiebureau's van beurzen etc. er naar en heb je het nodig voor een wettelijk verplichte WA verzekering voor deelname aan beurzen en braderieen.

 

Ook ik heb er een ambulante handel bij, zuiver voor hobby en kom daardoor misschien hooguit op 20 uur per maand.

In mijn geval staat deze onderneming ingeschreven bij mijn andere activiteiten maar normaal gesproken kan je jouw onderneming gewoon inschrijven.

Link naar reactie
  • 0

Het is toch wel vreemd dat ze er dan zo moeilijk over doen en het helemaal niet hebben gehad over dat partime gebeuren.

 

Ik zal ze daar eens over aanspreken.

 

Bedankt voor de reacties in ieder geval, we hebben er zeker wat aan.

Link naar reactie
  • 0

Nog een laatste bericht van mijn kant wat betreft de inschrijving.

 

Als ik bel met de Hoofdbedrijfschap Detailhandel en ik stel de vraag, of ik op een braderie mag staan met alleen de Hygienecode op zak, mits de wagen voldoet aan al hun eisen dan is het antwoord overduidelijk ja.

 

We zijn met deze info naar de kvk gegaan om dit bevestigd te krijgen dan krijg je als antwoord dat je dan bezig bent als ondernemer en dat ja daarom ingeschreven moet staan bij de kvk.

 

Daarna de HBD weer gebeld en die blijven bij hun standpunt dat het niet nodig is.

Toen de kvk weer gebeld en dit verhaal weer verteld, maar weer erbij verteld dat we perse niet op markten gaan inschrijven omdat die wel een inschrijving vereisen enz.

 

Toen kregen we als antwoord dat ze dat nog niet wist .

Maar ik zoek nu gewoon zekerheid dat we geen problemen krijgen zonder inschrijving bij de kvk.

[staan wel per 24-08 ingeschreven, slag om de arm is dat geweest]

 

 

PS. ik heb gezocht naar andere berichten maar kan er niets over vinden, misschien gebruik ik verkeerde zoektermen , als iemand een link kan geven waar dit allemaal al besprken is geworden dan ben ik dankbaar daarvoor.

Link naar reactie
  • 0

Omdat ik het eerst wil uitproberen.

En omdat het volgens de HBD mogelijk is te verkopen zonder bij de kvk ingeschreven te staan.

 

Maar vandaag heb ik een afspraak met de gemeente alkmaar die mij uitleg gaan geven [hoop ik].

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.