• 0

Aandeel in een nieuw te starten BV

Hallo allemaal,

 

Ik heb het aanbod gekregen om privé (natuurlijk persoon) deel te nemen in een nieuw op te starten bv. Ik krijg dan 11% van de aandelen. Ik wordt niet werkzaam in de BV (dus ook geen bestuurder). Ik verwacht zelf de eerste jaren geen dividend (winst zal terug de onderneming ingaan). Mijn reden om deel te nemen is de ervaring en de opbrengst bij verkoop van de aandelen. Ik wil voorkomen dat het onverwacht een dure les gaat worden. Ik heb op deze site al veel gevonden maar zou toch wat specifiek advies prettig vinden.

 

- Wat is mijn risico ?

Puur dat ik het door mij in te brengen geldbedrag kwijt raak of zijn er scenario's denkbaar dat het daar niet bij blijft ?

 

- Hoe zit het met loon ?

Zijn ook er regels verbonden aan de beloning van een DGA als deze niet werkzaam is in de BV ?

 

- Hoe zit het met belasting aangifte ?

 

- Zijn er nog andere zaken van belang ?

 

Bedankt !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Sander,

 

Risico:

Ingelegd vermogen

 

Loon:

Niet van toepassing indien je geen preferentie bij stemrecht hebt. Je belang is wel een aanmerkelijk belang voor de IB maar geen belang voor LB waar je DGA loon moet nemen

 

Belasting aangifte

Aandelen zijn aanmerkelijk belang, dus box 2. Bij uitkeren van dividend of verkoop van aandelen moet je dat hier aangeven. Je koopbedrag van de aandelen mag je van inkomsten afhalen

 

Overige

Vast wel, maar kunnen andere veel meer over vertellen en moet ook je privé situatue bekeken worden.

 

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sander,

 

Als je geen activiteiten verricht, dan geldt geen gebruikelijk loon. Let er wel op dat je als aandeelhouder dan ook geen bestuurder bent, want dan ligt bestuurdersaansprakelijkheid weer op jouw weg.

 

Zou niet de eerste keer zijn dat een aandeelhouder die zich niet formeel met het bestuur bezig houdt, wel aansprakelijk gesteld wordt omdat hij formeel bestuurders is, ookal verrichte hij die taken niet.

 

zie verder reactie van Sander DS

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ook voor de LB is 5% voldoende voor een aanmerkelijk belang. Alleen als je geen werkzaamheden verricht en geen directeur bent, ben je geen (fictieve) werknemer, zodat je geen loon in aanmerking hoeft te nemen. Ik vraag me alleen even af welke ervaring je dan op wil doen?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie !

 

Zijn er overigens nog gevolgen voor de opbouw van pensioen bij mijn huidige werkgever (Conform Metaal CAO) ?

 

 

Ik vraag me alleen even af welke ervaring je dan op wil doen?

 

Ik zit in de aandeelhouders vergadering en krijg daardoor te maken met verschillende aspecten van ondernemen. Zelfs in deze aanloopfase heb ik al een hoop geleerd ;) Het bedrijf gaat hi-tech elektronica ontwikkelen, daarin ben ik nu ook werkzaam. Deze actie zal dus ook mijn netwerk vergroten.

Ik kan nu gunstig instappenomdat ik de 2 grootste aandeelhouders heb "gekoppeld" dus het is ook een kwestie van niet geschoten is altijd mis.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.