• 0

Afkoop levensverzekering tbv investering onderneming

Hallo,

Ik zit met het volgende;

In 1996 heb ik middels een spaarloonregeling een levensverzekering afgesloten (Kapitaalverzekering), nu wilde ik deze in 2007 aanwenden voor aankoop van een eigen woning, echter was dit niet mogelijk volgens de tussenpersoon.

Momenteel wil ik deze aanwenden om te investeren in mijn bedrijf, echter is de waarde dik 20% gekelderd tov 2006 (in dit jaar heb ik de laatste informatie ontvangen van de maatschappij, dient volgens mij jaarlijks te gebeuren maar dit terzijde)

Ik heb momenteel dus geen inzicht in de huidige waarde hoewel er 3 jaar extra is ingelegd t.o.v. 2006. Ze kunnen me nu dus van alles wijsmaken. De tussenpersoon geeft zelfs aan dat de werkgever nog een deel kan belasten aangezien de polis geen 4 jaar heeft vast gestaan, nou volgens mij staat hij nu bijna 10 jaar vast.

Mijn vraag is nu:

Hoe kom ik achter de juiste waarde?

Kan ik de polis ook belenen?

Kan ik de tussenpersoon aansprakelijk stellen voor foutieve informatie tav opname koopwoning (i.r.t. reccessie)

Kan het vrijgekomen kapitaal belastingvrij geinvesteerd worden in de onderneming?

Wat is in jullie ogen wijsheid?

Alvast bedankt.

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Welkom op HL Chris!

Hoe kom ik achter de juiste waarde?

De tussenpersoon achter de broek aan zitten. Helpt dat niet, de verzekeraar bellen. Helpt dat niet, een brief sturen naar de verzekeraar.

Kan ik de tussenpersoon aansprakelijk stellen voor foutieve informatie tav opname koopwoning (i.r.t. reccessie)

Lijkt me lastig te bewijzen, als het niet zwart op wit staat.

Kan het vrijgekomen kapitaal belastingvrij geinvesteerd worden in de onderneming?

Wat bedoel je hier precies mee? Met je prive kapitaal kun je doen wat je wilt, dus ook investeren in je onderneming. Belasting betaal je over de winst.

Wat is in jullie ogen wijsheid?

Wat wil je precies bereiken?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Ik had een ABC-spaarplan (ik weet niet of dit ook een levensverzekering is?) maar ik had de mogelijkheid om een voorschot op te nemen tot een max. percentage van de actuele waarde. Misschien kan dat bij jou ook?

Ik denk dat je beter je verzekering kan laten voortduren; het is in elk geval niet verstandig om nu, met deze lage beurskoersen verzekeringen af te kopen.

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat je bedoelt met " middels een spaarloonver. een levensverz. afgesloten".

Ik denk dat je bedoelt dat je dit vrijgevallen spaarloon, gestort hebt in een levensverzekering. Heb ik dat goed? want dan is het nl. geen Spaarloontegoed meer dat je kunt gebruiken voor een hypotheek of eigenbedrijf.

• 0

Welkom in het land der kapitaalverzekeringen. Er zijn vele verschillende soorten kapitaalverzekeringen, met ieder hun eigen fiscale behandeling. Welke regels van toepassing zijn, is niet te bepalen zonder de exacte voorwaarden, ingangsdatum, latere aanpassingen, etc. In de loop der jaren zijn de regels namelijk enkele malen ingrijpend gewijzigd, misschien zeggen termen als Brede Herwaardering, Brede Herwaardering II, en de invoering van de Wet IB 2001 je nog wel iets?

Het enige wat ze allemaal gemeen hebben, is dat als je niet (meer) aan de voorwaarden voldoet, je belasting moet betalen. Welke voorwaarden en hoeveel je dan moet betalen, dat is dus afhankelijk van wanneer je wat precies hebt afgesloten en aangepast. Dit is dermate ingewikkeld, dat ook professionals regelmatig de mist in gaan, met name als niet genoeg tijd wordt besteed aan het uitzoeken van de exacte feiten. Je moet namelijk precies weten welk (overgangs)recht van toepassing is.

Qua termijnen zijn 12 jaar (oud) en 15 en 20 jaar de meest voorkomende. Het zou daarom zomaar kunnen dat het advies in 2007 juist is geweest.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Als je nog niet aan de looptijd voor een belastingvrije uitkering zit, is het misschien een mogelijkheid om een lening van de bank te krijgen met je polis als onderpand. Op die manier gebruik je dan de waarde van de polis niet rechtstreeks, maar indirect en kan 'ie wellicht voor betere leencondities en/of een hoger leenbedrag zorgen.

Groeten, Renée

www.paarseolifant.nl | www.zzp-school.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar