• 0

aan welke eisen moet een vaste inrichting in Nederland voldoen

Over een paar maanden gaan we naar Duitsland (net over de grens) verhuizen en nemen onze eenmaanszaak, die tot nu vanuit ons woonhuis in Nederland werd gerund, mee.

We blijven uitsluitend in Nederland werken bij Nederlandse klanten, dus willen ook graag belastingplichtig blijven in Nederland zodat gebruik kan worden gemaakt van de hypotheekrenteaftrek en zelfstandigenaftrek.

Ik heb daarover met de belastingdienst GWO contact gehad en die gaven aan dat dat geen probleem is, zo lang we een vaste inrichting in Nederland zouden houden. Hij adviseerde bij bedrijfsverzamelgebouwen te informeren of er plek was.

Dat heb ik gedaan, maar een huur van rond de 500 euro in zo'n bedrijfsverzamelgebouw doet het voordeel van de hypotheekrente m.i. teniet. Vooral ook zonde omdat die ruimte 95 procent van de tijd ongebruikt zou zijn.

Vandaar mijn vraag: is een van julllie bekend (misschien is er zelfs al jurisprudentie over) waaraan een vaste inrichting moet voldoen? Een postadres/postbus of garagebox is niet toegestaan, dat wist de belastingman me wel te vertellen, maar is het bij voorbeeld mogelijk een kamer in Nederland te huren of een sta-caravan, of weet iemand een kantorencomplex waar heel kleine ruimtes gehuurd kunnen worden tegen een aardig bedrag?

Misschien zijn er meer ZZP-ers die met dit probleem zitten en kunnen we samen een ruimte bij een bedrijfsverzamelgebouw huren om zodoende de kosten te delen? Als iemand ideeen heeft, dan zijn die zeer welkom!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo LonJob,

 

Lijkt mij een lastig verhaal. Als je gaat wonen in Duitsland wordt het huis daar je hoofdverblijf. Dan is aftrek van hypotheekrente in NL niet mogelijk, zelfs al zou je hier nog een huis hebben.

 

De vraag over die vaste inrichting (VI) komt op mij een beetje vreemd over in dit kader, omdat dit volgens mij een BTW-begrip is. Zo'n VI bepaalt of je NL dan wel buitenlands ondernemer bent. Het moet een ruimte zijn van waaruit je ondernemerswerkzaamheden verricht. Vakantiewoningen zijn uitgesloten, dus caravans ook lijkt me zo.

 

Je kunt overigens ook NL BTW verschuldigd zijn als je geen VI in NL hebt. Dat ligt aan je ondernemers-aktiviteiten.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hallo Lonjob,

 

Verhuizen van Zoetermeer naar Duitsland is een redelijke omslag. Vanuit persoonlijke interesse, waar in Duitsland gaan jullie wonen? Ik wil je niet tegenhouden, ik woon zelf ruim 4 jaar naar volle tevredenheid in Duitsland!

 

Ik ben geen fiscalist of belastingexpert, maar reageer vanuit mijn eigen ervaringen. Als je in loondienst bent in Nederland en je hebt een woning (als hoofdverblijf) in Duitsland dan kom je in aanmerking voor hypotheekrente-aftrek. De exacte regelgeving voor ondernemers hangen af van de aard onderneming en vestigingsplaat, hiervoor kun je het beste contact opnemen met het belastingkantoor in Heerlen.

 

Je mag niet kiezen of je Nederlands belastingplichtig blijft. Ongeveer een half jaar na emigratie kreeg ik een nette vragenlijst met het verzoek deze in te vullen. Deze vragenlijst kijkt naar je wereldinkomen c.q. waar je dit vergaart. Aan de hand hiervan wordt gekeken of je Nederlands belastingplichting blijft (en recht houdt op hypotheekrente-aftrek).

 

Nog een paar tips: :)

Informeer bij de makelaar of gemeente of je een bedrijf mag runnen vanuit je woonhuis. Net als in Nederland is er een bestemmingsplan en zijn hier soms beperkingen!

Na emigratie ontvang je een conserverende aanslag over de opgebouwde pensioenpremies. Schrik niet van de hoogte van het bedrag, dat deed ik eerst wel. Als je binnen 10 jaar niet gaat verhuizen naar een ander continent/buiten Europa kom je in aanmerking voor kwijtschelding. Bewaar aantekenen kan altijd, zie jurisprudentie via google.

Ook in Duitsland ontvang je een sofi-nummer (identifikationsnr.) voor je belastingaangifte. Dit kan in de ambtelijke molen echter wel een paar jaar duren.

 

Succes!

 

Groet,

 

Klaas

 

Link naar reactie
  • 0

 

Je mag niet kiezen of je Nederlands belastingplichtig blijft.

 

 

Hoi Klaas,

 

Als je inkomen hebt uit NL en je woont in DLD, dan heb je weldegelijk (en zelfs elk jaar) de keuze voor behandeling als binnenlands of buitenlands belastingplichtig. De gevolgen zijn echter aanzienlijk en dus is fiscale bijstand wel aan te raden.

 

Uiteraard ben je in eerste aanleg Duits belastingplichtig (woonplaatsbeginsel), maar de keuze is er dus weldegelijk.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.