• 0

Een nieuwe onderneming starten in Belgie

Ik wil een bedrijf oprichten samen met een Belgisch Bedrijf. Zij hebben al een Belgische Nv. En willen samen met mij een nieuwe Nv opzetten in België. Hierbij krijg ik 45% van de aandelen. Deze aandelen komen in Nederlandse BV. Samengevat. Er wordt een Belgische BV opgericht met twee aandeelhouders. Die Belgische partij met 55% en ik (met mijn Nederlandse BV) voor 45%. In eerste instantie zouden we in Nederland een BV oprichten. De Belgen geven echter de voorkeur aan een Belgische NV. Dit omdat het administratief minder “ rompslomp” geeft. Klopt dat?

 

Of is het verstandiger dat ik ook een Belgische NV opricht voor mezelf. Ik woon en werk gewoon in Nederland.

 

Wat zijn de eisen voor een Belgische Nv? is hier net als bij een Nederlandse Bv bijvoorbeeld een minimale financiële inleg van 18.000 euro nodig?

 

Wat zijn de risico's bij een eventueel faillissement. ben ik hoofdelijk aansprakelijk?

 

Wat zijn de belangrijkste valkuilen of situaties waar rekening mee dient gehouden te worden?

 

Het zijn een hoop vragen in een. Maar misschien heeft iemand hier ervaring mee. Uiteraard stap ik wel naar een advocaat. Ben alleen wat vooronderzoek aan het doen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zit in de goede richting, enkel zijn je assumpties niet helemaal juist. De twee meest voorkomende rechtspersonen in België zijn de B.V.B.A( vergelijkbaar met de BV in Nederland) en de N.V. Kort gesteld is het grootste verschil tussen de BVBA en de NV het volgende: De BVBA heeft een minimumkapitaal van 18600 euro waarvan minstens 1/3 moet volstort zijn. De NV daarentegen heeft een minimumkapitaal van 61500 euro, dat volledig volstort moet worden. Ook zijn er minimaal 2 bestuurders nodig ipv 1 zoals bij de BVBA. Ik heb natuurlijk geen flauw idee wat voor product het betreft en wat de verwachte cijfers zijn, maar je kan dus even goed een BVBA oprichten. Wel is het zo dat als je nadien nog extern vermogen wilt aantrekken( zowel eigen of vreemd vermogen) het eenvoudiger kan zijn met een NV. Zo kan je met een NV aandelen uitgeven zonder stemrecht. Hieronder heb je nog wat sites die je eens kan bekijken. Moest je nog vragen hebben, stel ze gerust.

 

http://www.unizo.be/starters/viewobj.jsp?article=26130

http://mineco.fgov.be/SME/Starters/NatPers_nl-05.htm

I.v.m aansprakelijkheid: http://mineco.fgov.be/sme/Starters/NatPers_nl-04.htm

 

Je zal nog vaak lezen dat de aandelen van een NV aan toonder zijn. Dit klopt gedeeltelijk. Een NV mag sinds 1 januari 2008 geen gematerialiseerde effecten aan toonder uitgeven. Dus je hebt dan de keuze tussen gematerialseerde effecten op naam ( wat nog wel mag) of je moet deze effecten op een effectenrekening zetten( en dan zijn ze nog wel vrij overdraagbaar). Deze overdraagbaarheid kan je natuurlijk inperken door een clausule op te nemen in de statuten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.