• 0

Hoe een navordering van BTW en kosten in de boekhouding plaatsen

Ik ben iemand die de boekhouding graag zelf doe bij mijn eenmanszaak. Daarom heb ik hier misschien voor kenners een bassale vraag: Bij een controle van de belastngdienst kreeg ik een navordering van de BTW over 2006. Het is maar weinig en daarom neem ik hier afgeronde getallen.

Navordering Euro 1000, Boete Euro 100, heffingsrente Euro 100. De vraag is hoe kan of mag ik dat boeken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aangenomen dat de BTW navordering niet meer in de boeken stond kan het totale bedrag (dus incl. boete en rente) op een kostenrekening worden geboekt.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Eerst nagaan ofdat er m.b.t. 2006 een balansschuld was voor de omzetbelasting. Wanneer dat niet het geval is kun je

de bedragen onder overige algemene kosten boeken. Afhankelijk van jouw rekeningschema kun je ervoor kiezen om de rente en boete apart te boeken. Let wel, de boete zijn weliswaar bedrijfskosten maar niet fiscaal aftrekbaar.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Waarom is de boete opgelegd?

 

In sommige gevallen kan je dan het bedrag niet als kosten opnemen.

 

Mogelijk niet fiscaal, maar dan bedrijfseconomisch nog wel!

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Goede morgen Brood.

 

Ik ga ervan uit dat je enkel een fiscale boekhouding erop na houdt.

 

Je neemt dan de navordering op als kosten.

b.v. "resultaat vorige boekjaren"

 

De boete is fiscaal niet aftrekbaar.

De eenvoudigste weg is om deze direct als privé opname te boeken.

 

De heffingsrente neem je b.v. op als betaalde rente.

 

Succes.

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de geleverde opmerkingen. Wat betreft de rede van de boete was deze afkomstig van vergeten suppletie aangifte.

Ik had er geen benul nog van dat dat moest. Ik heb het in de boekhouding laten staan tot 2008 en dacht het weg te kunnen werken door in een kwartaal van 2008 te weinig voorbelasting (-E1000) op te geven. Volgens de controleur was dit niet de juiste gang van zaken en zag hij toch een verschil van Euro 1000. Ik heb verder niet alles goed kunnen volgen en heb ik het maar geaccepteerd. De boete was ook schappelijk.

In het rapport staat geen uitleg hoe het nu geboekt mag worden. Ik denk dat ik deze vraag aan de inspecteur zelf ga voorleggen.

Inmiddels heb ik toch al veel geleerd. Achteraf vind ik het wel dom van mij. Maar ja dat's live. De suppletie aangifte blijkt nu zo eenvoudig.

Link naar reactie
  • 0
Mogelijk niet fiscaal, maar dan bedrijfseconomisch nog wel!

 

John

 

We hebben het hier over een EMZ. Waarom zoveel moeite doen om eerst de bedr eco boete te boeken en dan bij de aangifte dit weer te corrigeren. Het gevaar is dat het vergeten wordt en bij een controle dus weer een boete gaat opleveren wegens het aftrekken van niet afrekbare boetes.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.