• 0

Wat komt kijken bij beginnen eigen ondernemer??

Ik weet niet precies waar ik deze vraag kwijt kan. Dit leek mij de beste plaats.

 

Mijn vriendin en ik zijn hard bezig met het opzetten van een eigen onderneming. Het idee is om niet 1, niet 2, maar verschillende websites/webshops/ondernemingen te beginnen. Het doel is dat deze reclame maken voor elkaar, elkaar steunen.

 

Ik zal het uitleggen: vroeger had je de zogeheten ringwebsite. Je kon je aanmelden om onderdeel van zo'n ring te worden. Het idee was dat bezoekers die 1 site bezochten meteen gelokt werden naar andere relevante websites.

 

Ons idee is om een dergelijk concept op te zetten. Enerzijds willen wij een webshop opzetten waar mensen allemaal kleine dingetjes kunnen kopen; kleine gadgets, kadootjes of hebbedingetjes. Echter ligt de nadruk hiervan in de termen, schattig, lief, vrouw en baby.

Daarnaast willen wij (vriendin is grafisch vormgever) een webshop starten welke puur en alleen grafische zaken aanbied, geboortekaartjes, trouwkaarten, visitekaartjes etc etc. Met name wenskaarten, maar dan voor een leuke prijs, met als extra dat de klant de kaartjes in bepaalde maten zelf naar smaak kunnen laten maken. Dus een aantal standaard concepten waar kleuren, namen etc kunnen worden gepersonaliseerd.

Als 3e willen wij een webshop beginnen welke puur en alleen producten van hout aanbied: lettersslingers, geboorteborden (incl verhuur) etc etc

En als laatste lopen wij er ook nog over te denken om kinderfeesten te organiseren waarbij wij zelf zorgen voor thema scenario (zie #3). Waarbij wij kleine presentjes uitdelen (zie #1) en waarbij wij bijvoorbeeld ook de uitnodigingen regelen (#2).

 

Dit laatste is een voorbeeld om te laten zien hoe de site samen moeten hangen.

 

Nu zijn wij begonnen met enerzijds het maken van pre-fab kaartjes voor #2; voor het digitaal uitwerken van scenario voor #3. het meeste zijn wij al bezig met #1: de kleine webshop.

 

Tot nu toe heb ik deze gewoon opgestart om te zien hoe het ging lopen. Nu zit er toch wel progressie in wil ik me gaan inschrijven bij de KvK.

 

De vraag is nu: wat komt hierbij kijken? wat moet ik aanleveren; ik neem aan zowiezo een welonderbouwd businessplan.

 

maar mijn vraag is ook: welke kosten kan ik verwachten? zijn er bepaalde zaken die betaald moeten worden; moet ik meteen diverse verzekeringen afsluiten en welke? Moet ik een zakelijke rekening starten?

 

Dit zijn allemaal vragen waar ik tot nu toe geen antwoord op kan vinden. Zou iemand wat licht in het duister kunnen scheppen??

 

 

tevens ook de vraag hoe wij dit het beste kunnen aanpakken. is het bijvoorbeeld mogelijk om 1 kvk te registreren en dat de andere website wel een andere naam hebben, maar aangeboden worden door dezelfde onderneming? of is dit onmogelijk?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Meerdere handelsnamen is geen probleem uiteraard, kan je gewoon simpel inschrijven en eventueel toevoegen later. Wat me wel een issue lijkt is dat je vanuit het niets niet in 1 markt je plekje moet vinden maar in vele markten.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt eens een ondernemingsplan schrijven. Dat hoeft niet heel ingewikkeld.

 

Per concept:

- wie zijn je klanten

- wat verkoop je ze

- hoe kom je aan klanten

- wat zijn inkoopkosten (en welke leveranciers)

- is er financiering nodig en zo ja, hoeveel?

 

Voor inschrijven KvK is geen ondernemingsplan nodig. Of je geld nodig hebt om eea te financieren bepaal je zelf.

 

Kijk ook eens op www.kvk.nl en www.belastingdienst.nl voor regelgeving mbt startende ondernemingen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik wil ook mijn eigen ondernemer! ;)

 

De vraag is nu: wat komt hierbij kijken? wat moet ik aanleveren; ik neem aan zowiezo een welonderbouwd businessplan.

 

Voor de KvK niet - daar schrijf je je in en klaar. Als je bij een bank of zo financiering wilt zien te krijgen heb je wel een plan nodig.

 

maar mijn vraag is ook: welke kosten kan ik verwachten?

 

De meeste kun je zelf bedenken, waarschijnlijk. Bouw van de website, hosting, aanschaf en opslag goederen, boekhouder, etcetera.

 

moet ik meteen diverse verzekeringen afsluiten en welke?

 

Voor een webshop is het denk ik wel handig om een soort zakelijk aansprakelijkheidsverzekering te hebben, maar daar kunnen anderen je veel beter over inlichten.

 

Moet ik een zakelijke rekening starten?

 

Aangenomen dat je iDEAL als betaalmogelijkheid wilt gebruiken op je website waarschijnlijk wel - de meeste oplossingen vereisen een zakelijke rekening. Daarnaast komt het natuurlijk een stuk betrouwbaarder over!

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel voor de reacties!

 

Als ik het goed begrijp is een KvK inschrijving vrijwel zonder gevolgen (ook niet belasting technisch voor volgend jaar?)

 

Het plekje vinden op verschillende markten valt eigenlijk wel mee in mijn ogen. Het idee is eerder dat wij één doelgroep aan proberen te spreken (of ja; 1?) => vrouwen en/met kinderen.

 

Het idee is dat, als mensen bijvoorbeeld op het idee zouden komen om ons een kinderfeest te laten regelen, dat wij dan meteen producten van de andere sites kunnen aanbieden/promoten.

 

meestal krijgen kinderen op een kinderfeestje een kleinigheidje mee naar huis: daarin kunnen wij helpen

vaak krijgen de kinderen een uitnodiging: deze kunnen wij, voor echt niet veel geld, leveren (en ook nog gericht op het betreffende thema van het feestje; persoonlijk dus)

verder zit bij de prijs van het feestje inbegrepen dat wij enkele activiteiten organiseren waarmee de kinderen ook prijsjes kunnen winnen; deze prijzen zijn wederom van ons afkomstig etc etc.

 

Maar wij gaan ons binnenkort inschrijven en ons eens goed informeren. Als ik me niet vergis kun je ook een gesprek regelen met een adviseur van de kvk. Lijkt mij wel handig :-[ :-[

Link naar reactie
  • 0
Als ik het goed begrijp is een KvK inschrijving vrijwel zonder gevolgen (ook niet belasting technisch voor volgend jaar?)

 

Nou, zonder gevolgen - het kost je wel iets van 36 euro, of zo!

 

Belastingtechnisch heeft dat geen enkele betekenis. Dat gaat pas spelen als je je bij de belastindienst aanmeldt als ondernemer, oftewel een BTw-nummer aan gaat vragen. En bij je aangifte inkomstenbelasting, natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

hooooo, nu gaat het mij duizelen ??? :P

 

Is het niet zo dat je, als je als onderneming (dus met KvK nummer) een product verkoopt, dat je dan een BTW nummer moet hebben? Zodat anderen, bijvoorbeeld bedrijven ook hun btw terug kunnen vorderen?

 

Nog een andere vraag: is het belastingtechnisch toegestaan om producten en goederen bijvoorbeeld via marktplaats of ebay te kopen en deze dan weer te verkopen? Hoe zit dit dan met de BTW? Als je bijvoorbeeld een 2e hands product koopt en dit eventueel opknapt/mooi maakt en verkoopt. Dan koop je het zonder BTW, maar als bijvoorbeeld een geregistreerd bedrijf dit weer wilt kopen. Hoe gaat dit dan? (lekker complex heh ;) ;D )

Link naar reactie
  • 0

hooooo, nu gaat het mij duizelen ??? :P

 

Is het niet zo dat je, als je als onderneming (dus met KvK nummer) een product verkoopt, dat je dan een BTW nummer moet hebben? Zodat anderen, bijvoorbeeld bedrijven ook hun btw terug kunnen vorderen?

Graag toevoegingen van de experts maar volgens mij krijg je ook een belastingnummer en moet je gewoon aangifte doen e.d. Ik heb nooit contact gehad met de belastingdienst hierover? Als je btw betaald kan je die als bedrijf inderdaad terugvorderen maar als jij geen btw nummer hebt kan je die sowieso niet rekenen. Aangezien je deelneemt aan het economisch verkeer lijkt dit me een verplichte stap.

Nog een andere vraag: is het belastingtechnisch toegestaan om producten en goederen bijvoorbeeld via marktplaats of ebay te kopen en deze dan weer te verkopen? Hoe zit dit dan met de BTW? Als je bijvoorbeeld een 2e hands product koopt en dit eventueel opknapt/mooi maakt en verkoopt. Dan koop je het zonder BTW, maar als bijvoorbeeld een geregistreerd bedrijf dit weer wilt kopen. Hoe gaat dit dan? (lekker complex heh ;) ;D )
Daar is een speciale regeling voor die hier vaker op higherlevel besproken is.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Voor 2de hands goederen moet je even zoeken op de "marge regeling" hier en bij de belastingdienst.

 

Maar hebben jullie al een ondernemingsplan geschreven? Al een idee welke omzetten jullie moeten halen om uit de kosten te komen? Dat niet het thema: Vouw - Zwanger - Kind meer iets freudiaans is als een zakelijke business deal? Ik bedoel, allemaal leuk en aardig, maar er moet wel brood op de plank. Design uitnodigingenkaartjes klinkt leuk, er zullen best een paar ouders in Nederland zijn die 100 euro voor 20 kaartjes willen uitgeven, maar daar ken ik er niet heel veel (geen) van. Ook een kleinigheidje om mee te nemen was meestal, inderdaad, een klein goedkoop prul uit de een of andere aanbiedingenbak.

 

Doe een stukje marktonderzoek? Je zou niet de eerste ondernemer zijn die begint met verkopen van iets wat hij het liefst zou verkopen om er dan achter te komen dat eigenlijk niemand het wil kopen...

 

In ieder geval veel succes!

 

Link naar reactie
  • 0
Is het niet zo dat je, als je als onderneming (dus met KvK nummer) een product verkoopt, dat je dan een BTW nummer moet hebben? Zodat anderen, bijvoorbeeld bedrijven ook hun btw terug kunnen vorderen?

 

Het BTW-nummer is dan inderdaad verplicht. Je kunt je al wel inschrijven bij de KvK zonder dat je omzet draait, dus de KvK inschrijving heeft geen belastingtechnische gevolgen.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties!

 

Zoals aangegeven staat alles nog in de kinderschoenen en moeten de plannen inderdaad nog geschreven worden. We zitten nog in het informatieve stadium: zoveel mogelijk informatie winnen en duidelijkheid krijgen alvorens we verder gaan.

 

In eerste instantie is het nog niet de gedachte dat het een fulltime bedrijf wordt. Stom gezegd: we zien wel waar het schip strandt... (ja dat klinkt onprofessioneel :-[ )

 

Wij hebben al langer deze plannen, maar doordat wij beiden fulltime werken was dit niet echt een optie en zat er ook geen vaart achter. Nu is mijn vriendin slachtoffer geworden van de recessie en doet de kans zich min-of-meer wel voor. Vandaar dat ik ineens begin met vragen te spuien ;)

 

Momenteel zijn wij inderdaad bezig met een (klein) marktonderzoek. De reacties die wij krijgen zijn positief. Dit in alle richtingen:

 

De meeste producten in de webshop kosten minder dan €10,=

 

Voor de kaarten wilden wij €70,- rekenen voor 25 kaartjes incl een "eigen ontwerp" (elk extra kaartje kost dan €0,50 )

Voor reeds bestaande ontwerpen telt de €0,50 regeling (onaangepast kaartjes) en voor bestaande kaartjes waarin een kleine verandering moeten worden waargemaakt (naam, kleur, afbeelding e.d.) geldt: €10,= voor 10stuks.

Tevens kunnen mensen ook visite kaartjes en andere zaken laten maken / kopen

 

Verhuur/Verkoop van de geboorteborden samen met de houten producten werd warm onthaald door diverse mensen waaraan wij dit hebben gevraagd.

Ook houten kado's voor de kinderkamer vielen in de smaak.

 

Sorry als ik betweterig overkom; dát is echt niet bedoelt. Ik wil echter aangeven dat de ideeen echt niet zomaar uit lucht zijn gegrepen, maar dat deze weloverwogen zijn.

 

Bedankt voor de moeite en verdere reacties zijn natuurlijk altijd van harte welkom!!!

 

naamslinger_Fenne_kleur_4_small.thumb.jpg.121ee139324e88215ea4f7bda4a480df.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.