• 0

Vreemde valuta administreren

Beste ondernemers,

 

Ik heb een vervelend probleem. Ik hoop dat iemand van jullie zegt 'joh waar maak je je druk om?', want dan is dat de expert die ik nodig heb :)

 

Ik heb sinds een half jaar mijn eigen bedrijfje voor het werk dat ik naast mijn studie doe, namelijk: webdesign. Nu ben ik nooit echt toegekomen aan het opzetten van een degelijke administratie, maar daar ben ik nu dan eindelijk mee begonnen. Het is een heel simpel systeem, gewoon op papier omdat ik per kwartaal maar 1 à 3 facturen de deur uitstuur en misschien eens een printer of een nieuwe computer aanschaf, maar daar blijft het dan ook wel bij. Tot zover geen probleem.

 

Echter, het grootste deel van mijn inkomsten komt uit internationale bron. Ik verdien door losse website-onderdelen (zoals fotoalbums of videospelers) te verkopen via internet. Dit doe ik op een internationale website (www.flashden.net). Ik weet niet wie mijn kopers zijn, maar kan alleen per dag zien hoeveel omzet ik heb gedraaid. Op elk gewenst moment kan ik dit bedrag (in US dollars) opvragen, waarna het op mijn paypal-rekening gestort wordt.

 

Het bedrag dat zich in dollars op mijn paypal rekening opstapelt zet ik eens in de zoveel tijd (als ik het nodig heb of de koers gunstig is) om naar euros en vervolgens stuur ik het naar mijn ING rekening.

 

Het probleem is dat ik niet weet hoe ik dit moet administreren. Per slot van rekening zijn dollars geen euros en is de wisselkoers niet constant. Concreet zijn mijn vragen:

 

1. Wanneer heb ik dat geld verdiend? Gaat het om het bedrag ($) dat als maandtotaal genoteerd staat, of is het het bedrag dat ik in een bepaalde maand omwissel voor €uro's? Dat laatste zou betekenen dat ik min of meer zelf bepaal hoeveel ik per maand verdien.

 

2. Als het inderdaad om het $ bedrag gaat (wat officieel waarschijnlijk zo is) hoe weet ik dan als hoeveel euro's ik het moet administreren, daar ik het pas later (mogelijk bij een gewijzigde wisselkoers) omreken naar euros.

 

Ik hoop dat iemand ervaring heeft met een vergelijkbare situatie... Alvast hartelijk bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

joh waar maak je je druk om?

 

Wat je het beste kunt doen is een boekhoudpakket gebruiken welke vreemde valuta's ondersteund, dat maakt het een stuk eenvoudiger. Je kunt dan je inkomsten en uitgaven in dollars invoeren en je PayPal account als een soort bankrekening gebruiken.

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-57.html

http://www.muis.nl/imuis/financiele-administratie/im-uitbreiding-financieel-vreemde-valuta.htm

Link naar reactie
  • 1

Hoi Jurgen,

 

Hoe factureer je? In dollars of euro's??

 

Indien je in euros factureert, dan is je omzet bekend. Zodra je dan het geld overboekt, weet je ook wat je werkelijk hebt ontvangen en het verschil is dan kosten of extra opbrengsten

 

Indien je in dollars factureert, moet je op die dag uitrekenen met de dagkoers wat je omzet in euros is geweest. Dit boek je dan als omzet. Waneer je je geld overhevelt en er is een verschil dan is dat koersverschil (wederom kosten of extra opbrengsten).

 

Ik heb sinds een half jaar mijn eigen bedrijfje voor het werk dat ik naast mijn studie doe, namelijk: webdesign. Nu ben ik nooit echt toegekomen aan het opzetten van een degelijke administratie, maar daar ben ik nu dan eindelijk mee begonnen. Het is een heel simpel systeem, gewoon op papier omdat ik per kwartaal maar 1 à 3 facturen de deur uitstuur en misschien eens een printer of een nieuwe computer aanschaf, maar daar blijft het dan ook wel bij. Tot zover geen probleem.

 

Ik wil niet vervelend klinken, maar je bedrijfje heeft naast dit wel een opgave aan de BTW. Want er moet goed gekeken naar wie je afnemer is en waar die gevestigd is.

 

Groetjes

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Ik wil niet vervelend klinken, maar je bedrijfje heeft naast dit wel een opgave aan de BTW. Want er moet goed gekeken naar wie je afnemer is en waar die gevestigd is.

 

Hangt een beetje af van de tussenpartij volgens mij. Toevallig kwam ik er zojuist één tegen die als reseller handelt en daarmee zelf al de BTW voor EU klanten berekent en afdraagt. Maar de meeste partijen in de VS denken daar verder niet echt over mee. Maar het is inderdaad een aandachtspunt en bij ons ook iets van de minder fijne delen van de administratie omdat je de BTW in euro's afdraagt over een bedrag wat je in dollars afrekent.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Michiel,

 

Hangt een beetje af van de tussenpartij volgens mij. Toevallig kwam ik er zojuist één tegen die als reseller handelt en daarmee zelf al de BTW voor EU klanten berekent en afdraagt.

 

Je reseller is jouw klant. Jij moet dus bepalen of jij hem wel of niet NL-BTW in rekening moet brengen. De reseller moet de BTW van zijn land uiteraard in rekening brengen omdat hij binnen zijn land een prestatie levert.

 

Maar het is inderdaad een aandachtspunt en bij ons ook iets van de minder fijne delen van de administratie omdat je de BTW in euro's afdraagt over een bedrag wat je in dollars afrekent.

 

Kan je je afnemers dan niet in euros factureren? dan is het valutarisico ook bij hun.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Hoi Michiel,

 

Hangt een beetje af van de tussenpartij volgens mij. Toevallig kwam ik er zojuist één tegen die als reseller handelt en daarmee zelf al de BTW voor EU klanten berekent en afdraagt.

 

Je reseller is jouw klant. Jij moet dus bepalen of jij hem wel of niet NL-BTW in rekening moet brengen. De reseller moet de BTW van zijn land uiteraard in rekening brengen omdat hij binnen zijn land een prestatie levert.

 

Ja, vanzelfsprekend. Ik doelde meer op het verschil tussen resellers (waar flashden ook onder valt denk ik,) en zuivere payment providers (dus het verschil tussen contact met één partij of het zelf moeten uitzoeken voor iedere afnemer of ie BTW moet betalen). Als flashden inderdaad een reseller is, dan is er volgens mij sprake van elektronische dienstverlening aan een ondernemer buiten de EU en hoeft er daarom geen BTW in rekening gebracht te worden.

 

(En wat betreft onze eigen geval: dat doen we zo veel mogelijk ook, maar in dit geval krijgen we een vast percentage van de opbrengsten en de oorspronkelijke verkopen zijn dollars)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties.

 

Vergeef me mijn onduidelijkheid. Ik had nog even moeten vermelden dat er voor mijn flashden inkomsten geen sprake is van factureren, omdat ik op elk gewenst moment met een muisklik mijn geld over kan laten maken. Ook kan ik niet de valuta bepalen. Flashden betaalt uit in USD en heeft wat dat betreft toch echt de touwtjes in handen..

 

Wat betreft de btw was me al duidelijk dat ik die niet hoef af te dragen. Mijn belangrijkste vraag is hoe ik het administratief in kannen en kruiken krijg :)

 

Nogmaals bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Beste ondernemers,

 

 

Echter, het grootste deel van mijn inkomsten komt uit internationale bron. Ik verdien door losse website-onderdelen (zoals fotoalbums of videospelers) te verkopen via internet. Dit doe ik op een internationale website (www.flashden.net). Ik weet niet wie mijn kopers zijn, maar kan alleen per dag zien hoeveel omzet ik heb gedraaid. Op elk gewenst moment kan ik dit bedrag (in US dollars) opvragen, waarna het op mijn paypal-rekening gestort wordt.

 

Het bedrag dat zich in dollars op mijn paypal rekening opstapelt zet ik eens in de zoveel tijd (als ik het nodig heb of de koers gunstig is) om naar euros en vervolgens stuur ik het naar mijn ING rekening.

 

Het probleem is dat ik niet weet hoe ik dit moet administreren. Per slot van rekening zijn dollars geen euros en is de wisselkoers niet constant. Concreet zijn mijn vragen:

 

1. Wanneer heb ik dat geld verdiend? Gaat het om het bedrag ($) dat als maandtotaal genoteerd staat, of is het het bedrag dat ik in een bepaalde maand omwissel voor €uro's? Dat laatste zou betekenen dat ik min of meer zelf bepaal hoeveel ik per maand verdien.

 

2. Als het inderdaad om het $ bedrag gaat (wat officieel waarschijnlijk zo is) hoe weet ik dan als hoeveel euro's ik het moet administreren, daar ik het pas later (mogelijk bij een gewijzigde wisselkoers) omreken naar euros.

 

Ik hoop dat iemand ervaring heeft met een vergelijkbare situatie... Alvast hartelijk bedankt!

 

Goede middag Jurgen.

 

Allereerst vrees ik dat je wat te gemakkelijk over de BTW afdracht denkt. Ik zou hier toch eens serieus naar kijken.

 

Antwoord op vraag 1.

Je inkomen/omzet is bij je bekend op het moment dat de maandomzet vast staat.

Je kunt de waarde op twee manieren vastleggen.

Manier 1: Je hanteert de omrekenkoers $ / € tegen de koerswaarde van dat moment.

Manier 2: Je hanteert een gemiddelde koers voor het hele jaar.

 

Boeking: Vordering flashden aan Omzet

 

Antwoord op vraag 2.

 

Op het moment dat je de dollars overboekt naar de Paypal rekening

 

Boeking: Bank / Privé aan Debiteur Flashden.

 

Aan het eind van het jaar stel je vast hoeveel $ je nog tegoed hebt van Flashden.

Dit bedrag reken je om op de bij 1 gebruikte wijze.

Het verschil boek je als valataresultaat.

 

M.i. is dit vrij zuiver en niet al te ingewikkeld.

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
  • 0

Hm.. ik probeer het te begrijpen :)

 

Stel dat ik op 31 januari zie dat ik $1000 verdiend heb op flashden, en de koers €/$ is 0,75, dan boek ik €750 debiteuren flashden aan omzet.

 

Vervolgens krijg ik enkele dagen later daadwerkelijk dat bedrag op mijn paypal rekening, maar is de koers inmiddels gezakt naar 0,70, dan boek ik:

 

koersverschillen €50

bank €700

aan debiteuren €750

 

Klopt dat? Maar dan heb ik alsnog geen daadwerkelijke euro's in mijn bezit, want het zijn nog steeds dollars op die rekening.

 

1. Stel nu dat de volgende stap is dat ik op 1 februari bij een koers van 0,72 besluit om $500 (een willekeurig bedrag dat niet per se spoort met mijn maandinkomsten op flashden) om te zetten naar € en over te schrijven naar mijn ING rekening. Hoe boek ik die dan?

 

2. Wat is het nut van het boeken van dat koersverschil geweest? Ik heb ten tijde van die eerste twee boekingen geen daadwerkelijke euro's, oftewel die $1000 blijft gewoon $1000. Wat is dan het belang van de koersschommeling tussen die twee momenten?

 

Ik hoop dat jullie nog een beetje bereid zijn om me te helpen. Ik heb zelf nog nauwelijks ervaring met boekhouden en zeker niet met vreemde valuta, dus ik ben echt heel dankbaar voor elke hulp die ik kan krijgen :)

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn eerste post op HL maar ik denk dat je wel gelijk kan helpen

 

Zelf ontvang ik ook betalingen via PayPal wat je kan doen ga naar paypal.nl - geschiedenis en dan bijvoorbeeld de laatste maand downloaden in CSV paypal kosten optellen en inboeken als kosten.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij denk je wat te moeilijk. Behalve natuurlijk als het om 10k's per jaar gaat.

 

De fiscus is er, volgens mij, bij controle vooral op gebrand om zoveel mogelijk binnen te halen. Vervelend wordt het pas als ze denken minder binnen te halen als waar ze "recht" op hebben. Verzin een manier waarbij je niet de fiscus benadeelt en ze zijn redelijk makkelijk. Eventueel vraag je om een schriftelijk advies aan je belastingkantoor, maar zorg er dan wel voor dat je een, voor jou, gunstig voorstel doet. In ieder geval moet je alles bijhouden. Wanneer betaald wie, wat, etc. Ik zou me kunnen voorstellen dat je de fiscus het geen groot probleem vindt dat je de omzetten pas echt administreert op het moment dat ze in Euro's bij jou op de rekening staan, maar dan niet stiekem iets van je Paypal tegoed kopen of het bedrag torenhoog laten stijgen. Als jet maximaal een paar honderd euro's is... Lijkt mij geen probleem.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.