Je bent je bedrijf gestart uit passie voor je vak. En je ging ervan uit dat je dus vooral je vak zou uitoefenen. Als orthopedagoog denk je dat je vooral bezig zult zijn met de diagnostiek en behandeling, als tekstschrijver dat je teksten voor klanten zult schrijven en als ontwerper wil je mooie dingen maken.
Je verwacht dat je het grootste deel van je tijd bezig zult zijn met het specifieke vak waar je van houdt. Met daarnaast misschien 10 procent tijd werkzaamheden in het kader van je de boekhouding en je website. Daarom concentreer je je er op om als vakspecialist nog beter te worden. Je leest vakliteratuur en volgt aanvullende cursussen of trainingen om de kwaliteit van je dienstverlening te waarborgen.
Zonder dat je het je bewust bent, werk je hiermee de groei van je bedrijf tegen. Je krijgt minder klanten dan je zou kunnen krijgen. Of niet het soort klanten waar je naar zoekt. Waardoor ondernemen een moeizame toestand blijft.
De kern van het probleem: je concentreert je op het verkeerde onderdeel van je bedrijf. En terwijl ik dit schrijf, ben ik me ervan bewust dat dit een opmerking is die je als professional eigenlijk niet wilt horen.
Realiseer je dat je als ondernemer een groot deel van je tijd ook marketeer zult moeten zijn. Klanten komen in de meeste gevallen niet spontaan op je af. Daar moet je iets voor doen.
Vermijd echter de twee valkuilen waar veel ondernemers instappen:
Valkuil 1: In de wilde weg allerlei activiteiten ontplooien om aan klanten te komen. Dit kost meestal meer tijd en geld dan het je aan inkomsten oplevert. Voor je het weet zit je drie keer in de week op een netwerkbijeenkomst of adverteer je je een slag in de rondte. Met regelmatig teleurstellende resultaten. Wat je nodig hebt, is een systematische en bij jouw bedrijf passende manier van marketing bedrijven!
Valkuil 2: denken dat jij en/of je bedrijf niet geschikt zijn voor marketing. De term marketing heeft voor veel mensen een TellSell-achtige bijsmaakt. Waardoor je misschien dingen denkt zoals: "mijn dienst of product is niet commercieel dus leent het zich niet voor marketing", "marketing kost me teveel tijd", "ik ben geen marketing type" of "als mensen niet spontaan op me afkomen, dan zijn het niet de juiste klanten". Dit zijn gedachten die je belemmeren om van je bedrijf een succes te maken. En misschien nog belangrijker: heel veel mensen missen nu de kans om door jou geholpen te worden. Puur en alleen omdat ze niet weten dat je er bent en niet écht snappen wat je voor hen kan doen.
Deze valkuilen kun je vermijden met de volgende vier tips:
1. Stap over je vooroordelen met betrekking tot marketing heen. Realiseer je dat TellSell een specifieke, bijna manipulerende verkooptechniek gebruikt. Terwijl marketing gaat over veel meer. Niet voor niets hebben veel grote bedrijven twee verschillende afdelingen voor sales en voor marketing. Marketing gaat veel meer over:
• het je concentreren op de behoeften van je (potentiële) klanten
• je aanbod zo inrichten dat het voor klanten zo makkelijk mogelijk wordt om van je dienstverlening gebruik te maken
• het inrichten van een systematische werkwijze om te communiceren met potentiële klanten, op een manier die past bij jou en je dienst/product.
Kortom: marketing gaat over het opbouwen van een relatie met (potentiële) klanten, niet over manipuleren.
2. Maak marketing je hoogste prioriteit. Misschien niet voor altijd, maar op zijn minst voor de komende zes maanden. Reserveer een vaste hoeveelheid tijd in je agenda om te werken aan je relatie met (potentiële) klanten.
3. Pak je marketing systematisch aan. Het scheelt je handen vol tijd en geld als je niet in de wilde weg allerlei marketingactiviteiten ontplooit. Weet waarom je een relatie met klanten wilt opbouwen, wat je doet, hoe je het doet en hoe vaak. En volg daarbij bij voorkeur een aanpak die zich bewezen heeft. Doe na wat je succesvolle ondernemers op dit gebied ziet doen (en dat is vaak niet wat iedereen doet die net als jij niet voldoende klanten heeft).
4. Zoek ondersteuning op marketing gebied. Er is zoveel te leren over marketing dat het jammer zou zijn als je het wiel zelf gaat uitvinden. Terwijl anderen al zoveel ervaring hebben opgedaan waar jij van kunt profiteren! Zoek een marketingcoach die je kan helpen om de stappen te zetten die nodig zijn. Of vorm samen met gelijkgestemde ondernemers een mastermindgroep, waarin jullie elkaar ondersteunen bij het ontwikkelen van je marketingactiviteiten.
Kortom: Om een bloeiend bedrijf te hebben met een gestage stroom klanten, is het belangrijk om marketing een prioriteit te maken. Zonder marketing mis je lijn in de activiteiten die je onderneemt om een wederzijds waardevolle relatie met je klanten op te bouwen. En dat kost je klanten, inkomen en werkplezier!
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Gast
Gast
Je bent je bedrijf gestart uit passie voor je vak. En je ging ervan uit dat je dus vooral je vak zou uitoefenen. Als orthopedagoog denk je dat je vooral bezig zult zijn met de diagnostiek en behandeling, als tekstschrijver dat je teksten voor klanten zult schrijven en als ontwerper wil je mooie dingen maken.
Je verwacht dat je het grootste deel van je tijd bezig zult zijn met het specifieke vak waar je van houdt. Met daarnaast misschien 10 procent tijd werkzaamheden in het kader van je de boekhouding en je website. Daarom concentreer je je er op om als vakspecialist nog beter te worden. Je leest vakliteratuur en volgt aanvullende cursussen of trainingen om de kwaliteit van je dienstverlening te waarborgen.
Zonder dat je het je bewust bent, werk je hiermee de groei van je bedrijf tegen. Je krijgt minder klanten dan je zou kunnen krijgen. Of niet het soort klanten waar je naar zoekt. Waardoor ondernemen een moeizame toestand blijft.
De kern van het probleem: je concentreert je op het verkeerde onderdeel van je bedrijf. En terwijl ik dit schrijf, ben ik me ervan bewust dat dit een opmerking is die je als professional eigenlijk niet wilt horen.
Realiseer je dat je als ondernemer een groot deel van je tijd ook marketeer zult moeten zijn. Klanten komen in de meeste gevallen niet spontaan op je af. Daar moet je iets voor doen.
Vermijd echter de twee valkuilen waar veel ondernemers instappen:
Valkuil 1: In de wilde weg allerlei activiteiten ontplooien om aan klanten te komen. Dit kost meestal meer tijd en geld dan het je aan inkomsten oplevert. Voor je het weet zit je drie keer in de week op een netwerkbijeenkomst of adverteer je je een slag in de rondte. Met regelmatig teleurstellende resultaten. Wat je nodig hebt, is een systematische en bij jouw bedrijf passende manier van marketing bedrijven!
Valkuil 2: denken dat jij en/of je bedrijf niet geschikt zijn voor marketing. De term marketing heeft voor veel mensen een TellSell-achtige bijsmaakt. Waardoor je misschien dingen denkt zoals: "mijn dienst of product is niet commercieel dus leent het zich niet voor marketing", "marketing kost me teveel tijd", "ik ben geen marketing type" of "als mensen niet spontaan op me afkomen, dan zijn het niet de juiste klanten". Dit zijn gedachten die je belemmeren om van je bedrijf een succes te maken. En misschien nog belangrijker: heel veel mensen missen nu de kans om door jou geholpen te worden. Puur en alleen omdat ze niet weten dat je er bent en niet écht snappen wat je voor hen kan doen.
Deze valkuilen kun je vermijden met de volgende vier tips:
1. Stap over je vooroordelen met betrekking tot marketing heen. Realiseer je dat TellSell een specifieke, bijna manipulerende verkooptechniek gebruikt. Terwijl marketing gaat over veel meer. Niet voor niets hebben veel grote bedrijven twee verschillende afdelingen voor sales en voor marketing. Marketing gaat veel meer over:
• het je concentreren op de behoeften van je (potentiële) klanten
• je aanbod zo inrichten dat het voor klanten zo makkelijk mogelijk wordt om van je dienstverlening gebruik te maken
• het inrichten van een systematische werkwijze om te communiceren met potentiële klanten, op een manier die past bij jou en je dienst/product.
Kortom: marketing gaat over het opbouwen van een relatie met (potentiële) klanten, niet over manipuleren.
2. Maak marketing je hoogste prioriteit. Misschien niet voor altijd, maar op zijn minst voor de komende zes maanden. Reserveer een vaste hoeveelheid tijd in je agenda om te werken aan je relatie met (potentiële) klanten.
3. Pak je marketing systematisch aan. Het scheelt je handen vol tijd en geld als je niet in de wilde weg allerlei marketingactiviteiten ontplooit. Weet waarom je een relatie met klanten wilt opbouwen, wat je doet, hoe je het doet en hoe vaak. En volg daarbij bij voorkeur een aanpak die zich bewezen heeft. Doe na wat je succesvolle ondernemers op dit gebied ziet doen (en dat is vaak niet wat iedereen doet die net als jij niet voldoende klanten heeft).
4. Zoek ondersteuning op marketing gebied. Er is zoveel te leren over marketing dat het jammer zou zijn als je het wiel zelf gaat uitvinden. Terwijl anderen al zoveel ervaring hebben opgedaan waar jij van kunt profiteren! Zoek een marketingcoach die je kan helpen om de stappen te zetten die nodig zijn. Of vorm samen met gelijkgestemde ondernemers een mastermindgroep, waarin jullie elkaar ondersteunen bij het ontwikkelen van je marketingactiviteiten.
Kortom: Om een bloeiend bedrijf te hebben met een gestage stroom klanten, is het belangrijk om marketing een prioriteit te maken. Zonder marketing mis je lijn in de activiteiten die je onderneemt om een wederzijds waardevolle relatie met je klanten op te bouwen. En dat kost je klanten, inkomen en werkplezier!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/22604-2-valkuilen-bij-ondernemen-en-hoe-ze-te-vermijden/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag