• 0

BV verkopen om faillissement te voorkomen

Ik verkeer met mijn BV in ernstige financiële problemen, en als ik niets doe lijkt een faillissement onafwendbaar.

 

Nu ben ik, op advies van een bekende, in contact gekomen met een organisatie die mijn bedrijf, inclusief alle lusten en lasten, over kan nemen. Ik verkrijg een volledige vrijwaring van de notaris en er wordt decharge verleend.

 

Heeft iemand ervaring met een dergelijke oplossing, en wat kunnen de "haken en ogen" zijn?

 

Met vriendelijke groet,

 

R

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Naar ik aanneem, bent u tot deze conclusie gekomen naar aanleiding van uw inzicht in actuele vorderingen jegens uw bedrijf en mogelijk overige kortlopende en langlopende verplichtingen.

 

U dient terdege te beseffen dat wanneer u willens en wetens op zulks een wijze de belangen van uw crediteuren en andere belanghebbenden schaadt, u in hoge mate strafbaar bent en op basis daarvan in privé vervolgd en aansprakelijk gesteld kunt worden (faillissementspauliana en bestuurlijke aansprakelijkheid wegens mis-management). Als gevolg daarvan is het zeer goed mogelijk dat door diverse partijen op korte termijn beslag wordt gelegd op uw bezittingen en alle vormen van tegoeden, zowel zakelijk als in privé. U bent dan niet van een probleem af, u heeft er door eigen toedoen een veel groter probleem bij gekregen.

 

U zult vervolgens het tegenovergestelde aannemelijk moeten maken, namelijk door aan te tonen dat u door uw kundig en verantwoordelijk optreden deze zaken naar beste kunnen juist heeft trachten te voorkomen. Tegen die tijd zal het lastig worden daartoe passende juridische bijstand te vinden, indien op voorhand niet zeker is dat deze daadwerkelijk door u vergoed kan worden.

 

In uw situatie is er naar mijn mening slechts één optie wanneer u echt geen oplossingen meer ziet, namelijk het in ieder geval benaderen van de preferente crediteuren voor een adequate of tenminste onder de omstandigheden beste oplossing. Daaronder vallen ten eerste de salaris- en pensioengerechtigden (ook ZZP'ers) en de fiscus. Denk daarbij met name aan pensioenreserveringen, af te dragen sociale premies op arbeidslonen en aan verschuldigde BTW. Vervolgens kunt u proberen de afspraken met banken en andere financiële instellingen naar beste kunnen af te handelen. U zult deze in ieder geval tijdig in kennis moeten stellen van uw situatie en goede voornemens. Het is goed om van elke individuele belangghebbende zelf eerst nauwkeurig vast te stellen wat diens belang precies is, zodat u goed kan communiceren dat u dit belang begrijpt en daarnaar tracht te handelen.

 

Belangen van uw niet-preferente crediteuren kunnen ook in uw voordeel werken en misschien wel een deel van uw oplossing vormen als u de vraag bewust andersom stelt. Wie van hen heeft het grootste belang bij mijn continuïteit? Probeer daar als eerste creatief mee om te gaan, vooral omdat hier spake is van een gezamenlijk belang. In zo'n geval is er doorgaans ook de hoogste kans op welwillendheid. Bij partijen met een negatieve stemming is het lastiger om resultaat te behalen.

 

Bijvoorbeeld: U huurt een duur kantoor- of winkelpand en de huur maakt daardoor substantieel onderdeel van uw vaste lasten uit. De hoogte van de huur lijkt u een blok aan uw been en de resterende looptijd van de overeenkomst is aanzienlijk. U wilt of kunt geen budget vrijmaken om (een deel van) uw overeenkomst af te kopen. Heeft een verhuurder dan belang bij uw faillisement in tijden dat de vraag uitzonderlijk laag is en huurprijzen zwaar onder druk staan? De verhuurder zal wellicht terrecht rekening houden met langdurige leegstand en daarna een fors lagere opbrengst. Schat in dit geval dus eerst het belang van de verhuurder goed in, door een nauwkeurige bepaling van zijn te verwachten omzetverlies wegens leegstand en lagere huurprijs, vermeerderd met zijn omzetverlies door oninbare vorderingen jegens u. U heeft nu zelf vanuit een vermeende zwakke positie een sterke onderhandelingspositie gecreëerd.

 

Probeer vervolgens een regeling met uw verhuurder te maken die voor beide partijen het meest voordelig is. Wellicht dat u hierin slaagt en dat u andere belanghebbenden daarna meer te bieden heeft, waardoor uw onderhandelingspositie sterker wordt en de kans groter is dat u bij hen soortgelijke resultaten kan behalen. Indien het u lukt om op die wijze de belangrijkstee niet-preferente schuldeisers tevreden te krijgen, kunt u flink vooruitgang boeken. Door slim te handelen, kunt u zo wellicht ook een groot deel van alle problemen met preferente schuldeisers oplossen of naar de toekomst verplaatsen, zodat u misschien weer even op adem kunt komen en de kans op continuïteit van uw bedrijf groter wordt.

 

Denkt u er echter vooral al vroegtijdig aan dat u vanuit juridisch oogpunt zo weinig mogelijk zaken verweten moeten kunnen worden. Zorg dus dat u ter zake niet alleen uw eigen algemene voorwaarden, maar in het bijzonder ook de betreffende individuele overeenkomsten met deze belanghebbenden goed bestudeert, begrijpt en daar naar beste kunnen naar handelt. Vergeet vooral ook in dat kader niet de voorwaarden waarnaar in overeenkomsten verwezen wordt, zoals algemene voorwaarden en verkoop- en leveringsvoorwaarden. Belangrijk hierbij is de begripsvorming over momenten van ontstaan van vorderingen of overdracht van eigendommen en de voorwaarden waaronder dat plaats vindt. U zult niet de eerste zijn die onverhoopt en onbedoeld verduistering ten laste gelegd wordt, of dat nu terecht kan zijn of niet.

 

Vaak zijn in contracten op het oog echte "wurg-afspraken" opgenomen over het niet nakomen in een dagelijkse omstandigheid of juist bij (naderende) faillissementssituatie. In het geval dat dit strijdig is met het Nederlandse recht, worden deze als onwettig of onredelijk bezwarend geacht. Het zal u daarbij kunnen helpen indien u ervoor zorgt dat er sprake is van aantoonbaar goed leiderschap en goed ondernemerschap. In zulke gevallen kunnen zulke nadelige contractvoorwaarden zelfs in uw voordeel werken.

 

Bevestig ten minste alle afspraken met partijen schriftelijk, maak gespreksverslagen, bevestig alle overeengekomen oplossingen schriftelijk en neem alle goedbedoelde handelingen die u doet op in een eigen dossier, waarmee u later kunt aantonen dat u uw uiterste best heeft gedaan de zaken tot een goed einde te brengen.

 

Laat u zo mogelijk nu al met dit doel voor ogen door een jurist bijstaan. Indien u beschikt over een rechtsbijstandsverzekering, bestudeer dan de polisvoorwaarden en zorg in ieder geval dat de premies vooruitbetaald zijn als u denkt daar nog gebruik van te willen maken. Aan het juridisch loket kunt u wellicht een heleboel te weten komen. Ga na bij welke juristen en andere adviseurs u vervolgens kosteloos of tegen een geringe vergoeding een zogenaamd "intake-gesprek" kunt krijgen. Wanneer u daar de juiste vragen stelt, kunt u informatie opdoen die zeer verhelderend kan werken en waardevol kan blijken. Vooruitlopend daarop kunt u ook een specialist bij de Kamer van Koophandel raadplegen.

 

Een naderend faillissement behoeft op zichzelf helemaal niet zo bezwaarlijk te zijn, indien u voor uzelf vaststelt dat u aan alle kanten uw best doet om voor tenminste de belangrijkste partijen het beste er uit te halen. Dat kan u na afloop ook de bijbehorende schuldgevoelens besparen. Op die manier kunt u er tevens op een positieve wijze een leerzame ervaring van maken. U kunt dan later altijd tegen uzelf en tegen anderen volmondig zeggen dat u de zaken fatsoenlijk en zo goed mogelijk heeft afgerond, en daarin wellicht de trots en de kracht vinden om vol goede moed aan iets nieuws te beginnen.

 

 

Alexander Luken

Interim manager

Link naar reactie
  • 0

Een naderend faillissement behoeft op zichzelf helemaal niet zo bezwaarlijk te zijn, indien u voor uzelf vaststelt dat u aan alle kanten uw best doet om voor tenminste de belangrijkste partijen het beste er uit te halen. Dat kan u na afloop ook de bijbehorende schuldgevoelens besparen. Op die manier kunt u er tevens op een positieve een leerzame ervaring van maken. U kunt dan later altijd tegen uzelf en tegen anderen volmondig zeggen dat u de zaken fatsoenlijk en zo goed mogelijk heeft afgerond, en daarin wellicht de trots en de kracht in vinden om vol goede moed aan iets nieuws te beginnen.

 

Het beste advies, hart-onder-de-riemen-stekende opmerking, sinds maanden voor alle ondernemers in dit soort situatie !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.