• 0

Bank afkopen of alle schuldeisers afkopen

We hadden een fietsenzaak en ik heb nu nog een bedrijf in de reclamebranche. De bank heeft onze winkel gesloten halverwege vorig jaar en begin dit jaar winkelpand en onze prive woning geveild. De handelsvoorraad is in overleg met de bank teruggegeven aan de leveranciers tegen finale kwijting. We hadden in 2007 een BBz krediet gekregen maar heeft heeft niet mogen baten. Nu nog enorme belastingschuld, BBZ schuld en andere schulden zoals energiemaatschappij, MKB adviseurs die het bedrijf wel zouden verkopen en dit niet hebben gedaan maar wel 7500 euro factureren enz. Al met al wel een 2,5 ton schuld. De bank heeft onze woning verkocht en heeft daar uiteindelijk 375,- euro uit kunnen halen. De overige opbrengst ging naar de 1e en 2e hypotheekhouder. De bank kon doordat ze alles hadden uitgewonnen wel een staatsgarantie claimen. Vlak voordat ze onze woning gingen veilen hebben ze conservatoir beslag gelegd op al onze levensverzekeringen. Een bedrag van iets meer dan 30.000 euro. Onlangs hebben wij een overeenkomst met de bank getekent dat zij die 30.000 euro wel mochten hebben tegen finale kwijting. Dat wouden ze niet. Wel beloofden ze om nooit meer in te vorderen tenzij wij binnen 5 jaar meer dan 30.000 euro bruto gingen verdienen of als wij failliet zouden gaan.

Nu gaat begin oktober de belastingdienst boeken onderzoek doen. Dan loop ik dus het risico dat we failliet worden verklaard. Kan de curator dat bedrag van 30.000 euro nog terugvorderen van de bank, en zo ja hoe lang na het uitbetalen kan dat? Kunnen wij daar dan nog via de rechter de schuldeisers een akkoord tegen finale kwijting voor aanbieden of is dit veel te weinig en gaat dit hele bedrag op aan de curator? Ik ben hard bezig om de gehele boekhouding bij te werken voor de boekencontrole. Dus als die curator komt is die administratie helemaal bij en is alles beschikbaar. Hoe lang duurt dan zoiets? Van mijn reclamebureau kunnen wij gewoon leven. Mijn man heeft omdat hij nog een half jaar gewerkt heeft ook nog een ww uitkering van ongeveer 850 euro per maand.

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat een verhaal joh, sterkte met alles in ieder geval...

 

Het volgende begrijp ik even niet :

 

Onlangs hebben wij een overeenkomst met de bank getekent dat zij die 30.000 euro wel mochten hebben tegen finale kwijting. Dat wouden ze niet. Wel beloofden ze om nooit meer in te vorderen tenzij wij binnen 5 jaar meer dan 30.000 euro bruto gingen verdienen of als wij failliet zouden gaan.

 

Je zegt eerst dat er een overeenkomst is getekend, maar daarna weer dat de bank dit niet wilde.... Is tegenstrijdig.

 

En het tweede deel behoeft ook enige uitleg denk ik.

De bank beloofd nooit meer in te vorderen, wanneer jullie 30.000 verdienen ?? Welke bank stelt dit nu voor ?

 

Sterkte,

Marcel

 

PS. Zet zo tussendoor eens een [ENTER] tussen je regels. Zal een stuk makkelijker lezen.... ;)

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou de Belastingdienst jullie faillissement aanvragen? Heb je verzocht om (gedeeltelijke) kwijtschelding dan wel een betalingsregeling?

 

Kun je het reclameburo buiten een eventueel faillissement houden?

 

Het lijkt me niet dat de curator het bedrag van € 30k nog kan terugvorderen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er ook erg lang naar moeten zoeken toentertijd, dus hierbij de links waar odeon op doelt :

Kwijtschelding bedrijven :

 

http://www.belastingdienst.nl/download/661.html

 

En mocht je een eenmanszaak of vof hebben gehad, dien je ook het kwijtscheldingsformulier particulieren in te dienen :

 

http://www.belastingdienst.nl/download/725.html

 

Let wel : In eerste instantie verleent de BD geen uitstel of kwijtschelding, zeker niet aan ondernemingen. Maar deze formulieren zijn er niet voor niets, en heb je in ieder geval iets om mee rond de tafel te kunnen gaan zitten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De bank had net voor de veiling conservatoir beslag gelegd op de levensverzekeringen. Dit was eind februari. Toen volgde er een dagvaarding voor een zitting bij de rechtbank (meer dan 5000 euro).

 

Toen hebben wij een voorstel gedaan dat ze die 30.000 wel mochten hebben als ze akkoord gingen met finale kwijting. Immers de tijd drong want als iemand van de schuldeisers (w.o. de belastingdienst die dan alles zou krijgen) ons failliet zou verklaren dan ging dat enige kapitaal wat we nog hadden in de boedel en waarschijnlijk rechtstreeks naar de belastingdienst als preferente schuldeiser. Dan had de bank helemaal niets.

 

Dus die gingen akkoord met uitbetaling aan hun waarna zij niet meer zouden invorderen als aan de volgende voorwaarden van de overeenkomst wordt voldaan:

 

- we mogen de komende 5 jaar niet failliet worden verklaard of in surseance komen

- we mogen niet meer dan 30.000 euro bruto verdienen

- we moeten die 30.000 van die levensverzekeringen aan hun overmaken

 

Voldoen we in die 5 jaar niet aan die voorwaarden, dus o.a. wel meer dan 30.000 verdienen dan gaan ze alsnog invorderen voor de rest van ons leven... dus beslagen en toestanden ...

 

Nou dacht ik, als we dan toch straks, na de belastingcontrole, failliet worden verklaard, gaat dan die curator die 30.000 terughalen bij de bank. Volgens mij kunnen ze dat namelijk. En kunnen we dan alsnog een crediteurenakkoord aanbieden.

 

We wouden destijds met die 30.000 dat ook doen via Zuidweg, maar het bedrag kwam pas vrij nadat de woning geveild was. Zat namelijk pandrecht op aan de 1e / 2e hypotheekhouder, die verviel als de 1e en 2e hypotheekhouder uitbetaald was. En dat was pas bij de veiling. Alleen een paar dagen voor de veiling had de bank al conservatori beslag gelegd. Dus dat ging niet door. Overigens moest ik voor Zuidweg ook 7000 euro hebben en dat moest ook nog uit die pot van 30.000 komen.

 

Alvast bedankt voor de info over kwijtschelding. Had ik nog niet eerder over gehoord. Ga ik nadat de boekhouding op orde is direct mee aan de slag.

Link naar reactie
  • 0

Als ik het verhaal zo lees, zie ik bijna geen echte gekke zaken voorbijkomen.

 

Bank wint zekerheden uit, ziet dat er nog een polis met waarde is,legt conservatoir beslag en start procedure op. Deze mogelijkheid heeft iedere schuldeiser.

Procedure wordt stilgelegd, met bank overeenstemming overdracht, waarde polis onder voorwaarden. O.A. bij een faillissement kan bank restant schuld weer inbrengen en trachten iets binnen te harken! Voorwaarden zijn voor mij discutabel, maar je bent ermee akkoord gegaan.

Beter geweest zou zijn die procedure in te gaan om hard te maken dat die 30.000 hard nodig waren om met overige schuldeisers een deal te kunnen sluiten.

 

Op dit moment 250.000 aan verplichtingen, waarvan waarschijnlijk fiscus de grootste en deze gaat boekenonderzoek doen om mogelijke “ongerechtigheidjes”op te sporen ? de rest wat kleinere schuldeisers

 

Vraag : kan bij faillissement die 30.000 van de bank teruggevorderd worden ? Dat zal wellicht lastig worden, maar indien op het moment van beslag/overdragen voor alle partijen duidelijk was dat faillissement nakende was, dan heeft mogelijke curator straks naar mijn idee wel een punt.

 

Wat nog belangrijker is: (ik moet nu een aantal aannames doen) Die fietsenzaak is denk ik een eenmanszaak op naam van je man, mogelijk een v.o.f. Deze staat op het randje van faillissement.

 

Je zegt zelf inkomen te genereren uit een reclamebureau, ook een eenmanszaak ? op jouw naam ?

 

Stel dat een van de schuldeisers fietsenzaak faillissement aanvraagt, dit fenomeen heeft dan ook invloed in de privésfeer, dus ook op jouw reclamebureau. Of het moet zo zijn dat er sprake is van huwelijkse voorwaarden en conform dat regime ook “geleefd is geworden”.

 

Tot slot: Zuidweg is gewoon een commercieel bedrijf waar de schoorsteen ook moet roken, dus facturen stuurt. Indien er geen mogelijkheden zijn om die te voldoen, kan in geval bij Zuidweg de Gemeente bijspringen, maar dan moet de cliënt dat daar wel zelf aanvragen

Dus daar is helemaal niets mis mee hoor!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.