• 0

Miljoenennota 2010

Goedemorgen allemaal,

 

Ik heb net een notitie gelezen over de miljoenennota 2010 en alle fiscale maatregelen die het belastingpakket 2010 bevat.

 

De volgende maatregelen zijn naar mijn idee interessant voor MKB:

 

* Verlening willekeurige afschrijving

* Nulemissieauto's en zeer zuinige auto's (denk niet dat veel mensen hiervoor in aanmerkingen zouden kunnen komen maar goed)

*BPM heffing op basis van CO2 uitstoot

*Nieuwe werkkostenregeling die de vrije vergoedingen en verstrekkingen vervangt

*Uniformering van het loonbegrip

* Tariefsmaatregelen voor schilderen en stukadoren

*MKB winstvrijstelling

* Zelfstandigen en Investeringsaftrek

* Uitbreiding afdrachtsvermindering onderwijs

 

Ik ben benieuwd wat jullie van het belastingplan 2010 vinden?

 

Groet,

 

Osman

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Joost,

 

ik ben het helemaal met je eens. Maar eerlijk gezegd vind ik de maatregelen wel magertjes! Nieuwe en bestaande ondernemers stimuleren is naar mijn idee altijd goed voor de economie, vooral tijdens crisis. Werklozen kunnen i.p.v. de WW uitkering vol enthousiasme hun eigen bedrijf beginnen. Goed begeleiding is natuurlijk van cruciaal belang, dus de administratiekantoren spelen hier een belangrijk rol in.

 

Groet,

 

Osman

Link naar reactie
  • 0

Qcredits wordt uitgebreid?

 

Wel triest eigenlijk dat leningen aan startende ondernermers tegen een fors tarief (en een beetje begeleiding) tot de hoofdpunten van het economische beleid worden gerekend... Het gaat om max 35kk... Een bedrag dat een paar maanden geleden in een vloek en een zucht naar ieder groot bedrijf werd gesmeten dat even zielig keek. Wel fijn dat Qredits natuurlijk blijft bestaan.

 

- Volgend jaar worden ongeveer duizend microkredieten verstrekt voor beginnende ondernemers. Zij kunnen een lening krijgen van ten hoogste 35.000 euro en daarnaast coaching.

http://www.nuzakelijk.nl/prinsjesdag-2009/2082625/hoofdpunten-begroting-economische-zaken.html

Link naar reactie
  • 0

*Uniformering van het loonbegrip

 

Ik heb hier een stukje uitgelicht, uiteraard op mijn vakgebied ;D Deze uniformering maakt deel uit van een "forse vermindering administratieve lasten" zoals het ministerie dat noemt en "er is sprake van een administratieve lastenreductie van € 380 miljoen"

 

Tot deze lastenvermindering wordt gerekend:

 

[*] De verplichte inkomensafhankelijke bijdrage ZVW komt te vervallen. Daarvoor komt in de plaats de ZVW werkgeversheffing die geen eigen premiegrens meer heeft maar meeloopt met de premiegrens voor de werknemersverzekeringen;

[*] Doordat de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW wordt vervangen door een ZVW werkgeversheffing verdwijnt ook de ingewikkelde teruggave van teveel betaalde ZVW premie bij meerdere dienstbetrekkingen;

[*] Het werknemersdeel WW-premie wordt helemaal afgeschaft en komt dus niet meer voor in de loonadministratie;

[*] Geen verschil meer tussen de loonheffing en premieheffing over bijtelling privegebruik auto en levensloopinleg en -opname;

[*] De franchise WW wordt afgeschaft. Voor de WW-premie hoeven hierdoor geen aparte gegevens meer bijgehouden te worden.

 

Klinkt allemaal heel mooi, maar ik zie nog niet zoveel verschil.

 

Punt 1 is een verschuiving en had als grondslag sv loon -/- ww awf premie wn deel (dit wordt afgeschaft, zie punt 3) het is dus logisch dat je deze moet gaan aanpassen, en waarom dan niet gelijk scharen aan de overige werknemerspremies;

Punt 2 is voornamelijk gemak voor de belastingdienst die dit berekende en dan vervolgens het teveel betaalde bedrag aan de werkgever kenbaar maakte en ook op rekening van de werkgever stortte;

Punt 3 is erg nobel, maar stond deze premie voor 2009 wat betreft werknemer deel niet al op 0% ??? ja verrek.

Punt 4 spreekt voor zich, geen op of aanmerkingen voor nu;

punt 5 dit was de enige premie waar nog een franchise op geheven werd, hierdoor vervalt kolom 11 van de verzamelloonstaat, jipie.

 

Zoals je ziet allemaal verbeteringen waar de werkgever tot en met dit jaar dagelijks mee te maken heeft. Ik zie dit gewoon als een lastenverlichting aan overheidszijde omdat de werkgever het verschil toch niet gaat zien.

 

Budgettair: "de maatregelen in dit wetsvoorstel zijn budgettair neutraal voor de schatkist en lastenneutraal voor burgers en bedrijfsleven." Dan vraag ik mezelf weer af hoe kan je 380 miljoen besparen als iets lastenneutraal is???

 

De loonstrook wordt eenvoudiger: nu staat er op een loonstrook bruto loon, ZVW bijdrage eventueel pensioenpremie en Loonheffingen.

 

Dat zijn in principe 4 loonregels (eigenlijk 5 want je vergoed de ZVW premie eerst (voor berekening loonheffingen) en daarna houdt je hem weer in.

 

Nu worden dat er 3, bruto loon, eventueel pensioen (ja ook Sociale fondsen) en loonheffingen (of wat ze er voor term aan gaan geven).

 

Ik vraag me af of de werknemer dat gaat merken, ze gaan er niet meer op verdienen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.