• 0

Kunt u medio 2011 IPv6 en IPv4inschakelen in uw netwerk?

Kunt u goed advies waarderen?

Helaas is de verplichte komst van IPv6 in 2011 niet voor elke ondernemer een "appeltje eitje" verhaal.

Iedereen die een internetverbinding wil of heeft krijgt er in ieder geval na 2011 mee te maken, of je nou wilt of niet.

De huidige internet adressen in IPv4 vorm raken gewoonweg op, er zijn er niet meer en we kunnen er ook niet meer maken, punt!!!

 

Het is een vaak gehoorde kreet dat dit wel door de Internet service providers zal worden opgelost, en dat is helaas maar de halve waarheid. Internet service Providers stoppen namelijk bij u aan de voordeur, daar leverenzijn namelijk hun transport dienst (XDSL, FTTH) af en misschien nog een router met eenvoudige firewall maar daar houd het dan wel mee op. Een Internet provider heeft geen bemoeienis met uw internet netwerk, en maar goed ook.

 

Nu kunnen we naar hartelust intern in het netwerk (intranet) zelf zaken inrichten (voor internet niet openlijk publiek toegangklijke netwerken) deze beginnen altijd met 10.x.x.x, 172.16.x.x, of 192.168.x.x als IPv4 adres.

Bij IPv6 maakt u gebruik van publiek toegangklijke IP adressen die over de gehele wereld uniek zijn voor uw computer/machine/printer etc...

 

Daarom doet u er verstandig aan om u voor te laten lichten waarom IPv6 voor u complicaties kan opleveren als u te lang afwacht. Wat denkt u van uw bedrijfs-software , en daarmee bedoelen we niet Microsoft Office vanaf 2003 of Adobe, of SAP (grootbedrijf) maar uw financieel logistieke software waarmee u wellicht ook koppelingen hebgt met uw internetwinkel (al dan niet aonder tussenkomst van derden). Ook zij zullen te maken krijgen met deze uitdaging en niet veel later dan 2011. Kortom een goed ondernemer heeft aan een woord genoeg en laat zich door een betrouwbare bron inlichten.

 

Rare jongens die Afrikanen:

 

Waren we maar Afrikaan, dan zaten we niet met dit IPv4 probleem. Uit cijfers van het ICANN blijkt dat Afrika naar verhouding de meeste nieuwe IPv6-aansluitingen telt. Meer dan een vijfde van de nieuwe internetaansluitingen in Afrika heeft een IPv6-prefix. Het aantal internetaansluitingen ligt in Afrika natuurlijk een pak lager dan bij ons. Maar het stijgt wel in rap tempo. De Afrikaanse ISP’s kiezen direct voor de nieuwste technologie.

 

IPv6 kun je dus zien als een eerder conservatieve uitbreiding van IPv4.

De belangrijkste vernieuwing is natuurlijk de adresseringsruimte: 128 bits in plaats van 32, of 16 bytes in plaats van 4. Daarmee kunnen we maar liefst 3,4*1038 (3,4 * 1038) adressen toewijzen! Het juiste aantal adressen, als je dat wil weten, is:

 

340.282.366.920.938.463.463.374.607.431.768.211.456

 

Waarom kopen wij niet alleen maar IPv6 certified equipment? als je de aanbiedingen mag geloven is er wel heel veel animo om de “oude” IPv4 apparatuur aan de man te brengen. M.a.w. , klant let op, IPv6 is geen vraag of, maar van wanneer het komt, en de uitkomst is al vastgesteld eind 2011 wordt er overgeschakeld.

Ook al geeft men alle niet “slim”ingezette publieke IPv4 adressen terug en wint men 2 miljard adressen, dan nog gaat dat niet gebeuren, IPv6 is er voor de aankomende 100 jaar. let maar op…..ik heb u in ieder geval op tijd geinformeerd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Sjemig, wat een doffe ellende allemaal ;)

 

Nou vooruit, in een paar zinnen samengevat: Aanbieders van internetdiensten hebben er alle belang bij dat jij klant blijft. Dus jouw IPv4 zaakjes blijven gewoon draaien. Nog jaren. (In stand houden van IPv4 kost immers geen brood. Het staat er al) Het wordt pas spannend als je nieuwe diensten gaat bedenken en afnemen die op uitsluitend op IPv6 kunnen draaien. En dan is een IPv4-6 tunneltje door de hoster gauw gelegd.

 

Al met al verandert er voor de soho gebruiker helemaal niets.

 

PS. Het laatste IPv4 blok is zojuist uitgegeven. Dus de internet aanbieders moeten uit hun voorraad putten, en krijgen geen nieuwe IPv4 adressen meer. Dat wordt niet slapen vannacht ;)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De laatste ip blokken zijn uitgegeven aan de regional internet registries, die hebben nu alle vijf een nieuw blok gekregen en daarna zijn ze op.

 

Wat me verbaast is dat geen enkele leverancier van routers of modems tijdig apparaten heeft geleverd die IPv6 aankunnen, als we de afgelopen vijf jaar modems en routers hadden gekocht die vanzelf al ipv6 ondersteunen was het niet moeilijk geweest. maar je kunt die dingen nog maar amper kopen, de meeste apparaten die je nu koopt ondersteunen geen ipv6. Dus wat kun je als particulier of kleine ondernemer doen? xs4all heeft ipv6 maar ik heb geen firewall/router die dat ondersteunt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De laatste ip blokken zijn uitgegeven aan de regional internet registries, die hebben nu alle vijf een nieuw blok gekregen en daarna zijn ze op.

 

Wat me verbaast is dat geen enkele leverancier van routers of modems tijdig apparaten heeft geleverd die IPv6 aankunnen, als we de afgelopen vijf jaar modems en routers hadden gekocht die vanzelf al ipv6 ondersteunen was het niet moeilijk geweest. maar je kunt die dingen nog maar amper kopen, de meeste apparaten die je nu koopt ondersteunen geen ipv6. Dus wat kun je als particulier of kleine ondernemer doen? xs4all heeft ipv6 maar ik heb geen firewall/router die dat ondersteunt.

 

 

Goede handel toch, straks willen we allemaal een nieuwe router ;)

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb Online als provider, maar zij leveren nog geen ipv6. Nu heb ik ipv6 tunnel via Hurricane Electric. Met een m0n0wall firewall zet ik via de Online verbinding een ipv6 tunnel op, op het lokale netwerk heb ik nu ook native ipv6.

 

Mijn website staat nog bij Versio. Ik had gevraagd of ze ipv6 kunnen leveren, maar dat gingen ze niet doen voor 1 klant. Het was teveel werk om alle software aan te passen voor ipv6.

 

Volgens mij maken de meeste zich totaal niet druk om en hebben ze weinig besef over de impact cq kennis van ipv6. Ik denk dat dit menig IT bedrijf en provider hun zal nekken cq klanten zal kosten.

Link naar reactie
  • 0

Toch intrigerend als je ziet dat TS hier hele verhalen begint te tikken om 'm vervolgens nergens meer terug te zien ???

Ik snap zijn beweegredenen dan ook niet om dit topic ooit te starten en er vol goede moed allerlei verhalen neer te zetten........

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.