• 0

Levensvatbaarheid Bedrijf

Allereerst wil ik aangeven dat al actief ben op dit forum maar onder een andere naam dit bericht plaats, gezien het feit dat de kans groot is dat mijn klanten meelezen.

 

Ik ben al jaren ondernemer en heb altijd al mijn energie en geld in mijn bedrijf gestoken. Door mij alleen bezig te houden met mijn bedrijf heb ik altijd genoegen genomen met een minimaal inkomen.

Er zijn ook vooral in het begin een aantal jaren geweest waarin ik verlies draaide. Door een goede administratie te voeren wist ik altijd er voor te zorgen dan ik weinig tot geen winst maakte. Ik stak het geld dat ik verdiende meteen weer in het bedrijf.

 

Inmiddels woon ik samen en zorgt mijn partner voor ons inkomen, waardoor er nog meer geld in het bedrij gestoken kan worden.

 

Nu komt het probleem. De belastingdienst zegt dat mijn bedrijf niet levensvatbaar is. Dit terwijl de waarde van het bedrijf steeds verder toeneemt, er personeel betaald krijgt en de omzet steeds verder stijgt.

 

Wat is nu een slimme zet? Moet ik gewoon mijn geld niet meer uitgeven en winst gaan maken en hierover belasting gaan betalen? OF ligt het nog veel gecompiseerder. Ik heb heel snel een gesprek met mijn boekhouder. Maar de belastingdienst wil een reactie binnen 14 dagen. Ik kreeg vandaag de brief binnen met een dagtekening van 10-09-2009.

Ik heb dus nog een paar dagen, maar ben bang dat ik er niet rustig van kan slapen.

 

Ik wil even benadrukken dat ik dus nooit gesjoemeld heb met zwart geld verdienen of dat ik op een andere manier dingen heb gedaan die in strijd zijn met de wet. (tenminste voorzover ik weet)

 

Wie helpt mij aan een goede nachtrust.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Letterlijk staat er:

 

In verband met de resultaten uit de onderneming moet wel gesproken worden over de toekomstige ontwikkelingen. Bij jarenlang geleden verliezen dient beoordeeld te worden of er nog wel sprake is van een bron van inkomen. HEt belang zit hem in de aftrekbaarheid van de verliezen. Wellicht dienen er afspraken te worden gemaakt.
Link naar reactie
  • 0

Dank je wel, dit was ook mijn voorstel naar mijn boekhouder toe, weet namelijk niet of het zomaar kan.

 

Mijn boekhouder kennende zitten we morgen al rond de tafel er is er om 16.00 een brief de deur uit. Ik verwacht niet dat we telaat zijn, maar meer addemruimte is natuurlijk altijd verstandig.

Link naar reactie
  • 0

Dit is een goede tip van Soultana.

 

De fiscus moet jou wel een redelijke termijn gunnen om te antwoorden. Vraag dus 3 weken extra voordat je reageert.

 

Ik begrijp uit jouw verhaal dat de onderneming al meerdere jaren verlies draait. De fiscus zal dan al snel roepen dat het geen onderneming is, omdat voor een onderneming geldt dat winst beoogd is en redelijkerwijs te verwachten moet zijn. Als dat na drie jaar verliezen niet zo is, dan wordt het lastig om dat beeld te doorbreken.

 

In jouw voordeel spreekt dat er personeel is en dat de resultaten stijgende zijn.

 

succs

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel, het personeel is alleen niet in vaste dienst, maar op oproepbasis, welke betaald worden via een payroll bedrijf. Dus ik ben bang dat de belasingdienst dit niet al sgoed argument ziet.

 

Maar zou het hele probleem opgel;ost zijn als we fiscaal gezien gewoon winst draaien? En hoeveel zou dat moeten zijn? IS een euro genoeg of moet het 12 x een fulltime salaris zijn? Of is er helemaal geen maatstaaf en ligt het aan het inzicht van de inspecteur?

Link naar reactie
  • 1

Hoi Anoniempje

 

Kenmerk van een onderneming is inderdaad dat deze het oogmerk heeft winst te maken en dat deze winst op termijn ook redelijkerwijs te verwachten is.

 

Je moet dus samen met je boekhouder een redelijk onderbouwd verhaal opzetten vanaf wanneer je winst denkt te maken.

 

Gezien het feit dat je personeel in dienst hebt en je omzet jaarlijks stijgt, moet er op termijn ook een winstverhaal uit komen, lijkt mij, maar ik ken het dossier natuurlijk niet.

 

Ik begrijp dat je naast je onderneming geen andere bron van inkomen hebt. Het verlies kan dus alleen verrekend worden met toekomstige winsten van je onderneming. Dus stel dat de fiscus zou besluiten je verliezen te schrappen, dan leidt je daardoor op korte termijn een beperkt fiscaal nadeel. Een nadeel zou bv kunnen zijn dat jullie gezamenlijk inkomen hoger wordt, waardoor je bepaalde toeslagen misloopt.

 

Op de lange termijn is het nadeel groter, op het moment dat je onderneming winst gaat maken. Je kunt dan geen verliezen meer verrekenen.

 

Probeer dus ,met een goed onderbouwd verhaal naar de fiscus te komen, vanaf wanneer je winst maakt en als ze dat niet accepteren, probeer het dan op een akkoordje te gooien dat de verliezen met terugwerkende kracht alsnog geaccepteerd worden op het moment dat je winst maakt.

 

Je moet in ieder geval niet je ondernemingsbeleid omgooien omwille van de fiscus. Ik denk dat je je drukker maakt dan nodig is.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeggen dat je toch niet voor niets een boekhouder hebt? ???

 

Het is beter om zo'n gesprek in te gaan samen met jouw boekhouder (ik ga er even vanuit dat hij kennis van belastingzaken heeft). Als je door investeringen in jouw onderneming verlies maakt, dan wil dat niet zeggen dat jouw onderneming redelijkerwijs geen bron van inkomen kan vormen.

 

Maak je in ieder geval niet te druk. Laat je geen mening ontlokken en zeg dat je het wilt overleggen met jouw boekhouder. Er staat altijd nog een bezwaarprocedure open.

 

Even voor de duidelijkheid: Mogelijk komen ze met een tussenoplossing om de verliezen te stallen. D.w.z. de verliezen worden niet verrekend met andere inkomsten (uit hetzelfde of andere jaren) tot het moment dat duidelijk is geworden dat de onderneming een bron van inkomen vormt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.