• 0

Eerste gesprek mbt tot aankoop horecapand

Hoi,

 

Ik ben nieuw op dit forum dus ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Joep Salemink, woon in Den Bosch en ben van plan een eetcafe over te nemen.

Mijn vraag is nu als volgt. Ik heb binnenkort een eerste orienterend gesprek met de verkopers van het eetcafe, Ik ken het eetcafe goed , maar natuurlijk alleen van de klantkant. Hebben jullie nog tips, van wat ik kan vragen over het bedrijf of zaken waar ik rekening mee moet houden. Informeren naar jaarcijfers, omzetgegevens en algemene bedrijfsinfo heb ik zelf al verzonnen. Misschien weten jullie nog iets. Alle reakties zijn meer dan welkom

 

Groeten

 

Joep

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Laat in ieder geval ook een externe accountant/deskundige (die bekend is met de horecabranche) naar de cijfers kijken en betrek hem ook bij de onderhandelingen over de verkoopprijs. Een goede adviseur verdient hij zich ruim terug.

 

Stel ook een ondernemersplan op en ga met banken praten over je financiële mogelijkheden.

 

Vraag je ook af waarom de huidige eigenaars hun zaak willen verkopen.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reakties!

 

Site van de KHB kende ik idd al, en ik heb ook al een afspraak met een adviseur van het IMK en met de ING (allebei na het eertse gesprek met de verkopers). Wat ik alleen wilde weten is wat ik nog aan de verkoper kan vragen zodat ik wat beter een goed en volledig ondernemingsplan kan schrijven en ook bij bv het IMK wat beter beslagen ten ijs kan komen (zeg je dat zo?).

Ook voor mijn eigen beeld zouden tips welkom zijn, bijvoorbeeld wat andere horecastarters zijn tegengekomen in hun start fase.

 

Nogmaals bedankt voor jullie reakties.

 

groeten

 

Joep

Link naar reactie
  • 0

Leuk dat je serieus hiermee bezig bent. Als je nog een eerste gesprek moet aangaan hoef je de ondernemer nog niet om alle details te vragen. Ik zou vooral positief, geïnteresseerd en zakelijk het gesprek ingaan. Vraag naar de belangrijkste zaken, die je hier al opnoemde. Goed dat je hierbij een branchedeskundige adviseur van het IMK te hulp roept. Dit zal je zeker van nut zijn, neem je deze niet mee naar je gesprekken met de ondernemer? Deze kan ook helpen met de waardebepaling van het bedrijf, het opstellen van een eigen ondernemingsplan en je financieringsaanvraag.

 

Een aantal vragen zijn denk ik nu voor je van belang. Jij gaat zelf de bedrijfsvoering op je nemen? Dan is het lijkt mij allereerst belangrijk om goed jouw eisen, voorkeuren en wensen voor ogen te hebben. Wat wil jij zelf: is dit het horecaconcept met de producten, dienstverlening, gastengroepen en omgeving waar jouw passie en ambitie ligt? Heb je voldoende tijd, energie en gelegenheid om hier de benodigde 200 % voor te gaan? Heb je kennis en ervaring van de branche en van ondernemerschap, zo niet hoe ga je je dat eigen maken? Beschik je over eigen middelen/zekerheden om in te brengen om een financiering rond te krijgen?

 

Wat is de achtergrond van de verkoop en wat is de precieze situatie: Waarom wil de huidige ondernemer zijn bedrijf verkopen? Wat gaat deze daarna doen (concurrentiebeding)? Welke vraagprijs hanteert deze, en waar is dit op gebaseerd? Hoe ziet de (lokale) markt eruit, wat is de marktpositie t.o.v. de concurrentie, hoe onderscheidt het bedrijf zich? Zijn er nog andere gegadigden? Is er een makelaar/adviseur betrokken van de kant van de verkoper? Welke termijn van verkoop heeft de ondernemer voro ogen? Wat wordt er verkocht, ook het pand? Waaruit bestaat de te verkopen inventaris? Welke voorraad zou je kunnen overnemen?

 

Ten aanzien van de huidige bedrijfsvoering: wat waren de behaalde rendementen (inzage in jaarrapporten)? Wat zijn de huidige huurvoorwaarden en hoe ziet een eventueel (nieuw) huurcontract eruit? Voldoet het pand aan alle wettelijke eisen t.a.v. milieu, hygiëne, geluid, enz.? Welke vergunningen zijn noodzakelijk en aanwezig? Wat zijn de over te nemen personeelsverplichtingen? Zijn er afnameverplichtingen of een kettingbeding bijvoorbeeld ten aanzien van een brouwerij of speelautomatenexploitant? Welke andere contracten/afspraken zijn van belang, bijvoorbeeld op gebied van leveranciers, lease, milieu (afval, vetput, e.d.), verzekeringen?

 

In elk geval veel succes gewenst! Met vriendelijke groet,

 

Paul

 

Link naar reactie
  • 1
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

In de horeca wordt qua overname ook een "good will" bedrag gevraagd. Alsof het zo moest zijn kreeg ik de nieuwsbrief TQL in mijn mailbox hierover en moest direct aan dit topic denken. Staat veel info over bedrijfsovername in.

 

Ook zal je heel wat vergunningen nodig hebben. Deze kun je tijdelijk (ca. 3 maanden) overnemen/gebruiken van de voorgaande eigenaar, maar zullen wel door jou zelf aangevraagd moeten worden.

Een stappenplan Horeca voor vergunningen e.d. is te vinden op Antwoord voor Bedrijven

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

@highio

Ja, in de overname zit ook het pand waar het bedrijf nu gevestigd is. Vraag is nog even of de (recent) verbouwde bovenwoning ook mee overgenomen wordt.

@paul

Ook bedankt voor de uitgebreide reaktie. Vooral de laatste alinea lijkt mij nuttig. Wat betreft het horecaconcept is het helemaal 'mijn tent' , ze voeren een mooie kaart, met mooie produkten, in een iets hoger marktsegment in een omgeving waar ik me absoluut thuis voel en de zaak ook past. Alleen het ondernemerschap is nieuw voor mij, ik krijg echter een jaar of twee de tijd om met de huidige eigenaren in te leren voordat de zaak definitief in mijn handen overgaat, en de huidige eigenaar met pensioen gaat. In die tijd hoop ik vooral mijn ondernemerseigenschappen te ontdekken en te verbeteren.

@Mikky

Ja, goodwill, daar had ik ook nog niet aan gedacht! En dat je vergunningen tijdelijk kon overnemen lijkt mij ook een handige tip.

Oh en Mikky, zou je zou vriendelijk kunnen zijn die link naar de nieuwsbrief van TQL opnieuw te posten. Als ik nu op de link klik opent mijn webbrowser mijn eigen live.nl box. Alvast bedankt.

 

Nogmaals iedereen bedankt! En als iemand nog iets weet of tips heeft, laat het maar weten!

 

Groeten

 

Joep

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe is je kennis in onderhandelen? Daar daait het immers om. Mensen onderschatten hoe waardevol onderhandelen is. Ik ben van mening dat alles begint en eindigt met onderhandelen. Jouw situatie komt elke dag voor bij miljoenen mensen. Mensen onderhandelen dagelijks: met collegas, met vrienden, met leveranciers, met familie etc. Helaas weten mensen niet hoe ze moeten onderhandelen en doen niet anders dan "shoot from the hips" met andere woorden, ze doen maar wat. Helaas is dit niet genoeg en komen mensen vaak ontevreden terug van een onderhandeling.

 

Ik adviseer je om eens contact te zoeken met iemand die je werkelijk kan helpen met datgene waar je wat aan hebt, het gesprek zelf. De kosten die je maakt, verdien je hoogwaarschijnlijk terug met het tekenen van het contract. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat je niet alle waarde uit deze deal haalt.

 

Mocht je meer vragen hebben dan mag je mij altijd een PM sturen

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.