• 0

Opdracht te laat uitgevoerd.

Het probleem waar ik het meeste tegen aan loop is het volgende:

Telkens geef ik zowel bedrijven als ZZP'ers opdrachten voor het produceren van metalen en kunststoffen onderdelen, software, tekeningen, webdesign enz en spreek met hun een opleverdatum af. Die wordt niet gehaald in veel gevallen. Ik heb er begrip voor dat zij het erg druk hebben ( Zelfs in deze tijden van economische crisis....) Grote klanten en opdrachten gaan voor. Hierdoor wordt ik erg benadeeld. Geen enkele deadline wordt zo meer gehaald. Resultaat: mijn klanten lopen weg. Ik ben hierdoor erg gedupeerd. Hoe kan je deze gang van zaken voorkomen resp. oplossen? Een korting bij niet tijdige oplevering heb ik ook wel eens geprobeerd. Echter dan haken de betreffende producenten vaak af en heb je ook nog geen prototype / product op tijd af. Weten andere Higherlevelaars hoe je zulke situaties kan voorkomen?

 

Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het klinkt alsof je nog niet de juiste/producent hebt ontmoet die wel op tijd kan leveren. Ik heb nu een order lopen via een Nederlands bedrijf voor productie in het Verre Oosten.

Buiten een extra veilige marge op de levertijd moet ik de artikelen voor 1 december leveren. De opdrachtgever geeft aan dat na die datum de goederen niet betaald worden.

 

Het risico is verlegd bij de producent en betaling van het product is na afloop. Wel moeten de verzendkosten per koerier vooruit betaald worden.

In dit geval dan de juiste producent gevonden waarmee ik een goede relatie aanga.

 

Succes,

Rick

 

 

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Paul,

 

Over wat voor levertermijnen heb je het? Gaat het over weken of maanden? En krijg je ruim vantevoren te horen dat het niet gaat lukken of pas op het laatste moment? Of moet je in het ergste geval zelf gaan bellen waar de spullen blijven?

 

Je bent nu wellicht een kleine klant voor een aantal grotere leveranciers. Daardoor kunnen ze "spelen" met de met jou afgesproken levertijden. Hun grote klanten accepteren dat namelijk niet. Misschien kun je kleine leveranciers zoeken voor wie jij een grote klant bent?

 

Zoals Merkava zegt, soms helpt het als je tussentijds een paar maal contact opneemt, informeert naar de voortgang en het belang van tijdige levering nog eens benadrukt. Zeker bij de ZZP'ers zou dat een groot verschil kunnen betekenen. Als ze een paar keer de opleverdatum hebben bevestigd ("nee hoor, komt in orde"), is de druk groter om deze na te komen. Het valt niet goed te praten, maar bij sommige is toch het motto "wie niet zeurt, is niet aan de beurt".

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Misschien een domme vraag, maar misschien heb je er wat aan.

 

Ben je misschien een hele goede onderhandelaar die probeert hele scherpe prijzen te krijgen bij de inkoop?

 

Het kan zo zijn dat leveranciers jou een lagere prioriteit geven omdat een andere klant wat minder 'moeilijk' doet over de prijs, ze geven hun tijd sneller aan een klant die niet teveel afdingt, en waar ze een leuk bedragje op verdienen.

 

Tenminste zo ervaar ik dat vaak bij mezelf, ik heb nog wel eens klanten die echt het onderste uit de kan willen, uit beleefdheid help ik ze meestal nog wel als de prijs nog wel 'te doen' is, maar dan gaat het niet meer van harte wat vaak resulteert in een veel lagere prioriteit dan andere deadlines.

 

Misschien kun je er wat mee veel succes! ;)

 

Gr.

Dirk

Link naar reactie
  • 0

Hallo Paul,

 

Over wat voor levertermijnen heb je het? Gaat het over weken of maanden? En krijg je ruim vantevoren te horen dat het niet gaat lukken of pas op het laatste moment? Of moet je in het ergste geval zelf gaan bellen waar de spullen blijven.

John

 

Bij een metaalproduct ( middelgroot bedrijf) ging het om weken. Bij een softwareproduct ( ZZPer) een paar maanden. Technisch tekenwerk een maand. Die waren alledrie tenminste wel goed telefonisch bereikbaar. Bij website opleveren een paar weken. Die (ZZPer) was telefonisch totaal niet bereikbaar.

 

Allemaal heel verschillende zaken. Het naarste is als je de producent niet goed kan bereiken. Dan blijf je maar wachten.

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Misschien een domme vraag, maar misschien heb je er wat aan.

 

Ben je misschien een hele goede onderhandelaar die probeert hele scherpe prijzen te krijgen bij de inkoop?

 

Het kan zo zijn dat leveranciers jou een lagere prioriteit geven omdat een andere klant wat minder 'moeilijk' doet over de prijs, ze geven hun tijd sneller aan een klant die niet teveel afdingt, en waar ze een leuk bedragje op verdienen.

 

Gr.

Dirk

 

Ik ben geen goede onderhandelaar, en bied de vraagprijs, dus dat is het niet. De volgende keer doe ik het wel andersom:

 

Dan bied ik de vraagprijs minus een bonus. Die krijgen ze pas bij tijdige oplevering. Als ze eenmaal begonnen zijn helpt dat hun om het tijdig af te hebben.

Echter als zij nog niet begonnen zijn aan hun karwei bestaat het risico dat zij afhaken hierdoor lijkt mij, maar dat neem ik i het vervolg op de koop toe

Paul

Link naar reactie
  • 0

Klant komt bij de leverancier, na een heel prettig gesprek met koffie en na het uitwisselen van ervaringen is Iedereen enthousiast. Offerte komt in de bus, geweldig hup ondertekenen. Leverancier belt nog even, want deze heeft een opdracht waar hij zich lekker in kan vastbijten en laten zien dat zij de beste partij zijn voor deze order zijn. Echt een mooie uitdaging, klant tevreden over het enthousiasme en gaat wachten tot het komt...

 

Tja en dan. We zijn er mee bezig, heeft de hoogste prioriteit, we lopen tegen wat technische beperkingen aan, vakantie periode dus degene die het project beheerd komt volgende week terug, tegenvaller hier en tegenvaller daar. Ja maar u wilt iets wat niet omschreven stond, ja maar daar hebben we het niet over gehad, etc etc.

 

Maar is er iemand die gesproken heeft over gewoon een simpel lijstje maken waarin verschillende fases neergezet zijn met haalbare planning (hoe klein of groot de opdracht ook is). Want veelal kan het zo simpel zijn, alleen iemand moet de stap maken en ook durven te zeggen. jij zegt nu wel 2 weken, maar later we er 3 van maken om zeker te zijn.

 

Dit is in ieder geval een manier welke ik door schade en schande als standaard ben gaan hanteren. Want bij mij kan iets tegenzitten, de klant kan zijn testfases/input/reactie door factoren in bepaalde tijd niet halen. Of soms als tussenpersoon dat verschillende partijen andere prioriteiten hebben als in eerste instantie als zodanige verwachting is gecreëerd.

 

Dus ik maak tegenwoordig voor elke opdracht (als opdrachtgever of opdrachtnemer) na afronding van het offerte traject een lijstje met de betrokken partijen. Wie moet wat doen en ik welke volgorde. Datums zijn sowieso in weeknummers. Want maandag is te definitief, week 40 is flexibeler. Hoef je minder snel zenuwachtig te maken. En bij elke datum die iemand noemt, tel ik in verhouding een paar dagen op voor een extra speelruimte. En wanneer iets niet gehaald wordt, door een geldige reden dan verschuift alles navenant.

 

En bij grote en/of tijdgevoelige projecten kan je daar ook consequenties aan verbinden.

 

Dit is mijn ervaring/suggestie in ieder geval.

 

Micha

 

 

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.