• 0

aansprakelijkheid na uitreden vof

Ik zat tot voorkort in een vof financiele sector

hier ben ik uitgetreden alleen nu zit ik met het terugboek risico wat wij hebben op contracten.

kan ik hier als nog voor worden aangesproken ondanks dat dit niet mijn klanten zijn.

Hoe voorkom ik dat ik hier evt voor kan worden aangesproken.

 

gr dennis

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Dennis,

 

welkom op HigherLevel.

 

Het terugboek risico zoals ik het ken betreft (gaarne aanvullen als dit niet klopt):

het financiële risico dat tussenpersonen lopen dat zij een deel van de door hun verdiende provisie aan de maatschappij moeten terugbetalen indien de verzekerde tussentijds zijn polis opzegt.

 

Of je financieel risico loopt hangt mede af van het contract dat je hebt afgesloten met de (verzekerings)maatschappijen en je VOF contract (indien aanwezig).

 

Voor nieuwe klanten van de VOF heb je geen risico aangezien alle transacties en wettelijke verbintenissen na jouw uittreding hebben plaatsgevonden. Voor zover ik jouw vraag goed begrijp gaat het om de bestaande klanten van de VOF waar jij al dan niet actief aan de werving hebt deelgenomen. In het algemeen geldt dat binnen de VOF een hoofdelijke aansprakelijkheid geldt. M.a.w. schuldeisers kunnen een vordering op iedere vennoot van de VOF verhalen (de vennoten kunnen dan de schuld weer onderling verrekenen). De aansprakelijkheid geldt voor de periode waarin je in de VOF hebt gezeten. Afhankelijk van je VOF contract en de voorwaarden van je uittreding heb je misschien deze mogelijke 'schuld' afgekocht bij je andere vennoten. (zonder verdere details te kennen, is het lastig je vraag te beantwoorden).

 

Met vriendelijke groet,

Raymond

www.mpaccounting.nl administratie, (belasting)advies en detachering

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het nu zie (maar ik ben geen jurist op het gebied van overeenkomsten) zal je niet onmiddellijk een groot risico lopen zolang de andere partij (EMZ, BV of restant VOF) de door jullie opgestelde overeenkomst nakomt. In zo'n geval blijft hij/zij dus netjes het terugboekrisico dragen. Mocht de achterblijvende partij dit niet meer willen en/of kunnen doen dan zou een verzekeringsmaatschappij wel eens op het idee kunnen komen de "schade" bij jou te komen verhalen (hoofdelijke aansprakelijkheid).

 

Wat dat betreft is een VOF een vehikel waar ik de kriebels van krijg. Je bent te allen tijde aansprakelijk voor hetgeen je mede-firmant uitspookt (en dat ook nog eens met je privé-vermogen!). Louter door het feit dat klanten geworven zijn in de tijd van de VOF en dus "eigendom" waren van de VOF, blijf je mijns inziens het hoofdelijk aansprakelijkheidsrisico lopen als je ex-partner zich niet meer aan jullie overeenkomst kan of wil houden.

 

Je hier tegen wapenen is lastig, aangezien de verzekeringsmaatschappij waarschijnlijk pas tot actie bij jou over zal gaan indien er niets meer bij je ex-partner te halen valt. Maw de verrekenbare schuld die je ex-partner heeft bij jou (als jij een betaling bij de verzekeringsmaatschappij hebt gedaan) zal wellicht waardeloos blijken.

 

Groet,

Raymond

 

 

www.mpaccounting.nl administratie, (belasting)advies en detachering

Link naar reactie
  • 1
het financiële risico dat tussenpersonen lopen dat zij een deel van de door hun verdiende provisie aan de maatschappij moeten terugbetalen indien de verzekerde tussentijds zijn polis opzegt.

 

Het financiële risico dat tussenpersonen lopen dat zijn een deel van de vooruitbetaalde nog niet verdiende provisie aan de maatschappij moeten terugbetalen indien de verzekerde binnen de verdientermijn zijn polis opzegt

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.