• 0

Paar vragen over stagaires.

Beste,

 

Ten eerste, excuses als dit het verkeerde forum gedeelte is, ik wist even niet waar het anders moest.

 

Ik kreeg zojuist vanuit het niets een mail met daarin een verhaal over een jongen die een stage plek zoekt voor zijn ICT opleiding.

Nu wil ik deze jongen wel een plekje aanbieden, alleen zit ik met een aantal vragen.

 

1. Kost het mij wat als ik deze jongen een plekje aanbied? Zoja, hoeveel zal dit ongeveer zijn?

2. Ik had een vraag over stage vergoedingen, maar dit had ik al gevonden hier op het forum.

3. Moeten en contracten getekend worden met de desbetreffende school? Ik neem aan van wel.

4. Deze jongen gaat vanuit huis werken via Skype en een zogeheten "Multiuser screen" op de servers, zodat ik kan zien wat hij typt en andersom, om te leren servers te beheren. Ook zal deze jongen 1 dag per week of per 2 weken hier op kantoor komen op mijn kosten om hem specifiekere dingen te leren.

 

Deze jongen komt namelijk uit Brabant en mijn bedrijf zit in Harderwijk, vandaar thuiswerken.

Het bedrijf wat ik heb is een webhosting bedrijf en een webshop, hij zal met beide "bedrijven" te maken hebben.

 

Wat zijn eventuele andere opties ?

 

Met vriendelijke groet,

ML

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Persoonlijk denk ik dat je het beste even contact op kunt nemen met het stagebureau van de school waar de betreffende student zit.

Vaak hebben ze wel een informatiepakket voor stagebedrijven waar al heel veel in staat over de vragen die je stelt.

 

Ik denk dat het goed is dat je het wilt doen, maar verkijk je niet op de tijd die je aan begeleiding kwijt bent en zorg ervoor dat je de stageopdracht goed op papier zet zodat je er ook wat aan hebt.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ten eerste : kwam die mail vanuit die jongen zelf en leek het je betrouwbaar ? Ik werd nl altijd eerst door school benaderd, waarna er pas contact gelgd werd met de persoon zelf. Even iets om uit te zoeken, lijkt me.

 

2. Iedere stage is anders.

Je kunt een zg snuffelstage hebben, en dan komt men een week of 2 bij jou rondlopen, en wat simpele dingen doen. Meestal eerste jaars VMBO.

Daarna komen de stage's voor enkele weken aaneen gesloten. Meestal met een stage opdracht, kan in diverse vormen. Men moet zelf een project doen, of men moet per week enkele opdrachten doen. In het 2e geval moet dit 2 á 3 wekelijks doorgesproken worden met de leerling en de stagebegeleider, en zijn er formulieren die ondertekent moeten worden. Misschien onhandig in jouw geval.

In een vergevorderd stadium komen de stage's voor lang lopende tijd, een half jaar of zelfs langer. Hier heb ik persoonlijk geen ervaringen mee.

 

3. Een vergoeding al dan niet wordt door de opleiding meestal bepaald. Waarneer er geen vergoeding wordt afgesproken (via school) en de stage is voor langere tijd, zorgde ik meestal toch voor enige compensatie in de votm van boeken- cq cadeaubonnen, of een geldelijke compensatie.

 

4. Onderschat niet de tijd die je kwijt bent. Het kan een leuke periode (en persoon zijn) maar het kan ook erg veel energie vreten en jij en de stagiar kunnen elkaar bijvoorbeeld helemaal niet liggen. Meestal is hiervoor trouwens een clausule ingebouwd in het stage contract, wat je met de opleiding tekent.

 

Ik hoop je een beetje geholpen te hebben, succes in ieder geval. Ik heb ik 8 jaar diverse stagiares meegemaakt, en er maar ééntje na 2 dagen de deur uit gezet, de rest was allemaal leuk, en ook voor mij leerzaam. Je ziet weer eens wat er tegenwoordig op school (niet) geleerd wordt..... :'( ;)

 

Groet,

Marcel

Link naar reactie
  • 0

Misschien moet je ook eens op de site van het GOC kijken. Dit is de overkoepelende organisatie die over deze specifieke opleiding gaat. Ze doen veel aan informatie over stageplaatsen (zo was het twee dagen geleden de Dag van de Stagiaire!):

 

http://www.goc.nl/Praktijkopleiden-in-uw-bedrijf.aspx

 

Stagiaires kosten je inderdaad flink wat tijd. Nu geef je aan dat deze jongen veelal thuis werkt, maar je moet er rekening mee houden dat iemand in je bedrijf al vlot een startinvestering van 3000 euro vraagt. En die zit hem in een werkplek opzetten, of zelf tijd investeren. Wij hebben voorheen werkplekken moeten aanschaffen, inclusief software, en dan ben je al snel een aardig bedrag kwijt. Je moet jezelf afvragen of je dit weer ergens door kan terugverdienen met de stagiair. Zelf hou ik er niet van om een stagiaire aan te nemen als gratis werknemer, maar ik verwacht wel bepaalde (voorbereidende) werkzaamheden waarmee ons werk uit handen wordt genomen.

De Roode Kikker - Developing Serious Games

http://www.deroodekikker.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb niet veel toe te voegen, alleen 1 kleine opmerking:

Hallo,

 

Ten eerste : kwam die mail vanuit die jongen zelf en leek het je betrouwbaar ? Ik werd nl altijd eerst door school benaderd, waarna er pas contact gelgd werd met de persoon zelf. Even iets om uit te zoeken, lijkt me.

,,,

Toen ik als student stage moest zoeken moest het gewoon zelf, pas als het zeker was dat het bedrijf mij als stagaire wilde moest ik goedkeuring aan de school vragen, het verschild dus per school hoe dat gaat.

 

Vergeet verder niet dat het best veel tijd kan kosten allemaal, het kan soms best tegenvallen....

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik zou zeker contact opnemen met school. Het feit dat iemand vanuit huis gaat werken en ook een behoorlijke afstand van jou vandaan woont zou mij argwanend maken. Als hij via mail duidelijke informatie heeft gegeven over de opleiding en geen moeite heeft dat je daar contact mee opneemt zou mij al gerust stellen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Allen bedankt voor de reacties.

Het komt er dus op neer dat ik contact met de school moet opnemen voor mijn vragen.

Dit zal ik zeker doen! Tevens zag ik dat die jongen wat gemaild had ook een klant van me was.

 

@RoelW: Dat had ik inderdaad gisteren al hier op het forum gevonden, bedankt.

 

@Douwe: "Zelf hou ik er niet van om een stagiaire aan te nemen als gratis werknemer", Voor niks gaat de zon op zeggen ze, vandaar dat ik gelijk even naar een stage vergoeding gekeken heb.

 

Ik zal eens met zijn school overleggen over de mogelijkheden.

 

Bedankt voor alle reacties!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.